Tips på vettig Dash Cam

Verkar vara en djungel med dessa, sneglat lite på Garmin men det finns kanske bättre alternativ? Gärna en liten sak som drivs med strömkabel.

Endast det bästa är väl gott nog åt dig?

2 gillningar

Jag har använt föregångaren till denna Aukey 720p, i 6-7 år. Fungerar ännu men jag funderar på en Blackvue, med två kameror nu.

Här en film från min Akuey.

1 gillning

Alltid känt att dashcam krävs i Ryssland där galningar hoppar framför bilar och försöker få ut försäkringspengar. Behlvs det verkligen i Sverige? Vad är syftet? Är det vid eventuell olycka?

Jättebra bevis i försäkringsärenden, ja. Legaliteten har varit omdiskuterad, men IMY har landat i att de är okej så länge de bara är drift på grund av och medan man kör bilen.

”Lagen omfattar normalt inte heller användning av exempelvis en webbkamera, utrustning för videokonferens, en kamera placerad på vindrutan i en bil eller en kamera fäst på ett cykelstyre förutsatt att användaren är i kamerans eller utrustningens omedelbara närhet och fortlöpande styr över denna, dvs. avgör att den ska användas och vad som ska fotograferas eller filmas.”

Kan vara bra vid krock t e x, eller dokumentera en road trip eller så vill man bara ha en fast man ingen behöver. :rofl::rofl::rofl:

6 gillningar

Flest grejer vinner, det är sen gammalt.

2 gillningar

Kanske lite överkurs på den. :rofl:

Ja, vad kul! Kolla på resan i efterhand en mörk och blåsig höstkväll. :smiley:

2 gillningar

Jag har kört i några år med en enkel från ett av Xiaomis dotterbolag, föregångare till denna, funkar alldeles utmärkt. :+1:t2:

Faen , nu väckte du en tanke hos mig :grimacing:

Jag hade denna video i tanken när jag skulle visa varför det kan vara bra/roligt med en daschcam. Men tydligen hade jag bara lagt den på mitt Insta. Men nu har jag gjort en för tuben också.
Håll till godo.

5 gillningar

Jag har denna och är nöjd

Gillar att den är liten (lätt att dölja) och även om wifi-kopplinger långsam (som de flesta dashcams wifi är) så underlättar det att plocka ut småsnuttar.

Har den i min MX-5:a eftersom jag dels kör lite mer provokativt i denna och dels är en liten (men snabb) bil som inte alla ser.

Jag har haft några olika och kommit fram till att enklast är bäst. Inga avancerade funktioner, ingen display utan styrning via en app är det som är smidigast.

2 gillningar

Verkar dumt att filma alla misstag man gör i trafiken. :scream:

1 gillning

du behöver ju bara visa andras misstag :slight_smile:

Allt blir ju hackat och läcker ut idag. =)

Hur meckigt tycker ni det varit att dra kablarna snyggt?

I mitt fall så är alla kablar dolda utom sista centimetrarna till kameran men jag fick riva ner en hel del av inredningen för att få till det. Det var inte svårt men det varierar ju från bil till bil. Det kan iofs varit lite lättare att riva inledningen på ovansidan av rutan i min bil eftersom det är en cabb :slight_smile:

1 gillning

det finns gränser för min paranoia…

Men skämt åsido, så valde jag medvetet en kamera som inte registrerar min hastighet för att undvika eventuella problem om jag måste använda inspelningen…

Jag bara som spelar djävulens advokat. :blush:

1 gillning