Tips på undervattenskamera

Vi ska åka till Cypern i september och sambon vill ha en undervattenskamera, men jag tycker det är svårt att hitta prisbilliga saker, kommer förmodligen inte användas så intensivt efter semestern nämligen då jag hellre fotar med min Nikon till vardags och hon använder telefonen.

Har funderat på en begagnad vattentät mobil för 1000-2000kr, då kan den ju även agera extralur när semestern är över om den överlever, annars behöver man inte gråta blod om den blir stulen, är det några nackdelar jämfört med en dedikerad kamera, förutom möjligen något sämre bildkvalitet?

Några andra tips eller är det en okej ide?

En begagnad mobil för det priset har nog tappat sin "vattentäthet".
Köp en sån där påse till mobilen som är vattentät. Typ sån här;

Bra tips, har dödat en telefon i en sån påse dock när jag paddlade kanot, därför jag inte tänkte på det... Dom är säkert bättre nu än förr. :blush:

Hittade en Samsung Xcover PRO för 1100, Samsung är ju skit men kanske skulle ta med den istället för sin vanliga telefon helt o hållet när man åker :sweat_smile:

Tror dock tätningen har gjort sitt efter fyra år, den kanske bara funkar i 3 minuter. :wink:

En begagnad GoPro med vattenhus kanske?

1 gillning

Sant iofs :sweat_smile: men en beggad Gopro är ett alternativ, den kanske kommer till användning efter med :blush:

Yep, det är nog ett bättre val. Med ett vattentätt hus. :slight_smile:

Jag har en vattentät kompakt-kamera från Nikon. Den har några år på nacken nu men funkar bra fortfarande. Det är så skönt att ha en kamera med på sol/bad-semester som tål att bada med och ligga i sanden. Samt att om den skulle bli stulen så är det "bara" bilder och inte en telefon så man vågar ju vara lite mer risky med att lämna kameran gömd i en sko på stranden än jag skulle vara med en telefon.
Den jag har kan skapa en Wifi-anslutning till telefonen så man kan tanka ur den vilket gör att man inte måste vänta tills man kommer hem. Ofta vill man ju säkra upp bilderna och säkerligen publicera något på Instagram eller liknande.

Jag skulle satsa på en begagnad GoPro.
Små och smidiga och tål vatten och annat väldigt bra.

Vad heter modellen, vet du det?

Det är en Coolpix AW130. Den finns nog inte kvar, den har vi haft länge. Men åker med på alla solsemestrar fortfarande.

Håller med om en begagnad gopro med vattentätt hus. Enkelt och blir riktigt bra. :slight_smile:

Vill man filma så är säkert en gopro bättre än en kompaktkamera. Speciellt med bra tillbehör som handtag osv.
Hur blir stillbilder med gopro? Eller får man ta en bildruta ur filmen?

Dom blir faktiskt okej, iaf med de nyare. Tror det är 12 megapixel så går inte förstora så mycket.