Tips på soffa?

Vi är på jakt efter en soffa. Typ hemmets svåraste köp..:grimacing:. Då minstingen fortfarande använder soffan/vardagsrummet mycket både själv och tillsammans med kompisar ställer det lite speciella krav. Vi vill helt enkelt ha en soffa med kvalitet till ett hyfsat pris..:roll_eyes::innocent:. Någon som har tips?

Tyvärr är det inte så bra kvalité längre på möbler, de knirrar och knarrar om det flesta sofforna idag tycker jag. Vi har gett upp “de fina” och köper billigare och byter oftare, känns bättre att man slipper att gifta sig med soffan som man mer gjorde förr. MIO är riktigt dåligt ibland, kundservicen likaså. IKEA är bättre är min erfarenhet men kanske lite tråkigare.

1 gillning

Släng upp en bild på vardagsrummet och hur det ser ut idag, lite lättare att se vilken typ av soffa som kan tänkas passa!

Jag är iof mer ute efter kvalitet vs. pris än hur den ser ut. Hörnsoffa tänker vi oss. Idag har vi en stor, både i längd och djup. Exakt hur den nya ska se ut är vi inte överens om(:roll_eyes::joy:), men strategin är att ringa in några tillverkare/märken och sedan utgå från vad de har.

Idag har vi en soffa från soffkoncept som påstås ha hög grundkvalitet men tillverkas i Baltikum så priset blir lågt/lägre.

Denna i gammelrosa har min fru i sitt rum… den är sååå mysigt

1 gillning

Verkligen tacksam för alla råd. Det är få saker som kan stress mig lika mycket som att köpa möbler ihop med min fru…:sunglasses:. Vi är så extremt olika och när olikheten passerar en gräns blir det inte bara roligt och spännande, det blir väldigt påfrestande. Och vid köp av möbler passeras gränsen…

Mitt sätt att hantera detta är att googla fram lite olika förslag så att vi i alla fall har några målobjekt med vårt sökande…:grin:. Om jag inte gör det vet jag att jag kommer valsas runt i butik efter butik för att till slut välja soffa beroende på färg…:roll_eyes: Hustrun upplever då att vi gjort ett gediget arbete medan jag tänker att var det bara färg det handlade om hade det väl räckt med att besöka en butik en gång… Fast det säger jag ju inte… Inte numera i alla fall…:sunglasses:

1 gillning

Jag tycker det är viktigt att det går att ligga i en soffa och kunna luta huvudet mot armstöden på sidorna, så dom får inte vara för hårda och höga. Så mitt tips är att du måste provligga i den.

1 gillning

Ett tips är att kolla efter soffor där man välja hög tygkvalitet. Köpte en soffa från Möbelform 2007 som fortfarande ser som ny ut i tyget, trots att vi har katter som behandlat den som klösbräda. Tyg av bra kvalitet är också lättare att hålla rent, vår soffa har utan synliga spår klarat både blåbärssylt och kombinationen småbarn med lös mage och läckande blöja.

Vi har en annan soffa som bara är dryga året, och där ser man redan spår av kattrelaterat slitage.

2 gillningar

Vi köpte denna Nevada-soffan från Mio för ett år sedan. Grymt nöjda. Finns i olika konfigurationer.

1 gillning

Vi har en soffa från Soffkoncept och är väldigt nöjda med den. Efter 1,5 år känns den som ny. Gick att få i väldigt många olika färger och material.
Många hörnsoffor är ju ganska stora med den är lite mindre i storleken.

1 gillning

Efter att ha köpt och ägt en dyr skinnsoffa från Finland i 10år valde jag en “billig” från Trademax.
Är oerhört imponerad av byggkvaliten.

2 gillningar

Vi har kollat på dessa soffor. Hög slitstyrka (Martindale) på många av dem. Kommer beställa en i vår när vi bestämt oss för färg.
https://se.sofacompany.com/

1 gillning

Har en fyrsitssoffa med dubbla schäslonger som du kan hämta i Malmö billigt!

Tack, men nej tack…:smiley:. Utöver sådana där saker som plocka upp och i Malmö… Så ser den ut som en något mindre variant av den vi har idag. Extremt lika.

Vi har ägnat lite tid och att åka runt att kolla och scannat nätet. Den som ligger etta på vår lista finns dock inte att provsitta. Bara via nätet. Vem törs köpa en soffa utan att provat den…? :thinking:

Ser denna ut att vara för mycket soffa i väntrum hos distriktsläkaren eller på kontoret? Schäslongsoffa? Vacker och bekväm soffa med schäslong

Jag gjorde det :slight_smile:

1 gillning

Ursäkta men den där ser inte skön ut :grinning:

Kändes det inte lite risky att köpa soffa utan att prova? Och om soffan ser skön ut eller inte skulle ju enkelt kunna avgöras av en provsittning… :sweat_smile:. Vilket alltså inte verkar kunna erbjudas.

Vad gäller soffa och komfort tänker jag så här.

  • Man har gäster hemma - då är det bra med lite rak och sittvänlig komfort. Folk ska ju inte behöva se ut som hösäckar och det ska vara enkelt att sätta och resa sig.
  • Man vill sitta och läsa eller kolla film - då har man ett kuddberg som hjälper en att få till rätt komfort
  • Man spatserar runt i hemmet med Instaögon, då ska det vara ganska minimalistiskt och rent…

Behöver jag säga att det sista är hustruns viktigaste utgångspunkt… :grin: + färg…

2 gillningar

Nä för dom har fri frakt och öppet köp i ett år. :slight_smile:

De har showroom i Sthlm och strax utanför Gbg. De vi provsatt var riktigt goa

1 gillning