Tips på ny (familje)bil

Tänkte höra med er bilentusiaster, är inte super intresserad av just bilar själv. Men vi är i behov en en ny bil, för runt 140-150k kr. Två barn hemma under fyra år, så det ska finnas plats för barnstolar några år till. Vi åker på ca 2-3 lägre resor per år, varav en är till fjällen. Annars är det mest för att handla i vardagen. Bilen används ej för vardagspendling.

Några tips på märke? Specifik modell?

Mycket för pengarna - Kia Ceed … kanske en Kia Sportgae , Volvo funkar ju alltid , Audi A4 e super oxå - de är verkligen en djungel de här !

1 gillning

Jag skulle definitivt kolla på en Skoda Octavia. I andra hand en Passat. I tredje hand Volvo V70. Sök på Blocket på Octavia för det pris ni är beredda att betala. Jämför det sedan med Passat och Volvo V70. Då kommer ni ringa in vilken bil ni tycker är vettig.

2 gillningar

Golf Sportscombi är prisvärda med bra komfort och mycket lastutrymme. Hade en från 2014 som har servat oss väl innan uppgraderingen till Audi A4 pga fyrhjulsdrift och bättre komfort för långre resor.

2 gillningar

Om man är ute efter mycket bil för pengarna sätter jag nog Golf Sporstcombi före Passat. Trots vad jag skrev ovan, men sportscombin är så ovanlig att man lätt glömmer bort den.

Kolla in beggad Mazda 6, massor för pengarna och slipper stöda fusk-VAG.

1 gillning

Tack så mycket. Blir att leta runt då😅

Tack! Det uppskattas

1 gillning

Hehe, noterat! Och tack :slight_smile:

Hur står sig Opel Insignia i konkurrensen?

Plus en på Mazda 6. Vi har haft en ett par år och är extremt nöjda och en av mina vänner har haft sin i 8-10 år och fast han är sugen på ny bil så kan han inte motivera ett byte för Mazdan funkar så bra.

Inget bra tips! Värdelös att packa i om man har barnvagnar. Vi hade en Sportage när barn 2 kom och då fick vi sälja för den lastade så dåligt.

1 gillning

Håller inte med !! Hur mycket packning har du egentligen :stuck_out_tongue_winking_eye:, ja har haft 3 st , funkar kalas - dock takbox vid semestrar :relaxed:

Hade du barnvagnar på den tiden? Det värdelösa var att hjulhusen äter upp halva bagaget då de buktar utåt. På slutet köpte jag en takbox som fick sitta på hela tiden. Älskade Sportage men en värdelös bil för de med småbarn :slight_smile:

Hade två vagnar ganska ofta , monterade av bakhjulen varje gång , gjorde man inte de så blev de ganska trångt , dock aldrig problem för resor som inte innebar semester ( typ 1-2 vecka ) ja visst e de en super bil !! Väntar spänt på o se hur nästa face lift kommer bli , hoppas ja gillar de då kommer de nog bli en sån igen om nåt år el 2 … :relaxed:

2 gillningar

Ska kolla in den.

Automat och parkeringssensorer (heter det så?), är ett krav från frun.

Lätt ska det inte vara :joy: