Tips på filmer och serier (2023)

Misstänkte det :slight_smile:

1 gillning

Det blev istället House of Gucci.
En klassisk film med bra skådespel.

3 gillningar

Tänk så olika man kan se på vad som är bra film :blush:

Jag är mer enig med IMDB där, kunde också tänkt mig ännu större diff.

Maverick
bild

House of Gucci
bild

Driving mum, en riktigt bra road movie på årets upplaga av Göteborgs filmfestival.

1 gillning

Udda men bra film. Och på filmfestivalen.

Manusmässigt åstadkommer Coogler lite av ett trolleritrick. Att göra en uppföljare på en redan älskad film efter att dess huvudrollsinnehavare plötsligt och oväntat gått bort och att inte ersätta karaktären med en annan skådespelare och samtidigt få filmen att syncha med Marvels övriga universum är ju mer eller mindre omöjligt. Åh just det: introducera världen utanför serietidningarna till Namor och samtidigt hålla oss purister nöjda. Omöjligt.

Att göra det perfekt går ju inte men det är nästan perfekt. Och det är vemodigt och det är sorgligt. Skådespelarna glänser och deras känslor bör nog ses som äkta i många fall då dom hyllar sin vän och kollega som lämnade världen allt för tidigt.

Coogler ger tyngd åt Namor och karaktären känns som en av de mer intressantare skurkarna i MCU. Filmen är lång. Lite väl lång och kanske lite väl upptagen med att etablera framtida projekt emellanåt. Men bra, det är det. Riktigt jävla bra.

Imperius rex!

2 gillningar

Såg precis sista avsnittet av Händelser vid vatten. Svårt att överträffa en Augustprisvinnande roman men som tv-serie håller den hög klass hela vägen. En av de bästa svenska tv-serier jag har sett på senare år.

4 gillningar

C. B. Strike (TV Series 2017‑ )

Helt OK engelsk privatdeckarserie. Lite Mike Hammer (tänker på böckerna) över den.

Finns på HBO

Hela familjen kollar på Sherwood på SVT Play. En riktigt bra brittisk deckare. Ganska mycket av handlingen väver in strejkerna i kolgruvorna i mitten på 80-talet och de människor som då var med både som strejkande, strejkbrytare och poliser. En klar pluspoäng för hur de visar vanliga människor liv nu. Nu låter det här som någon socialrealistisk politisk film men det vore på tok för enkelt att placera den i ett sådant fack. Det är en bra brittisk deckare också. Även 13-åringen tittar med stort nöje. Men han kommer att ha fått insikt i några saker utöver att ha sett en bra deckare.

4 gillningar

Den var bra

1 gillning

Kjell Häglund skriver i veckan nyhetsbrev om att SkyShowtime av misstag råkade lägga ut avsnitt 5 och en 6 av The Undeclared War i fel ordning. Någon mer än jag som blev förvirrad av det?

Haha, det låter ju ganska kul. :sweat_smile:

1 gillning

Det är extra surt eftersom avsnitt 6 är säsongsavslutningen.

2 gillningar

Härlig retrofuturism i Hello Tomorrow! som har premiär på fredag på Apple TV+.

2 gillningar

Jag insåg varför jag blev förvirrad och inte orkade se klart avsnitt ”fem”

Nu kan jag ge det en ny chans

1 gillning

Riktigt bra serie.

1 gillning

Ja det var ett hopp i storyn tyckte jag, något jag inte sett eller missat, attans bra serie iaf.

1 gillning

Ja, de slarvade bort mig rejält. Nu begriper jag vad som hände i avsnitt ”5” …

2 gillningar

Kollat på säsong 1 av Condor på ViaPlay. En riktigt bra spion/actionserie. 7.7 på IMDB vilket jag håller med om. Just under elitserien.

Men nu kommer problemet. Det finns en säsong två. Ska man..? Jag är skittrött på alla serier som aldrig slutar. Här finns ett naturligt slut men det känns som att de hade två versioner av sista avsnittet. Ett som avrundade helt och ett som öppnar en ny dörr om betyg och tittarsiffror gick åt rätt håll. Och den dörren verkar ganska spännande att öppna..:sunglasses:. Någon som sett säsong 2 av Condor?

Inte sett den, men det är ju två fulla säsonger så inget att tveka på? :slight_smile: