Tips på filmer och serier (2023)

Jag avstår eftersom det är en stalkers syn på stalkningen och Agneta ville inte att filmen skulle göras.

Den känns i högsta grad tveksam oavsett om den är ok eller inte

1 gillning

Jag var mest nyfiken på vad som hänt då jag inte riktigt häng med i storyn. Var ju en hel del saker som jag först inte trodde på men som var sanna. Jag förstår att inte Agneta ville att filmen skulle göras. När jag sett den har jag svårt att ta parti för någon av dem.

1 gillning

Den är fruktansvärt bra, det är vad den är.

Helt missat den storyn jag med, tack för tipset, kikar nu!

Rättfärdighetens ryttare, en film som jag gillade. Älskar dessa goa udda danska karaktärer.

1 gillning

Tvärtom. De har lagt ner oerhört med resurser på att få till kläder och rekvisita att vara så bra som det bara går. Och det är bra, mycket bra för för att vara viking faktiskt.
Men filmen i sig var skitdålig.

1 gillning

Jag fattar inte? Fantasyepos med vikingar? Vikingar höga på gud vet vilka svampar och en slutfight med två halvnakna monster till män på slutningen av en fucking vulkan med lava och aska som skapar en vision av helvetet. Plus: Anna Taylor Smith. Hur! Hur kan man inte i alla fall uppskatta det lite? :grin:

2 gillningar

Det var just det. Fantasy är inte min grej.

Ok. Men det är väl knappast filmens fel? Att du inte gillar fantasy alltså.

Haha, ok.

Jag kommenterade de saker du ansåg vara det bästa (fantasy) med filmen. Men oavsett så är storyn tunn och många scener skulle de kunnat skippa. Där när de spelar Knattleikir, är en sådan.

En fråga.

Varför måste det alltid blandas in sago/fantasi väsen och sådant i filmer/serier med vikinga tema?

Man ser inte (mycket) sådant i det som utspelar sig i andra tidsperioder, som romartiden. Nästan bara i Viking.

Conan har lite magi och sådant, men den är ju ren fantasi i en ospecificerad tidsperiod, utspelar sig Conan ens på jorden?

Det är en förklaring till varför Mats-Olov inte gillar filmen. Jag gillar den inte heller trots att jag gillar fantasy. Jag tyckte helt enkelt att den var dålig och inte höll ihop. Orkade inte med att se hela.

Om det är filmens fel? Ja, det är det. Vems fel skulle det annars vara? Jag har rätt till min uppfattning.

Det betyder inte att andra kan ha behållning av den. Den har trots allt en fresh rating på RottenTomatoes

Jag brukar försöka undvika att ge mig in på debatter i denna tråd. Det räcker med enkla konstaterande om vi tyckte om filmen/serien och så går vi vidare.

Och här sätter jag streck i debatten för min del.

PS: Med tanke på Conan så väntar jag med spänning på Arnolds serie FOBAR... :slight_smile:

2 gillningar

Conan är helt klart fantasy av högsta rang och nej, jag tror inte den utspelar sig i våran verklighet. :smiley:
Är det mycket fantasy i Vikinga filmer? Frågar, för det enda jag sett inom "genren" de senaste tio åren är just The Northman. Vet att serien Vikings var poppis men var det fantasy i den?

Det är ingen debatt om en person hoppar in, säger sin åsikt och sedan springer ut innan någon annan hinner säga sin åsikt.
Tycker filmer ska debiteras, det är roligt och intressant att höra andras åsikter och om konst.
Vad som kan irritera mig, och ganska ofta gör, är när man skriver om något man tyckte om och genast får man tillbaka: "Den var dålig." Ingen förklaring till varför man tycker att den är dålig eller ens varför man känner sig tvungen att nämna det bara för att någon annan tycker att den var bra.
Så om du (eller någon annan) då kan skrika rakt ut, "Den var skit" utan någon mer substans, då kan jag med andra ord käfta emot om varför jag tyckte den var bra.
Och det här med att det är filmens fel att den inte var vad du förväntade dig... Ja du. Sedan kan jag ju också tycka att har man inte sett hela så kan man ju inte riktigt uttala sig om filmen, du har ju inte sett hela, den kanske innehåller saker på slutet som radikalt hade fått dig att ändra åsikter. Troligen inte, men du vet inte.
Lite som att se en halv tavla och säga att den är ful.
Nu har vi haft debatt, så nu kan vi dra ett streck över den. I alla fall du och jag. Jag diskuterar mycket hellre vikingar teman i filmer med @MatsOlov

Hela serien Vikings är fantasy. Bygger på generationer av muntliga berättelser, nedtecknade av en kristen person på 1200-talet.
Alla rekvisita, miljöer, kläder mm är fantasy.

Så vad vi behöver är en Vikingafilm eller serie utan fantasyelement. Gick det inte någon svensk produktion på Tv för sisådär 20 år sedan?

1 gillning

Jag vet att jag skulle hålla mig utanför men...

Talar vi om fantasi (=fiktion) eller fantasy (en specifik typ av litterär genre)?

Jag har aldrig uppfattar Vikings som fantasy (jmf med Game of Throne eller Wheels of Time). Däremot så är det en uppdiktad historia utan historisk relevans (möjligen med historisk "inspiration")

Vet inte, är det någon skillnad?
När det kommer till TV-serien vikings så är den väldigt långt ifrån ett kostymdrama i alla fall. Där bör åtminstone kläder och miljöer vara något sånär rätt. I vikings saknas allt sådant. Så, ja, jag skulle nog lägga den i fantasy genren även om den kanske inte innehåller rena "fantasy" varelser. Jag har bara sett s1. Det räckte.

@johanhoerberg
Jag har nog aldrig sett något med tema Vikingar, som varit annat än fantasy eller i alla fall rena fantasier vad det gäller rekvesita och miljöer. Det är ju till och med så att de som utger sig för att vara dokumentärt inte klarar av att släppa hittepå.

Det verkar som att de som producerar inte kan låta bli att väva in dessa fantasy/fantasier från de isländska sagorna, lite som att "det kan ju vara sant, kanske, nästan".

Nu skall vi dock vara klara med att en hel del i de Isländska sagorna nog är sant, åtminstone vad det gäller personer och händelser. Minus uppenbara överdrifter. Detta då man i skriftlösa samhällen använde sig av särskilda personer/berättare, som höll ordning på familjers och samhällets historia så att de inte skulle förändras och bli fel.

Lägger till detta: Anledningen till att sagorna kan vara både sanna och rena fantasier är att vi vet inte hur mycket Snorre har ändrat utifrån sin samtids syn på det som hänt hundratals år tidigare och utanför den kristna världen.

Måste varit det här du menade, minns inte det var mycket övernaturligt i det. Bra serie.

1 gillning

Jag kan ha fel men:
Fiktion = Historia som inte är sann men håller sig inom "vår" verklighet. Tänk de flesta böcker och filmer. Typ Top Gun, Se7en, A star is born.

Fantasy = Specifik genre som utspelar sig i en helt annan värld än vår egen. Typ Game of Thrones, Stan om ringen, Avatar, Star Wars. Just Avatar och Star Wars landar ju båda någonstans mellan Fantasy och Sci-fi.

1 gillning

Mvohahaha!!!!
Vi har en vinnare!! Bästa vikingaserien någonsin, hands down!
Men nej, det var inte den jag menade.
Tror kanske det till och med är 30 år sedan. Och det enda minnet jag har är en scen när vikingarna kommer till en by och börja plundra och en kvinna försöker fly med brösten blottade. Vilket ju är fruktansvärt men gjorde ett starkt intryck på mig som 13åring.

1 gillning