Tips på enkel fiskesemester?

Jag har kollat lite efter en stuga att hyra som ligger när vatten med tillgång till båt för att kunna fiska några dagar i sommar med yngsta sonen, snart 14 år.

Önskemål är max 3 timmars bilresa från Stockholm, men kan sträcka mig till ca. 4 timmar.
Tänk Mora/Orsa i norr, Säffle i väst och Sävsjö/Oskarshamn/Jönköping i söder som yta.
El vatten och inomhustoalett är krav. Stugan kan in övrigt vara enkel eller lite sliten. Den kan ligga ensligt eller i stugby. Målbilden är enkelt fiska på dagtid, laga fångad fisk på kvällen och så ska jag sitta och ta en öl eller ett glas vin på sena kvällen och kanske läsa en bok eller bråka med er.. :smiley:

Någon som har ett tips? Jag har googlat lite men svårt att filtrera på "fiske" så inte hittat något vettigt ännu.

Kolla S:t Annas skärgård nära Söderköping.

När du tröttnat på att det inte nappar så kan ni besöka Stegeborgs slottsruin och ta Kolmården på hemvägen.

1 gillning

Eftersom du inte begränsat dej österut så föreslår jag Åland :wink:

Då kan du passa på att handla i Eckerö linjens lilla taxfree butik också :smiley: vilket självklart är en starkt påverkande positiv faktor!

Nappa på vårt fiskepaket - Eckerö Linjen (eckerolinjen.se)

Kolla Nävsjön om det funkar så sluter jag gärna upp och hjälper dig att få fisk. :rofl::rofl:

Är det ok om jag tar SAABen… Avgassystemet..:sunglasses::sweat_smile:. Jag betalar med lax..:muscle::grin:

1 gillning

Nu är du ute och fiskar på hal is. :joy::joy:

1 gillning

Synd att stugan inte har lite högre nivå. Som stadsbo känns det väl äventyrligt utan vatten.

Har ni använt stugan någon gång?

Jag har varit på väg flera gånger att fråga var ni brukar fiska. Det där stället skulle passa oss för en dagstur om inte annat.

Trots allt svårt att filtrera. Jag är så misstänksam att när jag kryssar i båt i filtret och det sedan inte står båt i beskrivningen av stugan törs jag inte gå på det. 4 av 5 försök har varit så.

Åland är absolut möjligt. Ska kolla. Kändes bara så… globalt..:sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

Det har väl funnits en fiskecamping i Älvkarleby, men osäker på status, vill minnas att det varit mycket strul, då jag sett rubriker i tidningen.

Annars kanske Hölick utanför Hudik kan vara något, fin camping, put-n-take-sjö och möjlighet till fiske i havet, om man kan hyra båt vet jag inte.
Rätt trevliga badmöjligheter och har tidigare varit bra mat där.
Finns även fler sjöar i närheten om man kan åka lite bil :slight_smile:

Aldrig använt stugan eller båtarna bara varit över dagen.

St Anna kan jag med rekommendera, mitt himmelrike :smile:
Kanske skulle kunna hyra en stuga på Harstena (Väldigt mysig liten by på ö i ytterskärgården).
www.harstena.se

Finns även stugor att hyra på Ämtö lite väster om Harstena.

Ni skulle kunna hyra en mindre båt i Tyrislöt eller Mon tror jag.

https://skargardsbyn.se/

Vill man vara längre in i skärgården så kan man hyra stuga i Stegeborg och säkerligen lösa så man kan hyra någon båt där med.

Kommer inte på så många fler ställen där man kan hyra stugor så här spontant, brukar ha med min egen flytande stuga :blush:

2 gillningar

@xms67 hur gick det med detta tillslut? Blev det något eller rann det ut i sanden?

Jag kastade ut en fråga på FB bland vännerna där och fick ganska många erbjudanden. Så vi kommer åka till en jättefin stuga som vi lånar av en mkt nära bekant. Ibland är lösningen närmare än man tror.. :smiley:

2 gillningar

Vi fick alltså tag i en stuga med båt och åker inom någon timme. Nu verkar det som att jag missade detaljen att man kanske borde skaffat båt för att ta sig dit med tanke på hur mycket det regnar..:cloud_with_rain::flushed:

3 gillningar