Tips på bra kreditkort

Jag och frugan har under en längre tid använt Coop Mastercard för att samla poäng. Tidigare har vi kunnat utnyttja våra poäng till en rad olika förmåner, såsom resor hos Ving och biobiljetter.

På senare tid har vi dock märkt att poängen endast kan lösas in mot presentkort för Coop. Eftersom Coop har avvecklat sin byggavdelning, är vi nu begränsade till att enbart köpa matvaror med våra poäng. Även om det är nice att kunna unna sig exempelvis oxfilé eller hummer skulle vi mer vilja ha en upplevelse.

Jag har kikat på andra alternativ och då Strawberry-kortet. Det verkar dock som att detta kort inte erbjuder möjligheten att samla poäng gemensamt på samma sätt som Coop Mastercard.

Nån som har någon erfarenhet av Strawberry?

Jag vet att Norwegian med bra cashback fast där kommer vi att slå i taket rätt snabbt. Vi ligger på runt 400 000kr/år.

Jag har aldrig brytt mig om dessa poäng/cashbacks då priserna ändå flukturerar som de gör så känns det mest som att det hela spelet är mest psykologiskt.

2 gillningar

Jo, så kan det vara fast det känns ju bra att få någon cashback då en del pengar rullar igenom kortet på ett år. Och ett kredit kort vill man ju ha, är ju säkrare än att betala med ett vanligt bankkort vid strul.

Jag skaffade mitt Norwegian kort mest för att vara safe med mina Internetbetalningar. Men har sedan start kört detta fullt ut och betalar allt varje månad innan förfallodatumet. Använder bara mitt bankkort vid större betalningar för att säljaren inte ska få en avgift på 2% som det oftast blir på kreditkort.

Funderar på Resurs Gold, vi hade det för flera år sedan. Hade varit kul om man kunde se vad deras poängshop erbjuder innan man signar upp.

Var samma situation då Refunder stängde sitt kort. Hade dock ett gammalt Remember kort med 0.5 procent cashback som jag behöll då jag inte hittat något bättre.

Har haft poängshoppar och det blir svårt att till sist göra av med poängen

Intressant om du hittar något spännande

Fundera ett tag på Amex Blue men......

1 gillning

Väldigt tveksam på att hoppa på Amex igen, provade för runt 5 år sedan och blev galet trött på att fråga om de tar Amex.

Blev utskälld av en restaurangägare på nån medelhavs ö vi var när jag ville betala med Amex. När han sansat sig förklarade han att anledningen till att jag fick sån bra cashback var att hans restaurang fick betala mycket mer i avgifter mot Visa/Mastercard.

Kanske är bättre nu?

Hade Amex för typ 25 år sedan och det var inte lätt att handla med det. Tror inte det är mycket bättre idag. De tar lång tid på sig att redovisa köpet till handlaren. Min betalningsterminal på jobbet tar inte Amex. Leasar den av Nets och det är väl de som stängt av dem.

2 gillningar

Jag har kört Amex i över 20 år som mitt kreditkort och visst är det inte riktigt lika gångbart som Visa/Mastercard men främst småbutiker som inte tar det så sällan ett problem tycker jag.

Amex Blue är väl ett av de bästa generella cash-back-korten i Sverige.

1 gillning

25 år sedan!:joy:
Det har hänt mycket sedan dess. Dom flesta tar Amex nu så inga problem. Till och med små företag som kör med iZettle terminaler tar Amex.
Vi kör så mycket vi kan med SAS Amex och funkar för oss. Men det innebär att man vill samla poäng och flyga med SAS. Har flygit både till Berlin och till London med dottern typ gratis.

1 gillning

Det kanske t o m går att få in det i wallet? :joy::joy:

1 gillning

japp !! har de där kör alla stora köp där :ok_hand:t2::clap:t2:

1 gillning

Du får de kort som ingår i ditt avtal med dem så du kan ju be dem att aktivera Amex.

Kreditkort har högre avgifter än debitkort och Amex har högre än Visa/Mastercard.

Men jag vill inte ha Amex, så jag klagar inte. :rofl: Tidigare tog det lång tid att få betalt av Amex, vet inte om det är så fortfarande.

Vad i hela friden, trodde bara du accepterade monopolpengar och fikabröd som betalning? :open_mouth:

Det är mycket du inte känner till. :rofl:

Det enda man kan säga med säkerhet är att kreditkort (förutsatt att man nollar varje månad) är betydligt bättre och säkrare än bankkort :blush:

2 gillningar

Så är det. Jag använder det när jag beställer grejer på nätet där det inte finns Klarna att välja. Sedan använder jag det när jag bokar resor, samt även utomlands. Men till dagligdags hemma i Sverige, så använder jag fortfarande bankkort. För övrigt Bank Norwegian jag använder.

Nu har vi bytt från Coop Mastercard till Strawberry Mastercard. Grejen är att Strawberry inte har möjlighet till partnerkort, alltså att man samlar poäng tillsammans fast det gick att lösa genom att lägga in kortet i Apple Pay.

Apple Pay bryr sig inte om vilken enhet kortet ligger på, det behöver inte vara ens egen. Så jag la in kortet på både min och frugans mobil och klocka. Eftersom vi bara har ett fysiskt kort, är det bra att den som inte har kortet med sig har ett annat kort ifall Apple Pay av någon anledning inte skulle fungera.

Så nu är det bara att vänta på en nice hotellnatt i Köpenhamn. =)

2 gillningar