Tips på bra HDMI-switch

Jag behöver dela upp min hdmi-signal från min PS5 till TV:n resp till mitt Playstation VR (för att inte mitt Playstation VR:s processorbox ska skala ned bildkvaliteten när jag inte använder VR-settet)

Jag är därför på jakt efter en HDMI-switch som klarar av att skicka igenom HDR och 8K i 120 mhz. Några tips på någon bra?

Switch med stöd för 8K@120Hz? Existerar det ens? Inte vad jag kan hitta.

Synd! 4K 120 hz då?

ChatGPT rekommenderade dessa:

• Zettaguard 8K HDMI 2.1 Switch
    Den här switchen är en riktig pärla för dig som vill ha både 8K och 4K stöd. Den har stöd för HDMI 2.1, vilket innebär att du får 8K vid 60Hz och 4K vid 120Hz. Dessutom har den eARC-stöd för bättre ljudkvalitet och HDR för skarpare bild.
  • AV Access 8K@60Hz HDMI 2.1 Switch 4x1
    AV Access är känt för sina högkvalitativa produkter. Den här modellen har 4 ingångar och 1 utgång, vilket gör det enkelt att växla mellan olika enheter. Den stödjer upp till 8K vid 60Hz och 4K vid 120Hz. Dessutom kommer den med HDR, VRR (Variable Refresh Rate) och ALLM (Auto Low Latency Mode), vilket är perfekt för gaming.
  • Fosmon 8K HDMI 2.1 Switch 2x1
    Den här är en lite enklare modell med två ingångar och en utgång, men den klarar ändå 8K vid 60Hz och 4K vid 120Hz. Den är kompakt och enkel att använda, vilket gör den idealisk om du inte har så många enheter men ändå vill ha bästa möjliga kvalitet.
  • GANA 8K HDMI Switch 2.1
    En annan bra och budgetvänlig option är GANA 8K HDMI Switch. Den erbjuder 3 ingångar och 1 utgång, och klarar av 8K vid 60Hz samt 4K vid 120Hz. Trots att den är billigare, levererar den fortfarande pålitlig prestanda och hög kvalitet.

Ok. Ja dessa funkar säkert.

Jag börjar dock förstå att jag behöver både en splitter och en switch. Först en splitter som delar signalen mellan att gå direkt rill TV:n resp att gå via PS VR. Därefter en switch som väljer vilken signal Tv:n ska ta emot.

Tänker jag rätt då?

En KVM switch borde vara lösningen. Men borde inte din TV ha två HDMI ingångar? Tänker att du kanske inte behöver nån switch alls?

Jo det har den ju i och för sig (4 ingångar för att vara exakt). Då får jag byta ingång på TV:ns fjärrkontroll när jag kör VR.

I så fall borde ju en splitter räcka.

Ibland är den allra enklaste lösningen den bästa :slight_smile:

1 gillning

Lite som att betala med kontanter. :rofl::rofl:

1 gillning

Då måste man ju först gå en historekurs hos dig :joy:

Jag kan berätta många historier för dig. :rofl:

1 gillning

Dock återstår bekymret att alla splitters jag hittat är två signaler in och en ut. Jag behöver det omvända.

Edit: kanske denna kan funka.https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi-splitter/luxorparts-hdmi-splitter-8k-2-vags-p24091

Någon som testat den?

(Jag kan egentligen inte detta)
Den sista som @MrMustang föreslog verkar ju vara sådan att den klarar av bägge riktningarna (Bi-Directional) och inte heller behöver någon extern strömförsörjning.

https://www.amazon.se/GANA-HDMI-omkopplare-Aluminium-Bi-Directional-kompatibel/dp/B0BV924D7K/?th=1

Ja det har du rätt i, det såg jag inte! (Jag kan inget om sådant här heller)

Dock lite oklart vilka ljudformat den stödjer. :thinking:

Denna känns ju som drömmen men fasiken vad dyr den var..:

https://www.amazon.se/Splitter-HDCP2-3-48Gbps-Skärmar-2-1-splitter/dp/B0B56D7NJW/ref=pd_aw_sbs_m_sccl_1/258-7774894-0070306?pd_rd_w=CfOAh&content-id=amzn1.sym.85276439-058a-46d5-b390-ee3c5b40d313&pf_rd_p=85276439-058a-46d5-b390-ee3c5b40d313&pf_rd_r=FCX4EJ2SDRJKDCMXWN05&pd_rd_wg=mfeM8&pd_rd_r=29576955-ac38-4ba0-a07a-07616c7572e4&pd_rd_i=B0B56D7NJW&psc=1&fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHX462-CundrhY83VZvQdPNztmCdNA0gtfGCG2HtSFYvCH79m-Ll6gIXV3g_aem_-ft0LJyURvvbOxCQQt1fAg

Billigare hos Kjell. Även denna klarar olika upplösning samtidigt beroende på vad målskärmen klarar, upp till 8K/60Hz. Och strömförsörjs av vanlig USB-C.

Mmm den har jag kollat på men det står inget om HDR eller Dolby Vision samt vilka ljudformat den skickar igenom.

Valde denna till slut. Stöd för ljudextrahering, Arc och E-arc till skillnad från den från Ezcoo och i övrigt likvärdig enligt vad jag kan se samt nästan 400 spänn billigare:

1 gillning