Tips på bästa portabla AC:n?

Min fru som är amerikan (och van vid AC inomhus) och extremt känslig för värme bävar inför sommarmånaderna. Visserligen gick det ok förra sommaren (som var hennes första i Sverige) men i år är det ju svårare att söka sig till luftkonditionerade lokaler i och med Covid.

Kollat runt lite på portabel AC. Med våra svenska fönster finns det ju inga klassiska fönsterhängda.

Det här verkar vara den som fått högst betyg: https://woods.se/Produkter/luftkonditionering/woods-luftkonditionering-cortina-silent-12k/

Någon som har några erfarenheter av denna eller andar portabla luftkonditioneringslösningar?

Har du möjlighet så köp en riktigt luft-värmepump med fast installation. Otrolig skillnad på portabla och dom “riktiga”.

Dessa portabla tycker jag inte håller måttet. Högljud, varmluften måste ut genom ett stort fult rör, dräneringsrör måste användas. Och dom kyler inte jättebra.

Mvh

4 gillningar

Nja, dom har en tank för dränvatten som måste tömmas med jämna mellanrum men annars var det rätt :slight_smile:

Portabla är värdelösa och bullriga, har testat med kanske 10 st och i mitt sovrum på kanske 15 kvadrat så lyckades den bästa kyla från 34 till 32 C° men när man stängde av den så värmde ut-luftröret upp rummet till 36 C° :-/ Kan ju flytta den sen iofs men ett jädra bök när man gjort ett speciellt uttag för röret i ett vädringsfönster.

1 gillning

Förstår att en fast luft-värmepump vore det optimala, men tyvärr funkar det inte att installera det i vår lägenhet.

Efter att bott ganska många år i USA är jag rätt van vid de fönsterhängda och tycker det är lite synd att det inte funkar med svenska fönster. Ja, dom är högljuda och inte supereffektiva men för några varma sommarveckor gör dom jobbet.

Dom portabla som säljs här borde ju inte vara sämre på att kyla, men problemet blir ju att föra bort varmluften. Woods har det här tillbehöret (Fönsterkit till AC, Woods Window Sealing Kit | Clas Ohlson) men det känns ju som om det “läcker tillbaka” en massa varmluft.

Vårt sovrum har mestadels skugga utanför fönstret så det borde kunna hjälpa en aning iallafall…

Problemet som du säger är inte att dom kyler dåligt, men att bli av med värmen, min slang jag provade med var bara på knappt en meter Uttaget på apparaten var längst ner och med en lagom böj så luften inte ströps och upp till fönstret så blev den så lång, och blev glödhet, därav det dåliga resultatet totalt.
Har samma problem i min lägenhet, värden tillåter inte en fast installation tyvärr och inte en fönsterhängd heller även om man gjorde om ett fönster så den skulle passa och spara det gamla fönstret om man dör eller flyttar :frowning:

1 gillning

Hmm, kanske inte är värt det då helt enkelt…

Även om behovet i Norden inte är superstort är det lite underligt att ingen kommit upp med någon hyfsad lösning.

Nä, var bara under sommaren för två eller tre år sen man faktist ville ha en.
Köpte en billigare variant som man laddar med isklampar och vatten, men höll på att döda frysen för det gick åt mängder med klampar att frysa hela tiden. men fläkta iaf med lite svalare luft :slight_smile:

Ja, lite märkligt, men märkligare att hyresvärdarna är så negativa till att installera.

Har ett knep iaf då jag bor i hyreslägenhet med vattenvärme… Har alla elementen på max under sommaren då det bara cirkulera ovärmt vatten , gör en hel del faktiskt, men om hyresvärden kunde kyla det extra så skulle det bli en enkel och relativt billig lösning för dom och oss. :slight_smile:
Kallt om fötterna och varmt om huvudet, men inget som en liten fläkt inte kan fixa :slight_smile:

Det beror ju lite på hur värmekänslig man är. Många äldre lider ju varje sommar så vettiga lösningar borde finnas tycker jag.

Jag kan förstå att fasta installationer kan vara svårt. Även i USA är ju fönstervarianterna det vanligaste. Billiga, relativt effektiva och enkla att installera när det börjar bli varmt och förvara i källaren eller garderoben under vinterhalvåret.

Får se hur sommaren blir och hur mycket frugan lider (jag har inga större problem men värme själv), det kan ju finnas nå’t psykologiskt bra med ljudet och blåsten om man är van vid det tänker jag.

Har precis fått den här levererad idag, ska installera den imorgon. Återkommer med ett omdöme när vi har kört den ett par dagar.
Anledningen till att vi köpte en portabel är för att kunna ta med den till stugan i sommar, vi kommer att ha två fönsterkit så att man slipper släpa med sig dom också.

1 gillning

Lysande. Perfekt med en försökskanin :grinning:

Jag har ingen själv, men ett antal bekanta har, sedan sommaren 2018… De är väl inte supereffektiva men gör ändå sitt jobb. I alla fall bättre än vad många här i tråden indikerar. De har alla(3) sökt olika lösningar på det där du länkar till, något att täta fönstret med. Tror ingen vet att det finns att köpa. En av dem tog en planka och sågade ett hål i som passade in i fönsteröppningen. En annan köpte en slang som han skarvade ihop med den befintliga slangen med typ 10 meter silvertejp för att få utblåset lång ned från fönstret. Såg iofs ut som en död elefant lagt ut snabeln, men ändå…:sweat_smile:

1 gillning

Min portabla är som med bilen, är den igång så fläktar den kallt men stänger jag av den blir det lika varmt igen…

3 gillningar

Både Woods som jag länkade till och Electrolux verkar ha fönsterkit. Svårt att veta hur bra dom är men som tidigare konstaterat är ju transport av värmen ut a och o.

1 gillning

Ja, stänger man av lär ju tempen öka snabbt igen. Frågan är ju snarare hur bra dom är på att hålla en konstant temperatur på t.ex. 21 grader utan att fläkten går för fullt. Men gå behöver den ju göra.

1 gillning

Hur fungerar den i värmeböljan?

“Tyvärr” så var vi inte hemma under den värsta värmeböljan, men den verkar fungera som utlovat. Kanske lite högt ljud trots att den skulle vara den tystaste enligt testerna (har i och för sig inget att jämföra med).
So far so good.

1 gillning

Flyttbara ACs är ett otyg. Köp en fast installation istället.

3 gillningar

Hänvisar till denna tråd som var något liknande. Jag har fått till en lösning jag är väldigt nöjd med som jag delar med mig av längst ner i tråden :grin:

Köpte en Electrolux och en Tado dagen efter typ :smiley: Tror du köpte samma som mig :smiley:

1 gillning

Svårt för dom som bor i lägenhet eller Brf. Då finns det oftast bara ett val och det är en portabel.