Time Machine: ”Skivan är inte tillgänglig”

I början av denna månad så började det dyka upp felmeddelanden från Time Machine.
Inte några klassiska meddelanden om att disken är full utan en typ av meddelande jag aldrig sett tidigare; Skivan är inte tillgänglig. Försök säkerhetskopiera igen när "XX-disc 2TB" är tillgänglig.

Vilket den är. Precis som tidigare.
(Senaste säkerhetskopiering 2 dec, enligt TM.)

Det är en nätverksansluten disk, en Time Capsule 2TB. ("Omskolad" till att enbart agera hårddisk, sedan många år – används alltså inte som router.)
Allt verkar grönt med den, den syns som den brukar i Finder och visar grön lampa både fysiskt och i AirPort-verktyg.

?

Startat om datorn?

Standard. Ta bort backupen och börja från början.

Rekommenderar du väljer en ny lösning.

1 gillning

Yes.

Ja, puuhh.
Samma gamla vanliga lösning. Jag har fått göra så ett par genom åren, fast då i felmeddelandeläget "disken är full" (fastän det ju inte ska kunna bli så, löpande).

Välja ny lösning. Du tänker att min trotjänare Time Capsule 2 TB behöver få pensionera sig, att det är dags att kosta på sig en ny (2 TB SSD) disk som istället är USB-ansluten?

Jag har helt slutat köra eget. Idag kör jag endast iCloud.

Kanske en synology Nas?

Jag kör ett Synology NAS som @_empty tipsar om, har fungerat jättebra

Trevligt att kunna göra backup på hela datorn/disken.

iCloud kör väl "bara" det viktigaste från datorn... fast hmm iCloud kör väl backup av hela iPhone... då borde ju även hela datorn kunna backups upp till iCloud

Nä, jag försöker snarare dra ner familjens iCloud-användning till en lägre månadskostnadsnivå så jag drar inte in dryga 1,5 TB till där. (Men visst, iCloud är jättesmidigt.)

Jag hade en NAS en gång i tiden. Köpt typ 2016. Buffalo Linkstation.
Blev överflödig. Hmmm, undrar om jag har den stående någonstans.
Ett rent Applespår i form av Time Capsule känns på förhand enklare, lite "PC" över den jag hade – om jag minns rätt.
Men det går väl att få det att funka då, utan en massa struliga inställningar. Lösningen ska bara stå och jobba i det tysta – aldrig behöva pilla eller bry sig om den.

Undrar om det är hård- eller mjukvara i min Time Capsule som ger mig strulet. Men visst (igen)... Den har många år på nacken.

Intressant att höra att det stökar lite för dig. Jag tycker din lösning låter svinbra egentligen och hörde det tipset från Snazzy Labs för inte så länge sen. Så pass att jag började kolla på eBay efter gamla Time Capsules. I med en SSD och det är antagligen den smidigaste lokala backupen till en mac man kan tänka sig.

Javisst, det borde funka toppen.
Men nu ger jag upp. Nu strular det igen – efter ytterligare en reset av alltihop. Denna gång (för några veckor sedan) så valde jag "till och med" en än mer grundlig Radering (i AirPort-verktyg), som tog rejält med tid.
Men nu så får jag felmeddelande igen, om att Time Machine inte kunnat skapa ny säkerhetskopia på några dagar, på grund av... att det saknas diskutrymme. Suck...

  • För det första för att det ska finnas utrymme kvar yes (och jag har definitivt inte gjort några jättegrejer de senaste dagarna)... och...
  • Framförallt så skall detta ju aldrig kunna hända, TM ska ju radera äldre kopior så snart brytpunkten nås.

Verkar uppenbarligen som att det sistnämnda inte fungerar.

Så nu för min gamla Time Capsule gå i pension.
Å jag ska rota efter annan disk, minst 2 TB.

Skärmavbild 2024-02-18 kl. 15.20.41
Skärmavbild 2024-02-18 kl. 15.21.06

Ska leta reda på min, "gamla" Buffalo Linkstation.
Minns att jag tröttnade på den – vi kom aldrig överens den och jag, det användningsområde som jag hade tänkt mig för den på den tiden (remote video/fotovisning, alternativ till moln yes) fick jag aldrig att funka.
Totalt 4 TB minns jag. 2+2.

Fråga då, i sammanhanget:
Man ska väl inte behöva en NAS på det sättet (att den ena av de två diskarna hela tiden jobbar som en spegelbild av den andra), utan kunna ha den som "vanlig" hårddisk? Inte som 1 med totalt 4 TB i mitt fall då, utan som 2 st 2 TB som kan användas utan inbördes beroende. :thinking:

Att kunna ha den som 1 total, på 4 TB, hade smakat mig allra bäst nu förstås – för med en massa diskar så skulle jag "snart" ha behov av en större än 2 TB för TM. (Å det kommer inte att budgetprioriteras, att köpa ytterligare en... ännu större.)

Ja bara att ta bort volymen du har nu och skapa två nya. Borde funka som på QNAP/Synology som är enda jag har erfarenhet av.

Köra som en volym på 4TB är ingen bra idé tycker jag. Pajar en av diskarna så ryker allt.

Nnääe, inte allt. "Original"-datan har man ju på de diskar som man skapar sin TM av. (Å så ska man ju en kopia på annat håll också. :nerd_face:)

:slightly_smiling_face:

Tänkte på NASen alltså. :slight_smile: