Tibber

Enig i navigationen.

Delvis relaterat till ämnet, men är det någon som vet om man sparar pengar på att stänga av uppvärmningen (tänk element eller luftvärmepump) vissa tider på dygnet då det inte behövs, eller går det åt så pass mycket mer energi att värma upp bostaden igen då att det är mer lönt att ha på värmen hela tiden?

Delar din fundering tänker som med ett fordon att bord inte det vara accelerationerna som kostar, men att ligga på en jämn konstant värme/ energi borde vara effektivare. Sedan är väl värmen hus ganska tröga system , iofs beroende vilka material de är byggda av.

1 gillning

Nej, det sparar man inga pengar på. Behövs det någon gång under dygnet så låt det vara på konstant, gäller iaf luftvärmepump som jag själv har i huset. Samma sak lär gälla element.

Just därför kostar det mer om man ska upp till en bra värmenivå så måste det brassas på mer energi än att hålla en jämn nivå.

Stämmer att värme är svårt och dyrt att bygga upp från grunden. Men jag tror detta är ett konvektor-element vilket har lite kortare ledtider för att värmas upp. Oljeelement är en annan sak. Eller än mer ett vattenburet element som styrs från värmepanna med stora vattensystem. Där kan det handla om 100-tals liter som ska värmas upp. Dessutom är Tibber skarpa. De skulle inte gå i säng med ett kontraproduktivt system.

1 gillning

Blev nyligen tibberkund. Spännande att följa förbrukningen :nerd_face:. Blev dessutom via kod så fick 500kr rabatt i deras shop :ok_hand:

Det är väldigt intressant att kunna se förbrukningen per timme. Har du fått analyserna för vad som förbrukar mycket?
Jag har varit kund för kort tid för att kunna se det.

Bara varit i kund i två dagar så tyvärr inte

Från sajten:

Med Tibber kombinerar du miljömärkt timbaserat elpris med styrning av ditt uppkopplade hem med en webshop. Vi förklarar hur allt ligger till.

Via appen Tibber kan du byta till timpris på elen, el som dessutom är producerat via vindkraft eller andra miljömärkta medel. Sedan kan appen se till att inte ladda din elbil, värma upp vattnet i värmeväxlaren och så vidare när priset är som högst.

Saknar du produkterna som krävs? Tibber har en inbyggd webhsop där du kan beställa allt i från uppkopplade element till Google Nest-högtalare.

Allt detta och mycket mer i videon ovan.

Du kan också köpa elementet i videon hos Proshop.

1 gillning

Anslöt mig precis till Tibber. Använde mig av en invite i dessa kommentarer och fick 500 kr så nu skall det inhandlas en Watty. :cowboy_hat_face:

Slänger in min kod här också för andra som också hoppar på tåget.

Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! https://invite.tibber.com/4c659827

1 gillning

Hart haft det någon månad nu och tycker att företaget och appen är intressant. Renoverar ett hus nu så man får välja sina inköp för att kunna styra med Tibber :slight_smile:

500 till dig/mig:
Länk: Du har blivit inbjuden till Tibber!
kod: c647556d

Jag har haft Tibber sedan Januari. Precis som Esse skriver gillar jag att det är miljövänlig el samt att man hjälper till att jämna ut belastningen på elnätet.
Jag skulle vilja tipsa er som har en nyare luft/vatten värmepump från IVT. (Air X) att den går att göra smart. De nya Air X har en Ethernet ingång som man kan koppla in själv om man är normalhändig, (sitter av någon anledning bakom elpanelen inne i maskinen… fråga mig om ni vill ha pdfen för installation) annars får man ha en tekniker som kopplar in.

Sedan kan man via IVT appen ansluta värmepumpen till Nordpool. (kostar 39kr/år ) . Och på så vis blir pumpen tillsammans med Tibber betydligt mer smart. (detta kände inte Tibber själva till när jag frågade dem). Dock syns den ju inte i Tibber appen, men det kan man ju klara sig utan när pumpen själv anpassar sig och går på sparlåga vid de dyraste topparna.

om någon har lust får ni gärna använda min inbjudningskod :slight_smile:

Kan göra samma sak med min Nibe F730 men har inte kommit till skott än, osäker på vad det påverkar, hur komforten påverkas och om det faktiskt blir billigare i längden eller om pumpen bara går ojämnare och ryckigare. Berätta gärna vad du kommer fram till om du testar :slight_smile:

Det är ju svårt att veta om det blir mycket billigare, första året för oss i detta huset, så hur stor besparingen är vet jag inte, IVT påstår 1500-2000kr.
Däremot har jag inte märkt av någon som helst ryckighet i uppvärmningen, den har nog faktiskt fungerat lite bättre sedan jag installerade den mot nätet, och då har vi haft några kalla och dyra dagar. Så jag rekommenderar att göra det!

1 gillning

Jag har aktiverat smart price adaptation på min Nibe bergvärmepump. Fungerar bra så den anpassar gången till elpriset. Det går att ställa in vad den ska prioritera, pris eller komfort. Jag kör på standardinställningen och det påverkar inte komforten.
Den här inställningen har inte något att göra med Tibber egentligen.
Sedan går det att koppla pumpen till Tibber också men det ger inte så mycket annat än att pumpen visas i Tibberappen och att man kan ändra temperaturen därifrån.

Jag har pumpen kopplad till Tibber och Home Assistant, kul och lite nördigt att kunna hålla koll lite bättre.

Intressant att du kör din Nibe så, kan tänka mig att offra lite på komforten men inte mycket men i ditt fall låter det ju som att det fungerar bra. Gjorde det det även i vintras när det var rejält kallt? Du har inte märkt att varmvattnet inte räcker till familjen eller att det tar väldigt lång tid att värma upp nytt varmvatten?

Har inte märkt någon skillnad på värmen eller varmvattnet i vintras när det var under -20 så det fungerar fint.
Har för mig att det är en skala på 1-10 där 1 är att den ska bara prioritera komfort och 10 är att den bara ska prioritera pris och att standardinställningen är 5. Det gör att man kan justera rätt bra hur man vill ha det.

1 gillning

Jag har kört min Nibe mot “Smart Price Adaptation” sen i mars i fjol. Men någon gång i Januari när det var som kallast slog jag av funktionen för Varmvatten eftersom vi märkte att vi fick lite för lite varmvatten när det duschades. Dock har jag hela tiden kört med funktionen för värmen i huset och har inte märkt någon som helst komfortskillnad. Jag kör även med “Väderfunktionen” vilket har gjort att vi har väldigt stabil värmekomfort.

1 gillning

Okej, visste inte att du kan slå av/på för värme respektive vatten. Låter ju riktigt smidigt, tror jag måste in i menyerna och testa detta. Bor i ett nybyggt hus så ville inte experimentera för mycket i början men nu känner jag att jag justerat in allt som jag vill ha det.