Tibber

Du kan skaffa Nibe Uplink utan att betala men då kan du inte ändra inställningar. Då ser du om Nibe Uplink funkar.

Okej, tack! Får pumpen i nya huset efter årsskiftet så gott om tid att läsa på tills dess :slight_smile:

:+1:
Kört min i 1,5 år. Funkat felfritt och är mycket nöjd. Problem jag har haft har berott på routern så nästa gång jag är dit så åker Netgear ut och Ubiquiti in. Jobbigt att vara 90 mil bort och routern hänger sig när det är svinkallt ute.

1 gillning

Ja det är ju lite opraktiskt :smiley: Kommer förmodligen köra Ubiquiti också, verkar vara det “man ska ha” när man läser på.

Jag bytte till tibber . Men Tibber verkar inte få någon information skickad till sig från Kraftringen…
Ni som bor i lgh hur ofta skickas informationen ut?

Vilken information skulle de få från nätleverantören menar du?

Förbrukning

Det känns som en rätt grundläggande funktion för en tjänst vara syfte är att debattera dig för din förbrukning - om den inte mäter hur mycket du gör av med tror jag det är något vajsing med anslutningen.

Numera skall ju läsarna skicka ut i realtid.

Jag trodde det också.
Nu på morgonen hade första förbrukningsdatan kommit in. 1,2,3 aug
Tibber säljer en produkt som läser av i realtid. Tyvärr fungerar den bara på absolut senaste elmätarna. Men jag minns att Apple Store sålde en produkt som kopplades in i vägguttaget och sades analysera belastning och räkna ut vilka saker som hade vilken signatur. Den verkar inte finnas längre (var väl inte HomeKit kompatibel :wink: ) men finns det någon liknande till tibber?

Ah ser nu att lagen om realtidsmätare ger distans till 2025 - du kan väl kolla med din hyresvärd när de bytet ut dem.

Tibber säljer själva Watty som bör lösa det till dig (HomeKit kan du nog räkna bort)

Den är det ju jag vill ha!
Då behöver jag bara få in lite mer kulor i Tibber butiken.
Här är min länk för eventuella nya kunder för att vi båda ska få 500kr

1 gillning

Står i valet med att förnya elen nu, kommunens el? Tibber eller Greenely? Smidiga med kommun är jag får allt på samma räkning , men vad är billigast? Bundet eller rörligt ?

Tibber är inte nödvändigtvis billigast, men de har billigast miljömärkt el, vidare kostar avgiften till Tibber 39 kr månaden, det är ju egentligen ett påslag på nästan 50% för mig med så låg elförbrukning som det är i lägenheten. Jag har ingen erfarenhet av Greenely alls. Det är sällan billigast att använda det lokala kommunala bolaget. Då får du dessutom bara el levererad till dig, inga av de fördelar med egen app och smart styrning av andra enheter baserat på elpris och så. Om det nu är av intresse.

Är du säker på att du inte har det på elbolaget du har nu också? Nätbolaget som jag även köper elen av hade en nätavgift på 39:- (24:- efter rabatt) inget jag tänkte på först när jag räknade på prisskillnaderna mellan Tibber och Jämtkraft.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne:Tibber

Från sajten:
image

Det är väl ingen som missat att temperaturen i landet börjar sjunka vilket innebär att det är hög tid att göra något åt detta. Smart värmestyrning är inget nytt och det finns många olika lösningar på marknaden för att fixa detta på.

Energibolaget Tibber har gett sig in på elmarknaden i Sverige med smarta lösningar och samtidigt sänkta elräkningar som mål och nu presenterar de lite nyheter för sina kunder.

Betakunder får nu notiser vid ovanligt hög elförbrukning

Är du betakund hos Tibber kan du nu få notiser om din elförbrukning visar sig vara ovanligt hög. Det kan vara något som står på i onödan och tickar pengar utan att du är medveten om det. Smart sätt att kunna agera innan räkningen är alltför hög. Vill du testa denna funktion loggar du in på din profil, går till “Testa nya funktioner” och väljer där “Hög elanvändning”.

Presenterar samarbete med smarta element från Mill

Mill smarta element

En av nyheterna är uppkopplade och smarta element från Mill. Dessa element är snyggt designade och kan styras direkt från mobilen via wifi-uppkoppling. I utbudet finns såväl golvmodeller som vägghängda i olika storlek och effekt så att du slipper frysa i vinter.

Mill smarta element

Det smarta med elementen från Mill i kombination med Tibber är att inomhustemperaturen kan styras baserad på information som hämtas från elementet som i sin tur är kopplat till just Tibber. Information om elpriser, väderprognoser och husets egenskaper gör att husets temperatur styrs på ett smartare sätt. Uppvärmningen sker då när elpriserna är låga och dras ner när du inte är hemma vilket ger ett lite varmare och smartare hem.

För dig som kör med Homey så är Mill kompatibelt med denna hub också.

Tibber lovar nya produkter i sitt utbud

I ett mejl som skickades ut informerar Tibber också om att de kommer att lansera nya produkter i sitt utbud under hösten och vintern. Som kund hos företaget erbjuds du smarta produkter från välkända företag till rabatterade priser.

Källa: Tibber

Ohh, hoppas elementen kommer som Power Ups!

Finns redan som det. Jag beställde Mills termostat som är kopplad till Wi-Fi för att styra mitt dumma element på kontoret.

Intressant det med hög elförbrukning. Tibber kunde äntligen börja leverera el idag till mig så väntar med beta funktioner tills jag vet att allt funkar som det ska.

Men där ja! (Deras butik är ju inte helt lättnavigerad!)