Tibber

Du måste antingen ha en supporterad laddbox (Easee eller Zaptec Go) eller ansluta till bilens API)

Om laddbox används garanterar Tibber att elen till bilen inte kostar mer än halva genomsnittspriset genom att den endast laddar när det är som billigast.

Det är säkrare än att använda bilens API:er. Problemet är nämligen att det inte alltid klaffar (tex att Tibber inte fattar att bilen står hemma eller att tibber och bilen inte pratar tillräckligt snabbt) och då drar laddningen igång ändå. Inte kul när man kopplar in och priset är uppe på 8 kr per kWh, inte ens när det är uppe på 3 kr per kWh är det så skoj :slight_smile:

Så jag har backat tillbaka till gammal hederlig schemaläggning.

2 gillningar

Någon som har koll på om Greenely är bättre på det?

Tror inte det, det är nog bilarna som inte riktigt har byggt APIer för det här ändamålet.

Är det ett Mill gen 2? Fick du WiFi att fungera?

Försökt till och från i snart ett år och idag drog jag ett mail till deras support. Irriterande när det var orsaken till att jag köpte det.

Ja visst, Wifi var inga problem alls. Vet ej gen.

Måste vara fel på mitt eller så är du bara bättre på "data" än vad jag är :blush:

Det var inte 5 Ghz-problematiken?

Nej, av aktiverade 5:an under installationen och har rätt lösenord. Räckvidden på WiFi är inte heller något problem.

Var det möjligen något fel på den då kanske?

Ja, hoppas Mill fixar det lite snyggt.

Får hoppas att det funkar bra med Tibber+Kia. Vår Garo-box går inte in i tibber

Har aldrig lyckats logga in med mitt Kia konto via Tibber appen. Står bara och tuggar. Eftersom jag har easee box så har jag kört via den smarta laddningen istället.

1 gillning

Funkar allt för dig i Kia-Connect?
Jag var tvungen att reseta systemet i bilen. Då svarade appen igen och jag kunde koppla med Tibber

Fungerar i Kia connect appen, men ungefär hälften av gångerna jag försökt logga in i Tibber appen är "logga in" knappen utgråad fast jag knappat in lösenord. Dom andra gångerna står det bara och tuggar. eftersom jag har en easee box så har jag inte lagt ner så mkt energi på det.

Elementet är online nu och fungerar tom. mot Home Assistant. Upptäckte att mitt Mill-lösenord innehöll ett "&"-tecken, testade att ta bort det och sedan fungerade det :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ahhh, ja det är alltid något sådant när det inte är logiskt :slight_smile:

Hej! Inne på att skaffa Tibber och tänkte bolla scenario för att se vad ni tror om följande: har vattenburen värme i sommarstuga med Nibe luft/vatten som kan kopplas direkt till Tibber-appen eller via inbyggd smart price adaptation i själva pannan. Kommer inte vara i huset mer än någon helg/vecka här och där i höst så all el som går är i princip till underhållsvärme. Vore det inte en smart idé att skaffa Tibber och maxa verkningsgraden? Komforten är ju ingen fråga när vi inte är där.

Någon som har erfarenhet/synpunkter kring detta resonemang?

Någon som har sin Nibe inkopplad direkt i Tibber-appen som Power up? Förstod det som att smart price adaptation då stängs av i själva pannan. Hur funkar det för dig?

1 gillning

Jag har en Nibe bergvärmepump och har både smart price adaptation och power up Igång samtidigt.
Power up ger mig bara info om pumpen men hade jag haft en inomhustermostat så hade jag kunnat ändra temperaturen.
Prisanpassningen är något som pumpen gör själv och är inte kopplad till Tibber överhuvudtaget. Verkar funka bra då jag kan se i Tibber-appen att förbrukningen ökar när priset går ner. Har dock ställt in min mer på komfort istället för pris.

3 gillningar

Har också börjat testa Smart Price Adoption nu, lite svårt att säga hur det fungerar då värmebehovet inte finns än på dagtid. Men grafen visar i allaf all att värmningen sker på natten (blåa staplar) kontra elpriset (med moms, grön linje).

Jag har också ställt in att pumpen ska värma varmvatten nattetid och köra ekonomiläget för varmvatten dagtid, fungerar bra.

2 gillningar

Gött. Jag som har lastgammal pump kan inte göra detta och troligtvis inget att vinna på timdebitering nu till vintern.