Tibber -> Zaptec Go -> Tesla -> Kaputt

Måste få kolla med er som kanske har Tibber och Zaptec Go. Jag har ställt in allt jag tror man ska ställa in.
Smartladdning -> på
Nästa laddning -> inställd på 06:30 varje vardag
Lastbalanseing -> på

Sköter laddboxen via Tibberappen och inte Zaptecappen. Jag har inte smartalldning på i Teslan utan den har 70 % som nivå och 16 A som "fart".

I morse(onsdag morgon) visade det sig att bilen inte hade laddats alls. Jag körde den i måndags och på natten till tisdag laddades den. Under gårdagen körde jag inte alls men laddkabeln var i. Sentry Mode år på så bilen drog ca. 10 procent från måndag kväll till onsdag morgon. Ändå hade alltså inte laddaren slagits igång. I bilen är landgränsen satt på 70 procent och bilen hade på morgonen 60 %. Natten mellan måndag och tisdag laddade den från 66 till 70 %

Brukar laddningen klicka så här? Det känns ju minst sagt risky. Lite diplomatiskt kan man säg att är det något man måste kunna lita på så är det att bilen är laddad på morgonen om man nu räknat med det.

Finns det trots mitt minutiösa fibblan med inställningarna något standardfel man brukar göra?

Jag kör ju inte smartlsddning, så ingen aningen faktiskt.

Men det funkar iaf bra med lastbalanseringen, laddaren lyser grönt när den pausar för "smartladdning" eller "lastbalansering" :slight_smile:

Hade inte @bjorsi problem med något liknande på sin Kia?

Men nästa år har ju vi obundet och då blir det aktuellt även här så är nyfiken.

2 gillningar

Kör Tibber och Zaptec dock inte Tesla. Men innan jag kunde lägga till bilen som powerup i Tibber så var jag tvungen att ställa manuellt hur mycket batteri där var i bilen, ändrade jag inte det och den stod för högt så hann den inte ladda klart.

Boxen har ingen aning om hur mycket den behöver ladda innan inställd tid.

Så till frågan, har du lagt till bilen också i Tibber? I så fall vet Tibber hur länge den behöver ladda.

1 gillning

Ja, den är inlagd. Och den laddade natten innan med sama inställningar.

Knepigt.. Under laddboxen i Tibber står det ju när den börjar ladda igen, vad står det där?

Det var Kias API som strulat. Eller att Kians platstjänster sagt att den inte var hemma trots att den är det.

Jag kontaktade Tibbers support och har för mig de tog någon koppling mellan bil och mitt konto. Sedan fick jag lägga till igen och då funkar det oftast

2 gillningar

Jag har inte laddkabeln iklopplad just nu så jag vet inte. Ska stå hela dagen imorgon där jag kan ladda gratis..:+1:

1 gillning

Nästa laddning ?

På Easee står det ”Laddning klar : angiven tid”

Tänker så att den inte startar 06.30 för då blir det tajt :sweat_smile:

Det står nog när nästa laddning ska vara klar, senast. :smiley:

1 gillning

Nu har jag testat ytterligare några dagar. Om jag är ute och kör så att laddkabeln är frånkopplade ett tag så har det fungerat som tänkt. Återstår att se om felet var att den stod en dag utan att laddaren lossades. Det borde såklart klara, men ska se i veckan som kommer om problemet återkommer när bilen står utan attt kabeln lossas.

1 gillning