Things, Omnifocus eller en annan todo-app?

Jag gjorde en sökning men hittade ingen bra tråd (den kan ju fortfarande finnas…)

Finns det någon som har något bra tips eller bra att säga om “to do” appar för Mac/Ipad/Iphone?

Personligen så är jag ganska skeptisk till sådana eftersom jag alltid misslyckas till sist med att hålla ordning men skulle behöva ett bra förslag (börjar ny tjänst på jobbet och känner redan att jag saknar en bra strategi)

För saker som jag ska följa upp under dagen lägger jag upp som reminders i Slack. Sådant som har en längre tidshorisont kör jag i Todoist.
Gäller det större uppgifter som kräver kodning, efterforskning m.m. så fördrar jag göra det enligt Kanban. På jobbet gör vi med Jira för Atlassian för sånt men det går även att skapa en enkel kanbantavla i Whimsical genom deras Project-funktion.

Jag kör Things sedan många år. Innan dess körde jag Omnifocus men för mina behov fungerar things bättre. Omnifocus har en större inlärningströskel än Things men klarar lite mer saker kanske.
Things kan man uppleva som lite för enkel och styrande men det finns en del saker som man kommer på efter ett tag som är bra.

Kom på en sak till. Jag tycker Things är snyggare och mer anpassad för en IOS/MAC-upplevelse.

En början skulle kunna vara att du letar efter boken Få det gjort! : svart bälte i vardagseffektivitet - David Allen - Storpocket | Bokus om dun inte redan läst den. Den ger bakgrund till hur man kan/ska jobba med påminnelser och strukturera uppgifter.

Men som sagt Jira och Kanban för större saker där många personer är inblandade är ju oslagbart.

Things är framför allt fantastiskt på iPad.

Det är bara för mig själv :slight_smile:
Kanbanboard skulle kunna vara något - men jag ska titta lite mer på things

Kolla in hjälpsidorna för Things på Things Support - Cultured Code så får du kanske en uppfattning om hur det fungerar och vad du kan göra i Things.

Beror ju på hur detaljerat du vill ha det såklart. Jag gillar enkla listor med tre steg, to-do, in-progress, done och fastnade för Tasks: ‎Tasks: To Do Lists & Planner on the App Store

Körde Things för ett antal år sen men inlärning/set-up kurvan var för jobbig för mig.

Är det denna?
Things 3 - App Store

Det är den. De har separata appar för de olika plattformarna. Engångsbetalning och ingen prenumeration.

1 gillning

Värt pengarna?
Har länge letat efter en bra uppgiftshanterar.
Körde Microsofts todo men den var… typisk microsoft

Värt för mig som använder appen varje dag.

2 gillningar

Om man behöver dela uppgifter med andra, vad gäller då?

Och om den man delar med kör pc, vad händer då? Finns det webbklient?

Funkar exempelvis Things 3 för detta?

Nej, Things 3 har inga funktioner för att samarbeta med andra och det är Mac, iPad och iPhone som gäller.

1 gillning

Tack för alla kommentarer.

Det hela är bara avsett för mig. Jag vill att det fungerar bra på min plattform (Apple all over) och av någon anledning så känner jag mig lockad av Things 3

Mitt dilemma är att jag har försökt med andra verktyg tidigare men aldrig riktigt fått det att fungera så det kräver lite eftertanke.

Och detta i FAQ:n är till stor hjälp: Things can only read data from Apple’s native Calendar app but if you sync your 3rd party calendar data to Apple Calendar, Things can show it to you as well. Here’s howto set up calendar integration.

2 gillningar

Things och även Omnifocus bygger lite på att man är lite insatt i tänket runt GTD som beskrivs i boken jag nämnde tidigare.

Det funkar såklart även om man inte är det men man får fördelar om man gör på det sätt som är tänkt. Tex är det ju bra om man varje morgon av sig självt kollar igenom vad som finns i att göra i appen och inte bara litar på att man får en plupp och reagerar på den.

Things har väl 14-dagars test på Mac så du kan ju alltid starta lite smått.

1 gillning

Ja, jag kör 14 dagars trialen på Mac och köpte iPhone appen. Det känns dock som att jag behöver bägge för att det ska bli “värt” det.

Jag känner till GTD sedan länge men har nog aldrig gett det en rejäl chans

1 gillning

Håller helt med. Mac/iPad samt telefon är nog minimum för att det ska kännas drägligt för mer än bara ”Köp mjölk” och liknande.

Ska fråga min chef om han godkänner ett inköp av Mac-appen. Telefonen kan jag stå för själv :slight_smile:

2 gillningar

Får man inte med iPhone-appen om man köper Mac/iPad-versionen?

Nej, det är separata appar. Det är det enda de tjänar pengar på eftersom tjänsten i övrigt är gratis.

1 gillning