Teslas Autopilot länkas till närmare tusen bilolyckor och 29 dödsfall

Från sajten:
image

Utredningen visar att många av bilolyckorna beror på förarnas ouppmärksamhet med Teslas Autopilot.

I mars 2023 inträffade en tragisk olycka i North Carolina när en student blev påkörd av en Tesla Model Y med aktiverad Autopilot. Den 17-åriga eleven skadades allvarligt och fördes till sjukhus med helikopter. En utredning visade att många liknande olyckor berodde på förarnas ouppmärksamhet och brister i Teslas teknologi.

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) undersökte 956 kollisioner mellan januari 2018 och augusti 2023. 29 personer dog, och 211 av kollisionerna involverade Teslabilar som kolliderade med hinder framför dem.

Utredningen visade att Autopilot och Fullständig självkörning inte var utformade för att hålla föraren engagerad i körningen. Trots Teslas varningar blev förarna ofta överdrivet självsäkra och tappade fokus, vilket ledde till för sent agerande. NHTSA:s rapport pekar på att Teslas designval skiljer sig från andra bilmärken och att namnet “Autopilot” kan vara missvisande, vilket får förare att tro att systemet är mer kapabelt än det faktiskt är.

Kaliforniens justitieminister och motorfordonsavdelning utreder Tesla för vilseledande marknadsföring av Autopilot. NHTSA har även upptäckt brister i Teslas data och misstänker att fler olyckor kan ha inträffat. Efter en frivillig återkallelse förra året och en mjukvaruuppdatering, inleder NHTSA nu en ny utredning då säkerhetsexperter anser att åtgärderna är otillräckliga.

Elon Musk hävdar att Teslas fordon är säkrare än bilar som körs av människor. Vi får se hur den här utredningen kommer påverka Teslas planer att lansera en robottaxi senare i år.

Via: The Verge

Det viktigaste vore att jämföra olyckor per kilometer eller något sådant. Alltså att jämföra om olyckorna ökar eller minskar med autopilot.

Exakt! Statistik på hur många olyckor som undvikit pga autopilot hade varit mer intressant. Jag är helt övertygad om att antalet trafikolyckor skulle vara färre om ALLA bilar körde med autopilot, tillochmed med dagens bästa teknik.

Folk säger till mig ibland att " jag skulle aldrig vilja möta en bil som körs av en dator" då undrar jag hur fan de tänker... jag möter hellre en dator alla dagar i veckan mot en människa som kan vara trött, full, drogpåverkad, smsa, eller leta efter en tappad napp...

2 gillningar

Jag var inblandad i ett system för automatiskt beslutsfattande i ett jättestort flöde. över 500 000 beslut/år. Vid en workshop mellan it och verksamheten kom frågan om hur många felaktiga beslut systemest skulle fatta. Svaret ar att i början skulle det bli ca 20 procent. Det gick ett sug genom deltagarna, 100 000 felaktiga beslut?

In pigg it-utvecklare svarade lugnt att med manuella beslut, som då, är det fel i ca. 50 procent av besluten...

2 gillningar

Jag har inte provat just Teslas autopilot, men jag kör dagligen med Fords motsvarighet. Tycker det funkar mycket bättre än vad man själv skulle köra. Hastigheten anpassas automatiskt efter skyltar, framförvarande bilar, reagerar snabbt om någon bromsar framför etc.

På min nuvarande och förra bil märks det att man ansträngt sig för att bli godkända i EuroNCAP, inte ett skit mer.

Min gamla Opel kunde plötslig styra in i mötande fil om det ens va damm på vägen...

MG:n är bättre men så fort det är minsta slitage på vägen eller markeringarna lägger den ner verksamheten och blir en trafikfara...

Nyasfalterad svart eller röd väg med nymålade linjer, då är den okej men vinglig.

Standard autopiloten i Tesla har räddat mig från besök på plåtverkstad ett par gånger, det har varit både innan jag kört in i baken på snabbromsande bilar och snedseglare som pendlar snabbt mellan filer in framför mig. Den bromsar / styr undan innan jag hinner reagera.

Jag skulle lätt betala för FSD när det blir tillåtet här i Sverige.

1 gillning

Autopiloten är väl tänkt att vara ett hjälpmedel, men man ska väl inte sova bakom ratten och helt lämna över kontrollen.

Autopilot och säkerhetssystem ska inte blandas ihop. Säkerhetssystem så som nödbromsning eller att bilen kan väja för bilar som kommer från sidan är alltid aktivt, vare sig man har AP eller inte igång. Autopilot och Full Self Driving är olycliga namn på förarstöd, där man som förare fortfarande är ansvarig och finns endast för att underlätta körningen, inte för att höja säkerheten.