Tesla sänker priser med upp till 150 000 kr för Model 3 och Model Y

Från sajten:
image

Tesla har under natten sänkt priserna rejält både i Sverige och på flera andra marknader.

Prissänkningen är en del av Teslas mål att göra elbilar mer tillgängliga för allmänheten och är ett resultat av förbättringar i tillverkningsprocessen. Både Model 3 och Model Y har de senaste åren legat i toppen över de mest sålda bilarna i Europa och det här lär ge en extra skjuts. Störst prissänkning fick Tesla Model Y Standard Range som gick från 689 990 kronor till 539 990 kronor. Även Model Y Long Range och Model 3 Standard Range sänktes med över 100 000 kronor. Priserna för Model S och Model X är oförändrade.

Model 3 RWD

  • 519 990 kr (-110 000 kr)

Model 3 LR

  • 609 990 kr (-98 000 kr)

Model 3 P

  • 679 000 kr (-70 990 kr)

Model Y RWD

  • 539 990 kr (-150 000 kr)

Model Y LR

  • 629 990 kr (-139 000 kr)

Model Y P

  • 729 990 kr (-79 000kr)

 

Via: Allt om elbil

 

2 gillningar

Sjukt ändå att kunna sänka priset så rejält i dessa tider.
Konkurrenterna måste satt kaffet i luftstrupen när dom läste detta.

1 gillning

De får inte sålt några i bilar i konkurrens med bättre mer ekonomiska elbilar från traditionella tillverkare. Tesla får anpassa sig till marknaden. Intressant att se när Tesla aktien snart värderas som övriga biltillverkare och inte som ett tech bolag

1 gillning

Både Model Y & 3 är ju dom mest sålda elbilarna i Europa 2022.

3 gillningar

PAO lever i en alternativ verklighet som vanligt.

3 gillningar

Så ni menar att Tesla gör detta för att vara snälla :slightly_smiling_face:

1 gillning

Dom passar på när dom kan. Tesla har högst vinst per bil av alla tillverkare och kan leverera snabbare, sänker dom nu så kommer många att avboka andra bilar dom väntar på sedan länge och kommer att få vänta på länge till, och ta en Tesla istället.

edit: kan tänka mig att många som panikbeställde andra bilar när bonusen försvann, nu avbeställer dessa

2 gillningar

För att sälja ännu mer och pressa konkurrenterna.

Nästa spik i kistan :wink:

Jag tror att sanningen ligger i att med höjda räntor så var Teslas bilar för dyra för marknaden och då väljer de att sänka priset för att kunna bibehålla försäljning. Med tanke på att aktien rasat så pass mycket så är det nog inte välgörenhet :slightly_smiling_face:

Förresten betyder det att värdet på alla Tesla bilar minskar med motsvarande summa på begagnade bilar :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det borde ju vara så kan vi hoppas.
Begagnatmarknaden på elbilar är ju fortfarande höga priser.
Har själv kollat på en begagnad ID.3 för att ha som pendlinhsbil och priserna är inte mycket under nypris.

Jag tror att Tesla känner pressen från de gamla märkena nu

GM och andra stora tillverkare hade ju elbilar färdiga för konsumenterna redan i slutet av 1990-talet, men kaliforniens beslut att inte förbjuda fossilbilar och politiska påtryckningar fick dem att bromsa in.

Nu när Tesla hjälpt till att bana väg för elbilen, tillsammans med alla små elektriska kinafordon, så är acceptansen mycket högre och nu finns det incitament för de stora att ta över. Och det kommer de att göra, det är bara en tidsfråga.

Tesla är inte den sista biltillverkaren som kommer att få plikta https://youtube.com/playlist?list=PL505E7FC8DCEB9FE7

2 gillningar

Men en annan fråga alla de som sitter med privatleasing Tesla avtal med restvärde. Gick det åt pipan nu?

Privatleasing är ju skitsamma, det är ju hela grejen med privatleasing, att man inte behöver bry sig om restvärdet. Att ha en avbetalning med restvärde kan bli mer intressant dock.

1 gillning

Det är inte många som tagit Tesla på privatleasing, dom har inte marknadsfört sig med pressade priser på det. Antingen kontant, vanligt billån eller som förmånsbil.

Men det går väl lika mycket åt pipan som för dom som har andra bilar, eller tror du det av någon anledning skulle bli sämre för en Teslabilist?

För min del är den köpt kontant, så vad som händer i omvärlden påverkar inte mig.

Fast det gör det ju, om priserna dumpas såhär kraftigt på nya Teslor, så kommer ju även begagnatpriserna sjunka, alltså kommer din begagnade Tesla minska i värde. Man måste se till TCO, det blir ju högre om du köpte bilen dyrt och sedan säljer den betydligt billigare än beräknat.

2 gillningar

Jag köper inte bilar som aktier, så om den går upp/ner emellanåt spelar ingen roll. Det har aldrig tidigare varit någon vinstlott (förutom nu nyligen) att köpa bil och det räknar jag inte med att det kommer vara framöver heller. Det normala är att man i princip tappar hälften när man kör ut från bilfirman.

1 gillning

Ett lägre pris är bra för köpare.

Tesla lär inte göra det för att vara snälla utan för att de på ett eller annat sätt anser att de behöver det för att försvara eller ta marknadsandelar.

Men som köpare så är det positivt eftersom det troligen ger dominoeffekter på andra tillverkare.

Jag kan tänka mig att det har en positiv effekt även för ägare. Ok, min bil minskar också i värde men sannolikt inte lika mycket som prissänkningen. Och om jag är märkestrogen så blir nästa bil billigare så det jämnar ut sig.

3 gillningar

Naturligtvis är det bra för alla konsumenter då övriga bilmärken pressas nu när Tesla sänker priset. Börjar snart kännas som bilmarknaden 2008. Här en intressant artikel i ämnet :slightly_smiling_face:

Förra månaden sa Elon Musk att ”radikala ränteförändringar” har förändrat utsikterna och att Tesla sänker priserna för att upprätthålla volymtillväxten, vilket samtidigt resulterar i lägre vinst.

1 gillning