Tesla planerar billigare elbil till 2025

Från sajten:
image

Under Teslas kvartalsrapport avslöjade Elon Musk att företaget siktar på att lansera fler elbilar.

Det ser ut att bli minst en billigare modell trots att ryktena påstod att dessa planer hade skrotats. Under kvartalsrapporten avslöjades det att lönsamheten sjönk med nio procent jämfört med förra året. Kvartalets intäkter landade på 21,3 miljarder dollar.

Tesla planerar att vända den här ekonomiska motgången med sina framsteg inom autonomi och nya produkter baserade på Teslas nästa generations fordonsplattform. Företaget kommer också att tidigarelägga lanseringen av nya modeller för att öka lönsamheten. Åtminstone en modell ska vara mer prisvärd och kan vara den beryktade ”Model 2”. Lansering kan ske redan i slutet av året eller tidigt 2025. Den 8 augusti kan vi förvänta oss mer information om Teslas robottaxi.

Via: Allt om elbil

Läs mer:

Sicket BS.

Det var ju precis det som Model 3 skulle vara, den billiga nya Svensson-bilen. Se hur det gick.

1 gillning

Musk säger just nu allt för att stoppa aktieraset :blush:

1 gillning

Den kostar ju som en passat, så den får väl ändå anses som ganska tillgänglig nu...

Kör man sedan 2000 mil om året, så raknar man hem den ganska snabbt..

Enligt musks masterplans var även model 3 en bil som är tänkt att finansiera den stora folkbilen. Så model 3 är bara en hållplats på vägen..

Nej, det var inte hur den salufördes i samband med att den skulle komma. Det var den som skulle bli folkbilen men misslyckades totalt.

Ja, det blev ju Model Y som blev folkbilen :smiley: Kanske inte kostnadsmässigt men försäljningsmässigt.

Ändå rörig kommunikation. Jag har snappat upp ma M2 var stekt. Nu ska M2 komma och det snabbt. Om det är Musk eller journalisterna som rökt på låter jag vara obesvarat.

En billigare modell jämfört med M3 är klart spännande. Men måste vara svårt att konkurrera med kineserna i ”lågprissegmentet”.

Njaa. De pratade för något år sedan om hur de skulle ha en ännu billigare model som skulle kunna hållaner priset pga nya produktionssätt.

Var väl investerar dagen förra året vill jag minnas?

EDIT: Galet långtråkig presentation men: https://www.youtube.com/live/Hl1zEzVUV7w?si=u8hoipMt8oVGNR0o

Och nu skall den byggas billigt trots ”gammalt” produktionssätt. Som vanligt med Tesla får man ta snacket med en nypa salt och se vad som så småningom produceras.

1 gillning

Självklart.. Men deras NGV (Next Generation Vehicle) skulle komma iår eller 2025

Korta leveranstider och emellanåt bra ränta tror jag gör en hel del. När folk inser att den är billigare, per månad, än en begagnad xc60 till högre ränta så slår de till.

1 gillning