Tesla Model Y

Jag kommer skaffa den här som en förmånsbil och efter att ha kollat på skatteverket så ser jag att skillnaden i förmånsvärde är ca 400kr, inget att tveka på tycker jag

Kollade precis på din YT video där du kör en MY.
Förstår att uppgradera autopiloten bidrar till att den resan skulle varit mer trevlig.
Såklart är tesla bättre när det gäller navigering kombinerat med laddning men det verkar som att man ändå behöver aktivt planera resan för att göra den så tidseffektiv som möjligt, t.ex. när du åker uppsala till gbg och startar med typ fullt batteri måste du kunnat nå mariestad utan att stanna i Arboga , och då i mariestad komma in med lägre % och då få snabbare hastighet. Nog för att det är 110-120 dom 20-25 milen uppsala-laxå och sen 100 7-8 mil laxå-mariestad och många långa backar så ska det ju gå utan problem, även vintertid tycker jag.

Ja, jag kan hålla med om att det var lite väl tidigt att stanna där, samtidigt ansåg antagligen bilen att flera korta stopp skulle gå fortare. Men navigeringen har också lite tunnelseende, den kollar i princip bara efter sina egna laddare, något som blev lite konstigt när jag åkte uppåt i landet med en Mode 3. Såg försig rubriker i december att Tesla skulle börja navigera med någon annan operatör också!

Ska också säga att det där var en 2021, 2022 har förbättrats i ljudnivå rejält, även i komforten, även om den fortfarande är hård :slight_smile:

1 gillning

Det här med förmånsbil, hur funkar det i praktiken?

Hur mycket kommer att dras från lönen ca? Är det vad leasingen kostar som dras?
Nog dumma frågor, men försöker sätta mig in i det :roll_eyes:

Jag är inte helt 100 på vilka olika sätt man kan göra det på.
Jag jobbar på ett ställe där jag har ett eget typ av konto dit en del av det som faktureras betalas ut. Det ska täcka alla kostnader , lön, avgifter, försäkringar osv och nu plus då kostnaden för bilen.
Så det är delen som täcker kostnaden för bilen.

Sen är ju det här en förmån och det ska man ju betala för…
För en bas tesla Y är förmånsvärdet ca 4800kr (
Förmånsvärde Tesla Model Y | förmånsvärde.se )
Så om du har en lön innan skatt på 40000 kommer du betala skatt för
40000 + 4800 = 44800kr

Först ska du betala en summa för bilen, den summan betalas genom att summan dras från din oskattade lön. Du skall också betala för förmånen. Det är ett belopp som läggs på din lön så att du får betala skatt på det beloppet. Vad det i slutändan verkligen kostar dig beror på vilken marginalskatt du har.

Hoppas att det var begripligt :slightly_smiling_face:

Det där är ju upp till företaget hur man vill göra. Inget som är tvingande.

@Bjorn

Tack! Jag (tror jag är med på bollen) , så den stora vinningen är, om jag förstår det rätt, att jag betalar mindre i skatt, pga att jag får ut mindre i lön?

Om lönen är 40000

(40000 - [leasing kostnad] )+ förmånsvärdet.

Är jag helt ute och cyklar?

1 gillning

Det är väl lite olika hur det ser ut.
Företaget kan ju ha olika upplägg.
Min fru har en förmånsbil och hon skattar bara för förmånsvärdet.
Företaget äger bilen och står för alla kostnader förutom drivmedel som hon själv får stå för om det inte är någon speciell längre sträcka i tjänsten.

Så summan av förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och skattas för.

1 gillning

Mycket möjligt. Jag vet bara hur det ser ut där jag arbetar avseende förmånsbil

Det låter mer som det klassika tjänstebilsupplägget. Det jag beskrev finansieras helt av löntagaren.

Jo så kan man se det. Du lär betala
mer för bilen än förmånsvärdet.

Du bör också ta hänsyn till hur sjukpenning och pension kan påverkas. Ta det med din personalavdelning.

Ganska bra länk.

Precis, din beskrivning gäller det många kallar personalbil, kostnadsneutralt för företaget.
Inte svinenkelt att räkna på.

Ja, jag kan ha blandat ihop begreppet personalbil och förmånsbil :+1:

1 gillning

@Hakan_Ander

Yes, jag har minimalt med resor i tjänsten. Kanske skulle kunna hitta en per år :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Så det är för privatbruk, då försöker jag reda ut vad som är billigaste alternativet.

Tack för all input! :star_struck::partying_face:

För något år sedan när jag kollade på personalbil så var det billigare att plocka ut en bil på det viset än att köpa privat.

Så det bör inte vara dyrare kan man tycka :sweat_smile:

1 gillning

Det är väl det som är hela grejen att göra det genom sin arbetsgivare. :wink::man_shrugging:

Help

När förmånsreglerna ändrades för laddhybrider för ett eller två år sedan gick det från att vara billigare för en kollega till att det kostade 10k mer per åt att ha bilen som personalbil.

Jag tror det är den som heter trafic aware cruise control chime på din bild.

1 gillning

Aaaahhh såklart. Tackar