Tesla Model S satte nytt vinterrekord i räckvidd

Från sajten:
image

I ett test med 29 olika elbilar så kom Teslas Model S Standard ut som klar vinnare med en räckvidd på hela 530 kilometer.

Norge har sedan ett par år tillbaka utfört räckviddsmätningar med elbilar i temperaturer mellan -5 till -10 grader för att se hur mycket det kalla vädret påverkar räckvidden för olika elbilar. Årets test som utförts genom att köra bilarna i en loop mellan Oslo och Hjerkinn tills batteriet tar slut var deras största hittills med 29 olika elbilar.

Tesla Model S var den enda elbilen som lyckades ta sig längre än 450 kilometer. Med 530 kilometers räckvidd var det dessutom endast 16,4 procent mindre än den utannonserade WLTP-räckvidden på 634 kilometer. Övriga elbilar tappade ungefär 20-30 procent i det kalla vädret och Hongqi E-HS9 visade störst avvikelse med nästan 35 procent. Du kan läsa hela sammanställningen med övriga elbilar på norska Motor.

Via: Electrek, Motor

Undrar hur stor skillnad det blir ifall temperaturen kryper ner till t.ex. -25 grader. Ju kallare det blir ju mer kritiskt blir det att komma fram till destinationen.

Som vanligt finns inget jättebrasvar.

Om du startar din färd med bilen med förvärmt batteri så kommer du ta det väldigt mycket längre än med kallt batteri

Mycket av energin gåråt att hålla saker varma (dig) så om det är superkritiskt att ta sig fram, sänk värmen i kabinen så får du några extra mil. Där har många nyare bilar nuförtiden en värmepump vilket är mer effektiv.

Är det -25, och snöstorm i motvind så kommer du säkert tappa >30% av räckvidden.

3 gillningar

Den största räckvidds boven är fart, väglag och motlut. Har aldrig känt mig mer nervös bara för att det är -25 mot -10. Som van elbilsförare ser man till att ha en buffert för oförutsedda händelser, väderförhållanden. Inget som jag tänker på nu när jag kör utan det var bara något man gjorde i början. Nu går det per automatik.

3 gillningar

Det är bra med stort batteri kan man konstatera om man vill komma långt, surprise! :slight_smile: