Inte speciellt förvånad över att de inte klarar av efterservice, det har man hört tidigare. Trots detta är jag mycket imponerad av vad de lyckats med 
Skall bli mycket intressant att se vad de presenterar på battery day.
Inte speciellt förvånad över att de inte klarar av efterservice, det har man hört tidigare. Trots detta är jag mycket imponerad av vad de lyckats med 
Skall bli mycket intressant att se vad de presenterar på battery day.
Ja jag var sugen på en Tesla Model 3 tills Polestar 2 kom. (fast i realiteten cyklar jag)
håller med. Jag har haft sjukt hög tolerans på tesla. Jag tror många ägare har det för man vill vara en del av revolutionen… men svennebanan vill köra barnen till skolan. Det ska bara fungera, simple as that
Det där tror jag är mitt i prick. Ju längre tiden går ju fler ”vanliga” köpare får de. Och då sjunker toleransen för strul.
Men det verkar strula även för andra tillverkare med deras elbilar. VW har problem med ID3 och de hånade Teslas produktionsstörningar med 3:an. Audi har enligt rykten många klagomål på e-tron. Volvo får enligt min säljare(av en XC60 fossil) mycket klagomål på sina plugg in. Men han menade att det var felaktiga förväntningar.
exakt!.
Lite utanför tesla ämnet, jag har hört att många haft problem med e-tron. Vi har ju en som fyllde ett år i våras. Noll problem. Appen funkar ju självklart sämre än Teslas app för den är magiskt bra… Men den funkar lika dåligt som till alla andra Audi bilar 
autopark är ju fan ingen bil som klarar.
i3:an jag har gör det ganska snyggt, men den tar ju evigheter på sig.
I samband med att Tesla redovisade sina kvartalssiffror gick de samtidigt ut och meddelade att deras kraftigt försenade Cybertruck kommer börja levereras nästa sommar.
Cybertruck visades upp redan 2019 och Elon berättade på scenen att de som beställer en bil kommer få den levererad 2021. Riktigt så blev det inte då det var svårare än vad de hade trott att få igång produktionen men nu har de satt ett nytt datum. Sommaren 2023 kommer de som har beställt en Cybertruck få den levererad.
Om de lyckas hålla detta återstår att se och det stora problemet som lett till förseningar är att den kantiga designen inte har varit säker i trafik om man skulle krocka med någon.
Via The Verge
Ge mig roadster!!!..
Igår Twittrade Elon Musk ut att den kommande elbilen Cybertruck även kommer fungera som båt.
Cybertruck som blivit försenad fler gånger än vi kan räkna och istället för att leverera lovar nu Elon Musk att bilen ska kunna fungera som en båt under kortare sträckor.
Cybertruck kommer att vara tillräckligt vattentät för att kort fungera som en båt, så den kan korsa floder, sjöar och till och med hav som inte är alltför vågiga.
Det är oklart vad Musk menar med kortare. Men skåningarna hoppas förmodligen på att den kommande bilen ska kunna ta dem över Öresund och Stockholmarna önskar möjligen att kunna åka runt i skärgården med sina Cybertruckar. Om den nu någonsin kommer det vill säga.
Cybertruck will be waterproof enough to serve briefly as a boat, so it can cross rivers, lakes & even seas that aren’t too choppy
— Elon Musk (@elonmusk) September 29, 2022
Jag hade en Peugeot 5008 från typ 2017 som klarade det galant Hög hastighet, missade aldrig, perfekt parkering varenda gång. Dessutom kunde man sakta ned den genom att hålla foten på bromsen.
Teslas autoparkering är värdelös. (Har en Model 3P.)
Lucky you....för tycker alla tar så ajukt långtid på sig.
Visst det är väl bra för de aom inte kan fick parkera. Men frågan är om de kan hantera systemet?
Det har gått fyra år sedan Tesla presenterade Cybertruck med en krossad ruta och vi ser ut att få vänta ännu ett år innan den blir tillgänglig.
Förra året sade Teslas VD Elon Musk att han hoppades att de ska kunna börja tillverka deras futuristiska pickup till mitten av detta året. Så blev det inte och under Teslas årsrapport i veckan avslöjades det att den inte kommer bli redo förens nästa år.
Den ursprungliga planen var att Cybertruck skulle börja tillverkas till slutet av 2021 men har av olika orsaker skjutits upp i flera gånger. Intresset fortsätter ändå vara starkt och ungefär 1,5 miljoner har lagt en förhandsreservation på Cybertruck enligt siffror från november.
Via: The Verge
Tesla har meddelat att första leveranserna av Cybertruck kommer att ske den 30 november samtidigt som Elon Musk säger att “de har grävt sin egen grav”.
Samtidigt som de första leveranserna når kunderna så kommer Tesla att hålla ett event där de även tänker avslöja den officiella prislappen. Under senaste kvartalsrapporten så berättade Elon Musk att produktionen kommer att vara extremt svår. Speciellt med målet att få fram en kvarts miljon Cybertrucks per år. Något som inte kommer ske innan 2025 tror Musk.
“Vi grävde vår egen grav med Cybertruck som är en av de där speciella produkterna som endast dyker upp ibland. Speciella produkter som dessa är otroligt svåra att få ut på marknaden i volym.” – Elon Musk.
Det har reserverats över en miljon Cybertrucks hittills enligt Tesla. Pickupen har drabbats av upprepade förseningar men har på senare tid setts testköras på vägar och vi får hoppas att de första leveranserna faktiskt blir av den 30 november.
Q3 Shareholder Update → https://t.co/sXBSeLibSL
—
HighlightsCybertruck production remains on track for later this year, with first deliveries scheduled for November 30th at Giga Texas.
Production of our higher density 4680 cell is progressing as planned & we continue building… pic.twitter.com/FqpseLujaA
— Tesla (@Tesla) October 18, 2023
Via: The Verge
Cybertruck lär bli ett sällsynt fordon framöver och Tesla vill inte att du försöker sälja den vidare med vinst.
En ny ”Cybertruck-klausul” har införts i köpeavtalen hos Tesla inför de första leveranserna. Den lyder att köpare måste ha särskilt tillstånd av Tesla för att kunna sälja sin Cybertruck första året. Om du bryter mot avtalet kan Tesla kräva 50 000 dollar i skadestånd eller vinsten från försäljningen – vilket nu som ger mest kosing.
Även återförsäljare varnas för att bryta mot försäljningsavtal och kan få förbud mot fortsatt försäljning av Tesla-bilar. Om du som köpare skulle ångra ditt köp så kan Tesla välja att köpa tillbaka din Cybertruck med avdrag på miltal och slitage. Cybertruck kommer att börja levereras till en handfull lyckliga den 30 november men dröjer till nästa år med att gå in i full produktion.
Men vi i Europa får vänta innan vi kommer kunna lägga händerna på en Cybertruck. Den speciella designen har problem med att bli godkänd för europeiska vägar och en mindre och annorlunda Cybertruck sägs släppas mycket senare till oss.
Via: Engadget
Har för mig att Cybertruck inte klarade kraven för bilar i EU. Har de gjort det nu eller är det bara amerikanska marknaden som gäller?
Du har helt rätt. Läste en intervju med Musk där han konstaterade det
Tycker fler bolag ska göra exakt detta på eftertraktade produkter så vi slipper alla scalpers som köper lagervis och säljer dyrt.
Det är lite som med Rolex klockor. Man blir svartlistad hos handlarna om man säljer direkt. Vissa länder behåller certifikat och klockans handlingar i ett år så den blir mer svårsåld. Idag tjänar profitörerna mer än tillverkare och handlare när det kommer till vissa klockor.
Så vi kommer nog att se mer av detta.
Det var som faen ![]()