Har du också tröttnat på alla bedrägliga telefonsamtal som ser ut att komma från ett svenskt nummer? Nu är det slut på detta tack vare ett gemensamt arbete.
Telekområdgivarna meddelar nu att operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre inför åtgärder för att få stopp på bedrägerisamtal genom så kallad spoofing. Begreppet “spoofing” innebär att bedragare maskerar det utländska numret de ringer från med ett annat svenskt nummer vilket sker via en teknisk lösning som nu är stoppad sedan den 5 december.
Det var inte så länge sedan kortnumret 7726 lanserades för att rapportera bluff-SMS och nu har åtgärder också vidtagits mot spoofing, detta genom ett samarbete mellan de stora telekomoperatörerna i landet som inleddes tidigare i år. Även polisen har varit med i samarbete som utförts i linje med branschrekommendationer från PTS, Post- och telestyrelsen. Ett branschsamarbete pågår också för att även stoppa ”spoofade” mobilnummer och operatörerna arbetar på att lansera en nationell lösning så snart det är möjligt.
Problemet är dock inte löst fullt ut och fortsatt uppmärksamhet är bra att ha. Tänk på att:
- Aldrig lämna ut dina personliga koder eller BankID via telefon eller på andras initiativ.
- Polisen eller banken aldrig någonsin ringer upp dig för att varna dig om pågående bedrägerier.
- Heller aldrig lämna ut värdesaker till någon som påstår sig ringa från exempelvis Polisen och sedan besöker dig.
- Om du är osäker, lägg på luren och kontrollring tillbaka till företaget eller organisationen som personen påstår sig ringa ifrån, men… tänk på att det inte räcker med att ringa tillbaka till numret för att se vart det går, eller kolla upp det på till exempel Hitta eller Eniro. Vid spoofing ser ju numret som ringer dig korrekt ut, men det har använts av någon annan än den du tror. Det är bättre att kontrollera nummer på hemsidan till det företag som uppringaren säger sig ringa från.
Källa: Pressmeddelande