Tele2, Telenor och Tre måste blockera piratsajter

Från sajten:
image

Ett nytt domslut tvingar operatörerna att aktivt blockera deras kunder från att komma åt sidor med piratkopierat innehåll.

I ett nytt domslut från Patent- och marknadsdomstolen så är det bestämt att de tre svenska operatörerna nu ska blockera piratsajter. Flera amerikanska och svenska filmbolag ligger bakom stämningen mot telekombolagen. Tele2, Telenor och Tre måste nu aktivt stänga ute möjligheten för deras kunder att kunna surfa in på sidor som Pirate Bay, Fmovies och NyaFilmer.

Dessa piratsidor brukar ofta skapa spegelsidor när användare är blockerade från den klassiska adressen. Men det här måste nu operatörerna uppdatera kontinuerligt för att hindra kunder från tillträde annars riskeras vite på upp till en halv miljon kronor. Det här är inte första gången det sker i Sverige. Både Bredbandsbolaget och Telia har fått liknande domar på sig tidigare.

Via: Dagens industri

Tack DI för att upplysa mig vilka sidor jag inte får besöka för att se gratis serier/film. :+1:
Har ju Bahnhof så tyvärr fungerar ju inte spärren så bra på mig.

2 gillningar

Skrämmande utveckling.

Instämmer, skrämmande utveckling.

Och jag vill skuldbelägga ISP:erna för denna utveckling. Hade de blockat (eller för den delen nyttjat en extern skräp-blockernade-DNS) så hade vi kanske sluppit ett prejudikat.
Det borde dessutom ligga i ISP’ns intresse att Svensson inte får ner malware från skumma sidor.

Domstolsbeslut vill man helst slippa, sluttande planet etc. De som vill gå runt kommer alltid kunna nyttja VPN.

Vad gäller att förhindra piratverksamhet lägger jag inte mig i, men vet att dessa sidor ofta är de som sprider skadlig kod.

Jag skuldbelägger staten och patent- och marknadsdomstolen. Siter ska inte cencureras på detta sättet och vill de sätta åt de som missbrukar så är det dessa de ska ge sig på, inte att helt blocka siter.

Man nekar inte åtkomst till en gata för att några bilar kör mot rött ljus där, man ger sig efter dessa bilister.

2 gillningar

Kära filmbransch, istället för blockerade sidor, leverera en tjänst som är bättre än dessa pirat sidor. Alltså en streaming app med allt till ett vettigt pris.

Spotify och Apple Music har lyckats på musik sidan så omöjligt är det inte.

2 gillningar

Håller med, dock är det deras problem att lösa. Staten och svenska institut/organisationer ska fullkomligt skita i vad de kommer och hotar/gnäller om. Har de problem så får de lösa det, vi ska inte stå och dra ner byxorna pga deras issues…som vi nu dock gör.

Du menar att ”några” torrents på piratebay är olagliga, men den stora massan är lagliga linux distros? Njaaaeeee

Det hör inte hit om 99.99999% är olagligt eller ej. Torrentsen i sig är dessutom inte olagliga utan det är nerladdningen av upphovsrättsskyddat material som är olaglig. Det är den som ordningsmakten ska hålla efter, inte siter som inte bryter mot några lagar.

Trodde detta var allmänkunskap. Agerandet nu är istället censur, något vi definitivt inte vill ha.

5 gillningar

Torrents är bara en fil/länk med en adress som pekar någon annanstans. Det blir som att man skulle förbjuda appen Kontakter i Apples alla apparater för att den kan ha adress och telefonnummer till en kriminell person.

4 gillningar