Tekniskt strul hos Swedbank - visar felaktigt saldo

Från sajten:
image

Swedbank har sedan igår kväll IT-strul vilket gör att ditt saldo inte visas korrekt, så få inte en chock när du kollar kontot.

Många av Swedbanks kunder har under gårdagskvällen och morgonen idag haft minussaldon på sina konton trots att de inte har gjort av med några pengar. Detta verkar inte bara vara en visuell bugg utan kunder som har minussaldo på sitt konto kan inte heller handla något. I ett mail till Aftonbladet skriver Swedbank:

“Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon. Våra kunder ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss”

Swedbank har i sin app och på hemsidan lagt ut ett meddelande om att de har problem just nu men någon estimerad tid för när det ska vara löst finns inte.

:joy:

Två ord, byt bank.

Mitt saldo stämmer tyvärr…

Mitt också.

Det skulle räcka med att främmande makt slår ut Bank-ID för att det skulle börja knaka i fogarna i det digitala samhälle som vi lever i. Det skulle vara kravaller och anarki på gatorna, kannibalism och slut på toalettpapper i butikerna inom en veckas tid.

1 gillning

Man kan fundera vad för slags uppdatering de gjort som behöver in på folks konton, och dessutom ta bort pengar?!

Det är nog rätt på kontona utan det är kopplingen till kontona som felar så att det inte går att komma åt pengarna.
Det skulle även kunna vara en ändring i hur kontouppgifterna lagras om har gått fel. Det är en jobbigare bugg att fixa upp i.

Förutom att det naturligtvis är skit att Swedbank råkar ut för detta förvånar det mig att så många bara verkar ha ett debetkort hos en enda bank så dom står helt utan pengar när en sån här grej händer…

6 gillningar

Håller med dig om det fullständigt

2 gillningar

Har själv bara kort hos SEB men kan kanske vara bra att skaffa nån backup🤔

1 gillning

Det är inte så att Dan Eliasson har börjat på Swedbank? :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag har både visa och mastercard som kreditkort. Använder aldrig nästan mitt bankkort. Framförallt för säkerhets skull om man skulle bli skimmad så kommer de inte åt mitt bankkonto

Har debit MC Swedbank, kredit VISA Norwegian & alltid en stack kontanter tillgängliga.

3 gillningar

Funkar igen för mig nu!

Så då ligger du på plus igen? :joy::joy::joy:

Jag var inte drabbad, allt funkat som vanligt.

1 gillning

Knappt :rofl:

1 gillning

Har två kort samt några hundralappar i plånboken. Så i nödfall klarar man sig. Men det här kan bli ett större samhällsproblem. Som när hela Coop låg nere ett bra tag. Vi i Sverige har haft nog så bråttom med att avskaffa kontanterna, visserligen trycks det nya sedlar ännu men man ska ju kunna använda dem också. Jag tror det måste till en lag som är tvingande:

Ja det borde inte gå att neka kontanter när man bedriver någon form av verksamhet. Det har väl varit på tapeten att man inte skulle kunna neka kontanter men rann ut i sanden då det inte var ett problem ÄN. Lite lätt att vara efterklok men det kommer nog en dag då vi får känna av detta skulle jag tro.

1 gillning

Ja de bra sjukt ibland , gå på restaurang o så tar dom inte kontanter … man betalar med kontanter i kassan på Ica o dom i kön tänker man har svarta pengar ( ofta sant men va fasn alla e ju inte kriminella)

1 gillning

O andra sida spelar de ju egentligen ingen roll om man har kontanter o tex en terminal ligger nere för då kan ju ändå inte ”affären” el dyligt ta emot pengarna :man_shrugging:t2: ( om de ska va helt rätt )

1 gillning