På måndag är det äntligen dags för Apples egen utvecklarkonferens WWDC och då kommer Apple att visa upp allt nytt som väntar i deras mjukvaror. Det har cirkulerat en hel del rykten om vad vi kommer att få se men inte överdrivet många då mjukvaran utvecklas bakom stängda dörrar.
Så dagens fråga är vad ni hoppas att Apple fixar till, lägger till och förbättrar? Själv hoppas jag att nya Siri är så pass bra som vi hoppas på. En helt omgjord och mer avancerad kameraapp står också högt på önskelistan.
Att dom kan leverera på Siri är naturligtvis det stora. I övrigt tror jag det vore bra med lite av en "polish"-release utan massor med stora nya features utan mer småfix.
Kommer knappast någon hårdvara men intresserad av vad dom gör med HomePod etc med en bättre Siri.
Hela Bilder-appen är fullproppad med AI, även om den inte syns lika påtagligt som Apple Intelligence.
AI-anden är ute ur flaskan. Att välja bort AI kommer att få samma effekt som att välja bort internet. Absolut, det kan du göra, men allt blir lite jobbigare och dyrare.
Dags att sluta bara säga AI och börja definiera vad det handlar om. Som nämnts är ju till exempel bilderappen full av machine learning och har varit länge men det är ju inte samma sak som en Siri som bygger på LLM eller automatiska textsammanfattningar, agenter som automatiserar etc.
Jag håller i övrigt med dig om att mer funktionalitet i iOS bör vara opt-in men knappast så enkelt som en AI-toggle.
Använder folk Siri? Jag tycker det är pinsamt. Känner mig lite olustig när jag t e x (enda gången jag använder Siri) söker en låt/artist i AM i CarPlay. Sitta där och försöka få henne att fatta skånska, lite som när Ozzy testade sin navigation i bilen.
Här förstår nog de allra flesta men mannen på gatan hör AI och tänker bara ChatGPT som lite förenklat är natural language processing genom en large language model och det är det hela.