Teknikveckan frågar: Vad tycker du om självkörande bilar?

Från sajten:
image

Tesla jobbar intensivt med att få ut FSD (Full Self Driving) i världen och i flera länder har det redan blivit naturligt att låta bilen köra själv. Flera länder i Europa har redan släppt fram tekniken medan andra fortfarande säger nej. Här i Sverige har Transportstyrelsen meddelat att de inte vill godkänna den nuvarande versionen där bilen får köra över skyltad hastighet. De länder i EU där FSD används har än så länge gjort det genom ett preliminärt typgodkännande. För att FSD ska kunna rullas ut brett i hela EU krävs däremot ett formellt EU-beslut där medlemsländerna är med och fattar beslutet.

Så hur det blir här i Sverige återstår att se och dagens fråga till er läsare är hur ni ställer er till självkörande bilar. Är det något som ni längtar efter eller är ni helt emot det och vill köra er bil själv? Kommentera nedan!

Att sitta och passa bilen så att det inte händer något måste vara betydligt mer ansträngande än att köra själv, det skulle det vara för mig. Jag kan tänka mig att det är som att sitta bredvid en tonåring som övningskör. Som yrkeschaufför så kör man på muskelminnet och erfarenhet. Adaptiv farthållare är så långt jag kan gå.

4 gillningar

Kör själv, tack. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror på självkörande bilar men ser steg 1 som något som är mer avancerat än övervakad självstyrning á la Tesla. Steg 2 tänker jag mig en form av kollektivtrafik där man beställer sin resa från dörr till dörr.

Tänk sedan steg 3 där de kör i 400 km/h på motorväg. Stockhom-Göteborg på lite mer än en timme.

Kollektivtrafik har stora fördelar säkerhetsmässigt och bekvämlighetsmässigt. Enda nackdelen är att man kommer behöva ta sig från hemmet till någon station.

Håller med dig om det fullständigt.

Då de allra flesta bilar står stilla största delen av tiden, tänk då helt självkörande bilar som kallas på ala Uber. Bara kalla på en bil vart man än skall åka, förarlös naturligtvis. Kanske finns olika typer för jobb och handla mm. Kanske man hyr en bil de gånger man åker på semester.

Plötsligt inga parkeringsplatser i städerna längre utan alla bilar kör runt hela tiden

Men det dröjer nog väldigt länge :blush:

1 gillning

Precis tvärtom, bilen kör mjukare och bättre än de flesta Uber-chaffisar jag åker med.

1 gillning

Det blir dörr till dörr ala Taxi.

Exakt. Jag träffade Kineserna som ägde Nevs och de visade konkret hur det där kan fungera i framtiden. Minibussar kör främst pendlare mellan 06-00 och 09:00. Då viks stolarna med och de kör godstransporter fram till pendlarna ska hem.

Med en sådan modell skulle antalet bilar i Stockholm minska från 1 miljon till 10 000. Vet dock inte hur många färre på väg.

Två frågor var under forskning/utredning. Skulle man ha mellanväggar i minibussen av integritets- och säkerhetsskäl och skulle man tillåta hyra/ägande av egna bilar?

De diskuterade då med myndigheterna i Kina om ett litet försök om några år. Litet underströk de, snarast några kvarter. Jag frågade hur många som bodde där? 250 000 var svaret. :sweat_smile:

Såklart inget klart, men de låg långt fram.

1 gillning

Förstår inte hur de kan blocka något sålänge föraren är ansvarig.

Det är väl bevisat att det är färre olyckor med självkörande bilar så är i det stora posetiv till detta.

1 gillning

Det tvivlar jag inte på, tills det går fel. Uber-chaffisar var finns dom? I storstäderna? Jag har kört samhällstransporter (rullstolstaxi fem år) i tjugo år med beröm. Uber har vad jag vet inte lyckats vinna några avtal på det området.

Till skillnad från alla människor som kör helt felfritt :slight_smile: Det har varit igång sedan april i Nederländerna och vi har fortfarande inte hört om krashade Teslor därifrån.

Ja, i storstäderna. Förstår inte riktigt vad det har man saken att göra, är man en sämre förare i storstäderna?

Igen, förstår inte riktigt vad detta har med Tesla FSD att göra. Ska jag tolka det som att om man kör åt Uber så är man en dålig förare?

Ja du använde Uber som en referens. Dom har ju inte lyckats kvalificera sig inom samhällstransporter. Sen har det ju inget med självkörande bilar att göra.

Så om man inte kvalificerar sig till samhällstransporter så är man en dålig förare? Är det så jag ska läsa det?

Jag jämförde Tesla FSD-Uber och du jämförde Uber-samhällstransporter. Jag kan tycka det har lite med ämnet att göra :man_shrugging:

Ja det finns kvalitetskrav och Uber är en effekt av chaufförer som inte vill ställa upp på det bland annat. Inom branschen har vi hört hemska historier.

Jag tror att du är en fantastisk chaufför. Bättre än de flesta. Säkert både talang och erfarenhet. Så ser det dock ut i mono arken som förvinter. Det har alltid funnits de som är utomordentligt skickliga, mästare.

Teknikutvecklingen ritar dock om människors beteenden, förväntningar och önskningar. Det påverkar arbetsmarknaden, kobben och yrken. Vissa yrken kommer till, andra försvinner. På 1760-talet slog handspinnare sönder Spinning Jenny-maskiner i förtvivlan och rädsla.

Jag ger inte så mycket för Teslas FSD, men tror det är självkörning 0.5. Snart kommer 1.0 och 2.0 och ritar om transportsektorn. Allt tyder dock på att det är en ganska långsam process. Mycket långsammare än vad mänga trodde för 5-6 år sedan.

1 gillning

Jag har dock en ganska mörk bild av vad framtiden kommer att innebära för oss som gillar hantverket att hantera en bil. Ty den dagen då tekniken överglänser människan kommer förbudet att hantera en bil som ett brev på posten.

Tur man har uppnått en ålder där man snart inte för köra bil ändå. Så jag håller krampaktigt kvar vid fossilerna och att man själv ska köra dessa. Förhoppningsvis slipper jag gå i demonstrationståg och protestera då jag redan börjat snickra på träfracken. :joy::joy:

1 gillning

Tråden tycker jag har fått ett sidospår då vi har blandat in taxi. Jag ska försöka förklara och ge en bild av taxi i Sverige vs självkörande bilar. "I will only tell you once" var en berömd fras från en älskad tv serie som vi med lite mognad kommer ihåg.

Allmänheten har en blind bild av hur taxiverksamheten fungerar i Sverige. Sverige har tagit en egen väg i branschen som inte finns något liknande i andra länder i Europa mig veterligen.

Förutom i de tre största städerna där det kan finnas en möjlighet att enbart leva på privatresor, så fungerar det i resten av landet att vardagen från 05:00 till 01:00 består av samhällsresor alltså färdtjänst, sjukresor, skolskjuts samt närtrafik.

Dessa upphandlas genom länstrafikbolagen samtidigt med bussverksamhet. De företag som blir tilldelade för några år är dom som överlever, sidoeffekten är oftast att lokal taxi för privatresor försvinner. De stora rikstäckande bolagen (Cabonline) med affärsfilosofin att överklaga allt dom förlorar gör att de små lokala bolagen har det svårt.

För att få köra för länet krävs det en utbildning som kan liknas vid YKB light som handlar om bemötande och annat trams som dom kommer på. Tre godkända delprov för att erövra licensen krävs.

Vi är en stödjande medmänsklig funktion (rullator, rullstol, matkassar) mellan hemmet och affären, vårdcentralen, skolan, där skolans elever med särskilt stöd och låsta bakdörrar krävs hand-i-hand mellan hemmet och personal.

Länstrafikbolagen tillåter många gånger inte att taxin inom deras försorg används till annat fast man inte får betalt, gäller anropspass. Det finns även fasta pass som kan vara hela dagen oftast för rullstolstaxi där betalning utgår fast det kanske inte finns något att köra. Ja det är en labyrint i upphandlingen som få förstår, inte ens kommunerna, och varje län kör sin soppa.

Man har en rosa bild av företagskunder på dagen och eleganta kunder på nätterna. Och det är väl där som Uber nischar sig därför mestadel i större städer. Handikappade är inte så sexigt.

Nu är det många som skriker halleluja! Dom förarlösa taxibilarna är på väg. Ja inte för den verksamheten ovan beskriven som till 80-90% består av. Ja jag kan tänka mig en nischad del av taxi där det skulle fungera och det är snusket på nätterna. Chauffören har en dämpande effekt på öldrickande, snus, spyor samt samlag. Jag är trött på det folket och arbetstiderna. Men jag skulle inte vilja vara sista kunden i den taxin en natt. Det krävs att dom är självsanerande likt offentliga toaletter för att jag ska sätta mig i den bilen.
Tjugo år i branschen.

Intressant och så men jag vidhåller, vad har allt detta med Tesla FSD att göra? Jag tolkar det lite som att du är orolig för ditt jobb och dina kunder när det kommer till självkörande bil.

Men du skrev dock följande, vilket var det jag satte emot:

Tesla FSD kör bättre än så, det är min upplevelse att den kör också bättre än många Uber-chaffisar.

Skrivet i baksätet på en Uber var chaufför är toppen att åka med :slight_smile:

Jag tvivlar inte alls på att körningen är trevligare än till och med mig som chaufför, men jag skulle själv tycka det vara jobbigt att bevaka det. Du började jämföra med taxi och jag svarade. Nu behöver jag inte bekymra mig längre då jag har fått min sista tjänst i livet :person_white_hair:
Sen så har jag förklarat varför jag inte är orolig för branschen.

1 gillning