Tråden tycker jag har fått ett sidospår då vi har blandat in taxi. Jag ska försöka förklara och ge en bild av taxi i Sverige vs självkörande bilar. "I will only tell you once" var en berömd fras från en älskad tv serie som vi med lite mognad kommer ihåg.
Allmänheten har en blind bild av hur taxiverksamheten fungerar i Sverige. Sverige har tagit en egen väg i branschen som inte finns något liknande i andra länder i Europa mig veterligen.
Förutom i de tre största städerna där det kan finnas en möjlighet att enbart leva på privatresor, så fungerar det i resten av landet att vardagen från 05:00 till 01:00 består av samhällsresor alltså färdtjänst, sjukresor, skolskjuts samt närtrafik.
Dessa upphandlas genom länstrafikbolagen samtidigt med bussverksamhet. De företag som blir tilldelade för några år är dom som överlever, sidoeffekten är oftast att lokal taxi för privatresor försvinner. De stora rikstäckande bolagen (Cabonline) med affärsfilosofin att överklaga allt dom förlorar gör att de små lokala bolagen har det svårt.
För att få köra för länet krävs det en utbildning som kan liknas vid YKB light som handlar om bemötande och annat trams som dom kommer på. Tre godkända delprov för att erövra licensen krävs.
Vi är en stödjande medmänsklig funktion (rullator, rullstol, matkassar) mellan hemmet och affären, vårdcentralen, skolan, där skolans elever med särskilt stöd och låsta bakdörrar krävs hand-i-hand mellan hemmet och personal.
Länstrafikbolagen tillåter många gånger inte att taxin inom deras försorg används till annat fast man inte får betalt, gäller anropspass. Det finns även fasta pass som kan vara hela dagen oftast för rullstolstaxi där betalning utgår fast det kanske inte finns något att köra. Ja det är en labyrint i upphandlingen som få förstår, inte ens kommunerna, och varje län kör sin soppa.
Man har en rosa bild av företagskunder på dagen och eleganta kunder på nätterna. Och det är väl där som Uber nischar sig därför mestadel i större städer. Handikappade är inte så sexigt.
Nu är det många som skriker halleluja! Dom förarlösa taxibilarna är på väg. Ja inte för den verksamheten ovan beskriven som till 80-90% består av. Ja jag kan tänka mig en nischad del av taxi där det skulle fungera och det är snusket på nätterna. Chauffören har en dämpande effekt på öldrickande, snus, spyor samt samlag. Jag är trött på det folket och arbetstiderna. Men jag skulle inte vilja vara sista kunden i den taxin en natt. Det krävs att dom är självsanerande likt offentliga toaletter för att jag ska sätta mig i den bilen.
Tjugo år i branschen.