Sverige är ett förbannat bra land där vi har en sjukvård som inte kostar skjortan, vi erbjuder skola till alla barn och sedan är det ju även riktigt vackert. Men vi har en stor nackdel och det är att det är härligt klimat tre månader om året medan resten är kallt, blött, mörkt och jävligt. Jag kanske överdriver lite men ni fattar poängen.
Så dagens fråga till er är om ni har planer på, eller funderar på, att sälja allt och flytta till ett annat land? Eller har ni redan gjort det? Bonus är att även berätta vilket land ni har flyttat till eller skulle vilja flytta till och varför. Kommentera nedan!
Skulle på många sätt vara härligt att flytta till ett varmare land, men samtidigt är det ju så att många saker i varmare länder är mer ”mañana”, vilket kanske inte alltid passar mitt svenska lynne i längden.
Det är bara jag i familjen som gillar rejäl sommarvärme. Vi är nog också lite för lite av ”äventyrare” för att ta ett så stort steg. Vi bytte stad för 15 år sedan, det var äventyrligt nog.
Syrran har ett hus i södra Frankrike, så där har man ju i alla fall kunnat doppa tårna i hur det skulle vara.
I skåne har vi åtminstone kanske sex varmare månader. Det är ändå rätt lagom, efter den tiden börjar jag se fram emot höst och lite kyla för att vila upp sig inomhus.
Skulle jag flytta till annat land så blir det nog något på samma breddgarder som Malmö eller max 5° neråt.
Jag hade ju lite planer på att flytta till Italien. Nu rann det ut i sanden, lite väl många lösa boliner för att det ska funka praktiskt. Men visst hade det varit nice. Nu har jag ju träffat tjejen också, så nu är väl en utlandsflytt än mindre aktuell, men vet vet vad framtiden har att erbjuda. Kanske lagom att ta lite tidig pension och flytta söderut i 60-års åldern eller så.
Jag flyttade till Australien för 21 år sedan och trivs fortfarande fantastiskt bra i Sydney. Men det finns en detalj som många svenskar missar när de tittar på väderappen och ser 18 grader mitt i vintern.
Ja, det kan vara 18 grader på dagen. Men på natten blir det kallt. Riktigt kallt. Inte för att temperaturen är extrem, utan för att husen verkar vara byggda med samma isoleringsstandard som ett trädgårdsskjul.
Jag har frusit mer inomhus i Sydney än jag någonsin gjorde i Göteborg. I Sverige bygger vi hus för att hålla värmen inne. Här tror man att man bor i tropikerna.
Och mörkret då? Det blir mörkt tidigt här också. Vintern känns fortfarande som vinter, även om den inte innehåller snöskottning och motorvärmare.
Men det fina är att vintern är kort. Väldigt kort. Resten av året är i princip shorts- och t-shirtväder. Nio månader om året funderar man på om man ens äger ett par långbyxor. Det är en kompromiss jag gärna lever med.
Ge mig en Starlink-antenn och fungerande fusionskraft, så kan jag bo ute i den norska ödemarken. Jag gillar ändå inte att träffa människor. Kapsylgrejen har blivit en nidbild av EU , medan Kina och USA satsar på AGI sätter vi fast kapsylerna på våra flaskor.
Du vet att man kan hålla på med flera saker samtidigt, eller hur. Jag tänker att nidbilderna för USA, Kina och Ryssland kanske är lite värre just nu, än ett sätt att minska plasterna i vår natur.
Jag har varit till Mallorca en gång så dit eller möjligen nånstans i Spanien skulle jag kunna tänka mig. Men man har ju jobbet här så det skulle bli knepigt.
Jag behöver väl knappt svara på den här tråden för jag tror de flesta av er vet att jag bor i Boston.
Men för att ge lite bakgrund till hur jag hamnade här så pluggade jag i norra England (Sunderland) 1998 och tänkte alltid efter det att om man får chansen att bo utomlands några år till vore det kul. 2011 så behövde bolaget jag jobbade på göra om sin amerikanska organisation och det är svårt göra på distans så jag sa direkt att jag kan åka över och styra upp den. Initialt var det lite löst tänkt som 18 månader eller så och det var rätt skönt för det kändes inte så slutgiltigt. I slutändan blev jag kvar i sex år men träffade också min fru så efter några år tillsammans med henne i Sverige flytta vi tillbaka permanent 2023.
Jag kan absolut sakna grejer med Sverige men USA har varit hemma för mig så länge att det är rätt sällan jag tänker på dom. En del är skitsaker som Västerbottenost eller plockgodis, andra är mer strukturella som bättre skyddsnät men kanske den största grejen är ljuset på sommaren, tror aldrig jag kommer vänja mig vid att det blir mörkt halv nio mitt i juli.
Har i princip bott i Norge i några år. Veckopendlade dit och jobbar fortfarande för samma företag fast från Sverige.
Är sån lite skillnad mellan Sverige och Norge att det är som att flytta inom Sverige när man flyttar dit.
Lite dyrare och lite sämre urval i matbutikerna men bättre villkor när man är sjuk.
Skulle kunna tänka mig att flytta till ett varmt land som t.ex. Spanien. Gillar inte vintern i Sverige även om det är bättre i Göteborg än i Jämtland.
Varför tror du att man slipper EU i Norge? Norge måste följa i EU i det mesta men man har väldigt lite påverka då man inte kan vara med och bestämma.
Jag har väl alltid längtat till södra Europa för att slippa vintern. Men dom sista åren har det blivit extremt varmt med uppåt 45 grader. Hade grannar som var från Bosnien och har bott ett tjugotal år i Sverige nu, dom tycker det är för varmt i sitt hemland med 35 grader.