Sverige har fått sig en liten kyss av hettan från Europa och undertecknad älskar varma sommardagar som sträcker sig hela vägen in på småtimmarna. Men när man ska krypa till sängs är det inte alltid helt lätt att somna då det är fruktansvärt varmt. Jag kollade temperaturen i vår lägenhet, som har fönster åt alla håll och sol hela dagen och vi har härliga 28,3 grader.
Vi har ingen AC-anläggning eller liknande utan förlitar oss på ett par Xiaomi-fläktar som gör jobbet med bravur. Så dagens fråga till er är: Hur varmt har ni det inomhus och hur gör ni för att få ned temperaturen? Kommentera nedan!
Har just nu 28 grader på övervåningen och 25 på nedervåningen där vi har sovrummen. Stora fönster med sol hela dagen får upp temperaturen.
I går var det 30 grader på övervåningen när det var som varmast. Öppna balkong- och altandörr så att man får flöde genom övervåningen brukar vara bästa sättet att få ut värmen, i kombination med Xiami-fkäkt. Själv tycker jag att 25-26 är lagom inomhus medan resten av familjen tycker att det är för varmt.
Blir nog inköp av luftvärmepump med AC till övervåningen, även om det bär emot rent estetiskt.
Väder appen säger att de är 24 grader ute , det är 26 grader just innan solen kommer och ligger på från typ 13-14, då lär tempen stiga till 28-30 säkert… har bara fönster åt väster så kan inte öppna korsdrag så det är bara dra för alla gardiner och inta ett bunkerläge
vi hade nästan 30 grader inne igår.
I lördags var det 37 grader ute, man brände sig på gräsmattan när man gick barfota. var rekord här , aldrig haft sån enorm värme. Både väderappen visade det och min Netatmo som är monterade på norrsidan utan chans att få sol på sig.
Den värmen värmde sen upp huset till nästa dag. Igår var det olidligt varmt run t289 grader helad age, och sån rejäl fuktig klibbig värme .
fläktarna hjälpte nada.
Xiamofläkten flyyttar knappt nån luft märker man nu. Skad en göra det får man ha den på max och då är den inte så tyst. Där är de nya Phillips fläktarna bättre.
Idag har det sjunkit till 26,5 här i rummet på norrsidan. det känns varmare i vardagsrummet .
får fasen lbi en AC nästa år. Jag har velat ha en flera år, men vi har inte fått tummarna loss, och frun tycker inte om fläktljud pga Tinnitusen, men vad fan nu går flera fläktar på högvarv ändå.
Får bli en sån med utedel, så ska försöka jaga en som är bra på att kyla inte som de flesta luft/luft pumparna här som är optimerade på värme och sämre på kyla.
Vi har ju fjärrvärme så för värmen behöver vi den inte.
Strömmen lär vara gratis, för när jag behöver använda den så lärd et var soligt och varmt och då producerar vi för fullt med solcellerna.
För att få ner värmen så öppnar vi ut när det blir svalare och skugga, på den sidan, på kvällen öppnar vi alla altandörrar och ytterdörren för att få genomströmning, Igår fläktade det dock ingenting
Bor i ett hus i en bergsby i Levanto. Är 40+ på dagarna, kanske 35 grader på nätterna utan AC, går fan inte att sova.
Längtar hem till 15 grader och regn. Ska bli så skönt. Jag har fått en överdos av värme. Senaste 10 dagarna har det knappt varit under 40 grader en enda dag.
Men vi har hyfsat svalt på nedervåningen men mycket varmt på ovanvåningen
Är det varmare ute än inne så stänger vi alla fönster och dörrar på nedervåningen men har fullt ställ på fönster ovanvåningen så det kommer in sval luft på kvällen. Öppnar inte nedervåningen förrän temperatur är lägre ute än inne
Har på 24, körde 23,5 igår för att kompensera solinstrålningen, men blev nästan lite kallt
Vi kan ju köra säkert 18 om vi vill, men man vill inte ha för stor kontrast