Teknikveckan frågar: Hur tar du dig till jobbet?

Från sajten:
image
Foto: Marcus Attefors

Semestern är över för de flesta nu och det märks både i trafiken, i kollektivtrafiken och på cykelbanorna. Jag gav upp på pendeltågen för snart tre år sedan då det speciellt på hösten och vintern konstant var förseningar och fullpackade tåg. Istället blev det en elcykel som jag har tagit mig till jobbet med i ur och skur året runt. Det är inte supernice på vintern men det har faktiskt fungerat bättre än vad jag trodde med många lager kläder på sig.

Så dagens fråga till er är hur ni tar er till jobbet? Hoppar ni in i en varm och skön bil eller stångas ni med andra morgontrötta arbetare i kollektivtrafiken eller tar ni som jag cykeln till jobbet?

Bil, MC eller taxi senaste 10 åren.

Jag reser med kollektivtrafiken. Nu när det börjar bli svalare väder cyklar jag ibland tills det blir halt ute.

Jobb? Det var tio år sedan! Suckers..

1 gillning

Främst elcykel eller så samåker i bil jag med frugan som jobbar i närheten. Har sju kilometer enkel väg och bra cykelbana större delen av vägen. På vinterhalvåret är det villagatorna de första kilometerna som är det största problemet när man ska cykla, då de snöröjs sämst och sist.

Åka buss till jobbet tar längre tid än att cykla, så det händer bara några enstaka gånger om året.

Kör alltid fossilt.

1 gillning

Blir bil ingen kollektivtrafik till jobbet. Lite för långt för att man ska cykla också.

Samma här

Upp ur sängen, nedför trappan, in på hemmakontoret. Väldigt sällsynta besök på officiella kontoret. Då blir det bil.

Har cyklat året runt i stort sätt hela mitt yrkesverksamma liv. En blandning av elcykel, lastcykel (numera såld) eller vanlig ”manuell” cykel beroende på vad som är ledigt när jag kommer ut och det är dags för mig att cykla de ca tre kilometerna till kontoret.

Cykel till 90% året runt, övriga 10% blir det buss beroende på väder och vind eller om det händer något speciellt just den dagen.
Kommer nog ersätta buss med saltsjöbanan och tunnelbana när det blir färdigbyggd ut till Nacka.
Ogillars starkt att åka buss :grin:

Buss och tunnelbana eller bil. Mycket bil nu när knäna varit lite skakiga.

går el cyklar , att gå tar 15 minuter

Bil > pendeltåg > tunnelbana.

Jobbar hemma så tar en promenad runt kvarteret för att vakna till och ”gå till jobbet” :grinning_face:

Har ca 5 km till jobbet så det blir nästan alltid cykel. Någon enstaka gång om året blir det bil, men det är ett elände med parkering (vintertid). Vägarna korkar igen efter jobbet dessutom.

Cykeln i fråga: :slightly_smiling_face:

1 gillning

32 km enkel väg. Går inga bussar eller tåg, så det blir eget fordon. Bil eller MC.

Går eller hyr en elspark när jag har bråttom

99,9% tåg.