Teknikveckan frågar: Hur ser ditt hemmakontor ut?

Från sajten:
image

Under pandemin tog videomöten fart ordentligt men även hemmakontoren som inte fanns i så många hem tidigare blev allt fler och nu undrar vi hur det ser ut hos dig.

Ett modernt hemmakontor kan egentligen vara allt från en laptop i knät i soffan till en fullfjädrad kontorsdel med skrivbord, stol, många skärmar och så vidare. Så helgens fråga är hur ditt kontor ser ut hemma? Kör du Mac eller PC, stationärt eller bärbart eller kör du helt från till exempel en iPad, och vilket är egentligen ditt favorittangentbord och mus samt hörlurar?

Så ta en bild på ditt kontor och dela med dig i vårt forum och berätta gärna vad du har för utrustning.

 

Finns redan en tråd om detta väl?

3 gillningar

Kan börja om folk känner sig blyga. Mitt kontor består av ett bord från IKEA, samt en hurts från IKEA där det är som jag brukar säga - organiserat kaos. En låda för all kamerautrustning så som, minneskort, SSD, objektiv, mindre stativ och så vidare.

På bordet har jag alltid ett par fulladdade AirPods Max, Magic Keyboard (det svarta), Magic Mouse (den svarta), en iMac 24" M1:a med 16GB RAM och en disk på 512 GB. Jag har även en MBP M1 Pro 14" som följer med mig när jag behöver jobba lite mer mobilt.

Jag har även en Sonos Move 2 på skrivbordet samt en Alogic Thunderbolt 4-hubb så jag får lite extra USB-C-portar och någonstans att peta in mitt SD-kort.

Kontoret är för det mesta alltid städat då jag inte kan jobba om det är kaos runt omkring mig, så detta är en rätt ärlig bild:

Men det kan även bli totalt kaos och då ser det oftast ut så här om det är filminspelning på ingång:

6 gillningar

Japp men vi vill få in lite fler härliga människor i bubblan så en artikel var på sin plats med en förhoppning att de slänger upp nått i forumet och visar upp sitt kontor =) Så även ni som har visat i gamla tråden kan väl slänga upp en uppdaterad bild, är alltid kul att se hur folk har det hemma =)

2 gillningar

Det består av ett skrivbord och kontorsstol från IKEA. Oftast ganska rent då jag också gärna har lite ordning omkring mig för bästa lugn och ro.

Datorn är en MacBook Pro M3 med 24g ram 512gb disk. Skärmen är Dell 27" med USB-C docka så den hanterat alla anslutningar och bara en kabel till datorn, som också laddar (sjukt smidigt!) Byter runt mellan Apples Magic Keybord och Magic Mouse och Logitec MX Key och Mx Master.

Som kompanjon till det kör jag iPad Pro M1 11" med 5G, så den följer oftast med på språng.

AirPods Pro 2 och ett par Bose QC finns alltid till hands.

En IKEA Symfonisk får äran att stå för underhållningen när jag jobbar hemma, även en HomePod Mini står på skrivbordet men används sparsamt.

10 gillningar

Snyggt! Nöjd med skärmen? Kändes som aningen låg upplösning? Vad är det för svart puck till höger om din HomePod?

Det är en 1440p i upplösning, helt ok som ”kontorsskärm” men ingen kioskvältare. Funkar för mig då jag inte spelar eller gör mycket med bild/film. Funderar länge på uppdatera den men till något ultawide version men inte kommit så långt eller klurat ut vad jag villhöver för något.

Pucken är för att styra lampan, en Xiaomi Mi Computer Monitor Light Bar.

2 gillningar

Hemmakontor är kanske inte riktigt vad jag har det till. Mitt jobb är av den sorten att hemmajobb inte är en möjlighet vilket jag tycker är ganska skönt.
Det är mer ett musikrum med ett hörn där jag har datorn och andra prylar.
Självklart en iMac. Köpte min första 1998 när den släpptes och har genom åren ägt dom flesta olika designmodellerna och vissa har jag fortfarande kvar på en hylla ovanför vinylsamlingen. Tangentbord och mus är Apple original och funkar för mina behov.
Har en Technics 1210 inkopplad till en Sonos Five så vinylspelning kan ske i dom flesta rum där Sonos finns. Kör även några HomePod.
Har även Hue lampor lite överallt för att få lite stämning när det önskas.


15 gillningar


Jag har inte hunnit ta lika fina bilder som tidigare inlägg och har min blåa iMac precis som Attefors.
Men eftersom jag snålade och köpte med 256 Gb lagring så fick det bli stöttning med en Satechi Slim Dock. :grin:

Sedan dess har frugan tagit över den mer och mer så jag fick försöka hitta en lösning.
Så det blev en pytteliten hörna och ett litet skrivbord för mig.
Eftersom jag älskar min iPad Air M1 så fick det bli en skärm till den i form av Studio Display.
Det blir en Mac mini senare till skärmen när vi har bytt bostad och jag kan få det lite större. :heart:

10 gillningar

Jävla mysigt rum!

Ahh, smidigt!

Dags att röja lite tror jag. :joy:

10 gillningar

Var väl inte stökigt det där? Men berätta lite vad du har för prylar =)

Tar det lite senare Netflixar för stunden. :joy:

Netflix alltså? Tittar på film via en app?

Japp enda chansen med ATV. :joy:

Mac mini M1, 16 GB, 1 TB
Windows PC i5, RTX 4060 Ti, 16 GB, 1 TB
27” 4K Acer PE270K bildskärm
27” 1440p LG UltraGear OLED bildskärm
Apple Magic Trackpad
Apple Magic Keyboard med Touch ID
Logitech MX Master 3 mus
Hyper X Alloy Origins 65 keyboard
SteelSeries Rival 3 mus
Bowers & Wilkins 685 S2 högtalare
NAD C 352 stereoförstärkare
AIAIAI TMA-2 hörlurar

10 gillningar

Typ såhär är tanken att det ska se ut.... men....
Det är rätt mycket mer papper, leksaker och annat på skrivbordet när det inte är "städat". :stuck_out_tongue:

Och nej, jag tänker inte visa hur det ser ut under bordet...!

10 gillningar

Och såklart måste dessa också få vara med!

11 gillningar