Teknikveckan frågar: Har du bestämt dig hur du ska rösta i valet?

Japp, de vill att vi ska leva i något som ser ut som ett paradis i alperna tillsammans med vilda djur. Deras bilder såg ut som AI innan folk började använda AI.

3 gillningar

Bara vi Jehovas överlever vågen, så hoppa inte av nu, då blir det inget paradis.

2 gillningar

Ja 100%. Tror dock det kommer bli total kaos i år vilket i sig inte är så bra.

Det är blockpolitiken som ställer till det. Man kanske håller med S ideologiskt, men blir en röst på dem i praktiken en röst på MP.
Lite samma dilemma på andra sidan också.

Sen har vi den breda mitten som Centerpartiet som inte verkar var de ska stå. Tror det blir lite av ett kaos oavsett var man lägger rösten. :neutral_face:

Jag tillhör också de som tycker blockpolitiken ställer till det. MEN vi lever ju i en tid där både omvärld och media piskar fram majoritetsregeringar, antingen via att de sitter i regeringen eller via avtal med med mellan partier. Så för första gången kan jag känna osäkerhet på vad jag ska rösta. Å andra sidan, skulle någon sätta en revolver mot huvudet och säga rösta nu så vet jag vad jag skulle rösta på.

1 gillning

Verkar oerhört konstigt att tänka att en röst på ett parti i praktiken också är på ett annat. Jag ser det som att min röst på mitt parti ger dem mer möjligheter att få igenom deras politik, inte tvärtom.

Hade det var i Finland eller Danmark kanske. I praktiken kan ett väldigt litet parti på 4% i Sverige få oproportionerligt stort inflytande om de får en vågmästarroll. Just med blockpolitiken.

Men jag håller med dig i sak. Kommer rösta på vad som passar mig. Tror att i Frankrike är det förbjudet med opinionsmätningar en tid innan valet så man inte ska påverkas så mycket. Här är det standigt opinionsmätningar i princip hela tiden.

3 gillningar

Jag har funderat mycket på hur man bör tänka runt röstande och strategier. Jag tror att vår demokrati blir bäst på lång sikt om man släpper alla tankar på strategier och stödröster och enbart väljer att rösta på det parti som man tycker har den bästa politiken. Detta oavsett vad det riskerar att dra med sig för konsekvenser och annat "skräp" i blockpolitiken i just detta val.

3 gillningar

Jag tycker etablerade medier har ett visst ansvar för hur de bevakar politiker och partier.

Visst ska de avslöja oegentligheter, men när man släpper ett riktigt stort gräv precis innan ett val tycker jag det blir lite tveksamt. Det kan ju faktiskt ses som en form av valpåverkan.

Jag tänker på Uppdrag gransknings valstugereportage 2002, som sändes bara fyra dagar före valet. Där fångades politiker från flera partier med dold kamera när de uttryckte helt andra åsikter om invandring än vad partierna sa offentligt.

Moderaterna drabbades särskilt hårt och reportaget ansågs vara en bidragande orsak till deras riktigt dåliga valresultat.

Edit: Kanske, för transparensens skull, bör jag lägga till att om det framkommer att ytterligare någon lokal vänsterpartist i någon håla någonstans har hyllat en terrorist, så gör inte en riksnyhet av det.

Kan tycka att det ibland blir för mycket ploj och skoj när politik ska bevakas av media:

Mycket fokus på partiledarna och mindre på själva sakfrågorna.

1 gillning

Jag tyckte programmet var väldigt kul men du har ju helt rätt i att det har väldigt begränsat värde för att få fram valbudskap. Mer att Jimmie verkar vara en skön kille som hänger med sina rumänska grannar. Blir ju såklart bra och oväntad tv - troligtvis lär man ju känna ungefär samma för de andra partiledarna när deras program sänts men man har inte blivit direkt upplyst i viktiga sakfrågor för respektive parti.

Samma här

Media har absolut en roll i hur valrörelser blir och därmed hur regeringsbildningen kommer se ut vilket påverkar politiken som förs. Ofta tycker jag media för enkelt avfärdar sitt ansvar. Sedan är det svårt att ta för dem. Vad ska de göra med den insikten?

Valstugereportaget låg de väl inte så länge på? De kan ju gärna inte avstå från att sända bara för att det snart är val. Om de hittar någon vänsterpartist som brevväxlar med en terrorist som bombat barn så har det ju ett visst värde då det säger något om det partiet i och med att deras gruppledare i riksdagen gjort så. Men om en lokalpolitiker gjort något mer allmänt borde inte ofta leda till rubriken typ "Topppolitiker kastade servetten på marken". Toppolitikern visar sig vara ersättare i tekniska nämnden i Säffle.

Vill man lyssna på ett litet, litet mediekritiskt ord så finns det i "Det politiska spelet" i SR-appen eller där appar finns. Senast skrattfnittrar Furtenbach, så som bara han kan göra, om att media tvingar fram ultimatum i olika från partierna inför valet som krånglar till regeringsbildningen.

1 gillning

Nu har jag bestämt mig, det blir Jehovas. :joy:

1 gillning

Du också?! De kommer bli större än Liberalerna.

1 gillning

Man vill ju rösta på vinnaren såklart. :joy:

2 gillningar

Blir samma som senaste två valen.

Det enda partiet från forna Alliansen som valt att inte doppa buken i brun dynga

Välkommen till familjen.

TRUST IN JEHOVAH Neon Sign

1 gillning