På något helt obegripligt sätt har jag tappat ena luren till mina AirPods Pro. Jag ser den i Hitta på ett ställa jag inte besökt. Hur precist visas lokaliseringen för en enskild lur? Vad går systemet på när den geotaggar luren? Finns det verkligen en sådan funktion i varje lur eller är positionen när den var i närheten av fodralet senast?
Ja, det går att se enskilda hörlurar. Det som är nytt för andra generationen är att man även kan spåra etuiet.
De är med i Find My-nätverket så de rapporterar position så fort någon med en iPhone går förbi dem.
Är det inte en plats du har varit på så kan någon ha plockat upp hörluren och tagit med den dit.
Jag var i det gråa området i fredags. Även om jag är ganska säker, 99,99 procent, på att jag inte tog upp mina AirPods alls under resan dit och hem och inte heller när jag var i gamla stan.
Men skulle de kunna indikera fel plats? Det är ju inte så långt emellan. Sedan vet jag inte vad jag kan göra? Om någon hittar dem finns väl inget sätt att koppla ihop oss?
Jag har AirPods pro gen 1 och fick för mig vid ett tillfälle att jag glömt dem hos en kompis i en helt annan stad då kartpositionen indikerade detta (visade att de låg i kompisens hus) och att jag inte lyckades hitta dem i min packning. Dock nån dag senare så dök de ändå upp invirade i en tröja i min packning, alltså när jag kommit hem tiotals mil bort. Så fort jag öppnade etuiet (lurarna satt i etuiet) så uppdaterades kartpositionen till den rätta. Så jag skulle inte lita på Hitta-funktionen iaf för gen 1.
Varit med om exakt samma sak, inget att lita på.
Om du drar upp reglaget lite får du inte då en tidsangivelse om när AirPoden senast var synlig (som mitt exempel nedan)? Det kanske i så fall stämmer mer med var den var då och kanske inte med var den de facto är just nu…
Den får jag fram och den stämmer hyfsat överens med när när jag var i området. Men det indikeras fyra dagar sedan.
Hmm… Det är ju alltid tråkigt när man tappar en AirPod. Antar att du redan testat det som Apple skriver på sin supportsida:
Om dina AirPods eller AirPods Pro är åtskilda från varandra kan du hitta dem var för sig.
- På iPhone, iPad eller iPod touch öppnar du appen Hitta, trycker på Enheter och sedan på namnet på dina AirPods.
- Tryck på Spela ljud och stäng sedan av ljudet för en av dina AirPods genom att trycka på Vänster eller Höger.
- Leta rätt på en av dina AirPods på kartan (du kan bara se platsen för en åt gången) och placera den i sitt etui.
- Leta sedan rätt på den andra genom att uppdatera kartan.