Taiga Motors eldrivna snöskoter förbättrar fjällivet

Från sajten:
image

Tidigare i veckan premiärvisade Taiga Motors världens första serietillverkade eldrivna snöskoter. Detta tillsammans med SkiStar som nu börjar använda Taiga Nomad vid sina anläggningar.

Kanadensiska företaget Taiga Motors var på besök i svenska fjällen och passade på att visa upp världens första serietillverkade eldrivna snöskoter. Namnet på denna är Taiga Nomad och Teknikveckan var inbjudna att premiärköra denna vid ett event på Hundfjället som är en del av Sälenfjällen. Eventet med Taiga Motors skedde i samarbete med SkiStar som är första svenska företag att börja använda Nomad, detta som ett led i deras arbete kring hållbarhet vid deras skidanläggningar.

Även som skidsäsongen i Sverige närmar sig slutet för detta år fanns det gott om snö i backarna och dessutom visade solen upp sig på bästa sätt. För mig som är skåning var detta lite speciellt, mängden snö här nere i den plattare delen av Sverige har inte direkt imponerat på senare år vilket gjorde att jag såg fram emot att både uppleva snö men också att få testköra Taiga Nomad.

SkiStar Hundfjället Sälen Skylt

Snön börjar sakta men säkert att försvinna från de plattare delarna av Sälen men i backarna är det fortfarande goda möjligheter för att åka skidor.

Taiga Motors europapremiär av den eldrivna snöskotern Nomad

Presseventet i Sälen var också startskottet för den europeiska lanseringen av Taiga Nomad. Detta är världens första serietillverkade eldrivna snöskoter och dagen till ära fanns såväl personal från kontoret i Kanada som från deras europakontor på plats. Lanseringen av Taiga Nomad är en viktig pusselbit för företagets fortsatta expansion i Europa. I takt med att dagens konsumenter blir alltmer medvetna om fördelarna med eldrivna fordon ökar också intresset kring alternativ till de traditionella förbränningsversionerna av olika fordon på marknaden.

För Taiga Motors är samarbetet med SkiStar viktigt och inte minst ett långtgående samarbete som nu inleds. Företaget ser den svenska marknaden som ytterst intressant, inte bara för att vi har en lång vinter i de norra delarna av landet men också för att vi gärna tar till oss ny teknik och vågar satsa på sådant som är nytt. Just snöskotern är dessutom ett vanligt fordon i de svenska fjällen när det gäller att smidigt ta sig fram i den kuperade terrängen så att de nu var i Sverige var inte så konstigt.

Taiga Nomad levereras i färgen vit med svarta detaljer. Den kan utrustas med flertalet olika tillbehör beroende på ändamål. Nomad klarar av att dra en vikt på 510 kg och en stor fördel är att den laddas snabbt vilket gör att det inte behöver vara så tätt mellan laddstationerna i fjällen. Tre olika möjligheter finns när det gäller laddning där den snabbaste laddar upp till 80% av batteriet på endast 30 minuter vilket får anses vara riktigt bra.

Taiga Nomad

När det gäller körning så har jag dessvärre inte så mycket att jämföra med när det gäller snöskoters men vid körning finns två lägen, Eco och Sport där den senare ger lite mer fart vid acceleration. Just accelerationen var det inga som helst problem med, den visade sig vara rapp när handtaget vreds och den ger inte mycket motorljud från sig, åtminstone inte vid jämförelse med traditionella snöskoters. Givetvis besväras man inte av en massa avgaser heller och att ligga bakom en annan Nomad innebar inte en doft av avgaser vilket är positivt.

Att manövrera Taiga Nomad gick bra och det är en stabil snöskoter de tagit fram. Längs den bana där vi fick provköra Nomaden gavs möjlighet att dra på lite och samtidigt känna på hur den hanterade svängarna vilket, i detta lite varmare väder krävde mer av mig som förare. Något säger mig att det nog kommer att synas till en och annan Nomad under nästkommande säsong i de svenska fjällen – vi svenskar anammar ju gärna ny teknik före många andra!

Taiga Nomad SkiStar

Jag pratade lite med en av deras tekniker från Kanada som berättade att den stora fördelen med eldrivna snöskoters är det minimala underhållet. Här finns inte många lösa delar som behöver ses över, inget som ska smörjas då det är ett slutet system. Detta innebär betydligt minskade kostnader när man har flera snöskoters i sin flotta.

Men batteri och kyla tänker du kanske? De har tagit höjd för detta också och batteriets kapacitet ska inte försämras vid extrem kyla då det är väl isolerat kring batteriet som löper längs med snöskoter under sitsen. Framöver kommer även en uppdatering vilket gör det möjligt att ansluta Taiga Nomad till en app och därigenom ta del av batterikapacitet och allt annat som våra magiska appar klarar av nuförtiden.

Deras säljchef Jaques Demont berättade också att marknaden i Europa är högst intressant. Inte minst för att det finns ett stort intresse av skidåkning och de alpina områdena är många samtidigt som eldrivna fordon får alltmer uppmärksamhet när det gäller fördelarna. Nu går visserligen säsongen mot sitt slut i Europa men Jaques var hoppfull inför nästa säsong när snöskotrarna kan levereras i högre utsträckning. Taiga Motors har, precis som många andra företag, drabbats av de problem med brist på halvledare som just nu råder och givetvis satte även pandemin käppar i hjulet.

SkiStar och deras arbete kring hållbarhet

Det var ingen slump att Taiga Motors befann sig vid en av SkiStars många anläggningar i de svenska fjällen. Ett samarbete mellan de båda företagen inleddes nämligen redan för 3 år sedan när det gäller att byta ut SkiStars befintliga flotta av snöskoters mot en version som är snällare mot naturen i fjällen. Totalt är det en stor affär där runt 250 Taiga Nomad köps in av SkiStar och som successivt ska levereras inför kommande säsong. En stor fördel med eldrivna snöskoters är enligt SkiStar också att kostnaderna för underhåll drastiskt kommer att minskas. Snöskotrarna kommer att användas av SkiStars skidpatrull och inom andra fjällverksamheter.

De två Taiga Nomad som fanns vid premiären har testats lyckosamt av personal vid SkiStar Lodge Hundfjället. Omdömena från personalen är positiva och främst är det den tystare driften och avsaknaden av avgaser som uppskattas. Samarbetet är viktigt för SkiStar då de aktivt arbetar för att minska sin klimatpåverkan vid sina anläggningar.

SkiStar Sälen Hundfjället

SkiStar Lodge Hundfjället öppnade upp dörrarna i slutet av 2021 och är ett modernt hotell för skidturister med alla faciliteter som önskas vid en vistelse i fjällen. Här är det nära till backarna och med goda möjligheter att njuta av den vackra naturen som ligger inpå knuten.

SkiStar Hundfjället Sälen

Jag samtalade med Fanny Sjödin som är hållbarhetschef för SkiStar kring deras utmaningar och arbete när det gäller just hållbarhet vid deras skidanläggningar. Att det ställs allt högre krav på deras verksamhet är inget att sticka under stol med, detta i takt med att vi konsumenter börjar ställa krav kring just hållbarhet. Det är många led som ska inkluderas, allt från personal till leverantörer men också kring hur turisterna tar sig till deras anläggningar.

Taiga Motors Nomad SkiStar Sälen

SkiStar ställer idag krav på sina leverantörer som ska uppfylla fastställda krav för att få leverera till dem. Detta gäller allt från råvoror till energi och idag används enbart el från förnybara källor vilket innebär vatten, sol och vind. Givetvis ser man gärna också att besökarna tänker hållbart vid besök och man vill gärna underlätta kring detta. I rummen finns inga engångsartiklar utan det är refill som gäller för schampoo, tvål och duschkräm. Även soppåsarna på rummen är miljövänliga då dessa kan komposteras. Enligt Fanny är det många detaljer som ska falla på plats och inget som görs på en eftermiddag.

Taiga Motors SkiStar

Jaques Demont, Säljchef på Taiga Motors & Fanny Sjödin, Hållbarhetschef på SkiStar

När det gäller ta sig till deras anläggningar så är detta givetvis något som också beaktas. Dialoger finns hela tiden mellan kommuner och andra aktörer som ser till att infrastrukturen finns och fungerar, inte minst med tanke på att antalet elbilar ökar. Det blir då också viktigare att säkerställa att dessa kan laddas vid färden till fjällen. Skistars mål är att ha nettonoll i klimatavtryck från den operativa driften senast 2030.

Efter en kort men intensiv resa tog jag mig tillbaka ner till det snöfria Skåne med ett gäng trevliga minnen och jag vill rikta ett stort tack å Teknikveckans vägar till alla inblandade i detta trevliga pressevent.

Fakta om Taiga Nomad:

  • Räckvidd: 100 km
  • Max hastighet: 105 km/tim
  • Antal hästkrafter: 90
  • Laddningstid: Level 1/14 tim, Level 2/3,5 tim, Level 3/30 min till 80%
  • Kontakt: J1772/CCS 1
  • Vikt: 297 kg
  • Rek pris: USD 17.490

Vill du läsa mer om Taiga Nomad kan du göra det på företagets hemsida.

Fakta om SkiStar Lodge Hundfjället:

  • Byggår: 2021
  • Antal bäddar: 786 st
  • Antal lägenheter: 153 st
    – 32 Dubbelrum (24 kvm)
    – 8 Studios (37 kvm)
    – 110 Lägenheter (54-125 kvm)
    – 3 Sviter (125-195 kvm)
  • Antal restauranger: 2 st, ca 180 sittplatser
  • Fjällbar: 1 st, ca 200 sittplatser
  • Lekrum samt SkiStarshop

Vill du läsa mer om SkiStar Lodge Hundfjället kan du göra på deras hemsida.

En skoter, flera skotrar.
Men plus i kanten för att ni inte har försökt få det till snöscooter iallafall. :+1:t2:

Gäller 100 km räckvidd även vid normalt vinterväder, dvs -10℃ och därikring?