Är en en begagnad Synology 918+ för ca 2200 (behöver komplettera med ny strömkabel) ett bra alternativ?
Jag har förstått det som att 920 inte ger mycket mer och att 923+ både är en uppgradering och en nedgradering i vissa avseenden. Är det korrekt?
Är en en begagnad Synology 918+ för ca 2200 (behöver komplettera med ny strömkabel) ett bra alternativ?
Jag har förstått det som att 920 inte ger mycket mer och att 923+ både är en uppgradering och en nedgradering i vissa avseenden. Är det korrekt?
Det är definitivt prisvärt tycker jag. Synology gör ju bra grejer.
Jag håller med @katho
Synology gör väldigt bra grejer, även om dom inte har den biffigaste hårdvaran alla gånger. Synology's styrka är i DSM i mitt tycke.
Ok. Så en 918+ är inte för gammal då så att den hindrar mig att göra det jag vill?
Jag vill:
Streama film från den.
Streama musik ifrån den.
Använda den för att synkronisera filer för hela familjen mellan laptops och NAS samt mellan mobiler och NAS.
Synology brukar uppdatera och säkerhetsuppdatera sina NASar länge. Jag vet dock inte på just denna model. 2018 är något gammal, men jag tror du klarar av det du vill.
Släng in 16gb ram om det inte sitter det.
Den är äldre men att streama, 2-3 stream ska fungera med hardware transcoding i 1080p och subtitles.
4k och subtitles blir tuffare däremot om flera streamar.
Resten är inga problem.
Tack! Då kommer jag hoppa över den. Jag vill kunna streama i 4K med subtitles.
Men det är ju sällan "transcoding" behövs numera. De flesta uppspelare har ju stöd för h.264 och h.265 direkt (även med undertexter).
Här använder jag plex-klienten för Windows.
Vad är meningen att streama musik/film från NAS'en? Är det att man inte har några streaming tjänster och sparat filerna lokalt? Jag har bara min NAS till att spara min dator lokalt men det finns kanske fler användningsområden som jag missat?
Det är ganska vanligt att man vill strömma egna filer från en NAS. Musik, film, egengjord film och kika på lite bilder utan att ha allt på på datorn. Lätt att nå på alla datorer och mobiler.
Tror dock inte det har så mycket med att man inte har strömtjänster. Utan mera för för egna filer man samlat på sig under åren. Lagligt som olagligt!
Men här har ni undantaget som inte har några strömningstjänster.
Även om klienter klarar av det, så är det i minsta laget.
Du får mer av att köpa en lenovo m920q för typ 1500kr och sen koppla till hårddiskar externt/internt men krävs mycket mer konfigurering.
Fast du visar ju en 720p film även om det är direct play.
En potatis klarar i stortsett av direct play.
Är man inte hemma så är transcoding inte helt ovanligt.
CPU i din nasen är 6-7 år gammal, har hänt en del inom HW transcoding sen dess, så är bättre att spara lite mer och köpa någonting som håller längre eller titta på annan lösning
Mmm, men mer konfiguration än vad en färdig NAS kräver är mer än min kunskapsnivå klarar av. En färdig NAS är ett måste.
Nu var NAS:en såld så just denna kommer oavsett ej i fråga i alla fall.
Det är ju väldigt få privatpersoner som har någon nytta av en NAS, skulle vara om man skapar mycket film eller har ett stort teknikintresse för just nätverk. Det är ju både smidigare och säkrare att lagra sina foton och filer hos någon av de stora moln lösningarna som Dropbox, iCloud, OneDrive. Chansen att dessa skulle tappa bort mina filer är ju i princip noll och de erbjuder en säkerhet som jag inte kan få i en NAS.
Jo så är det säkert men jag vill inte ha någon molntjänst. Jag vill äga mitt lagringsutrymme och inte hyra det.
I mitt fall är det tänkt som ett alternativt till ICloud, musiktrömningstjänst samt filmströmningstjänst men där jag själv äger såväl det strömmade innehållet som utrymmet det lagras på.
En NAS är alltid bra att ha som extra back up.
Vad är smidigare när det gäller att lagra fotona/filerna?