Swish arbetar på lösning för självskanning

Från sajten:
image

Det ska bli ännu enklare att handla varor och betala med Swish. På D-Congress berättade företagets vd om en ny funktion som ska lanseras i appen.

På den stora ehandelskonferensen D-Congress 2024 som gick av stapeln i Göteborg idag på Svenska Mässan fick vi se en nyhet från Swish. Under en föreläsning om hur framtidens köpbeteende i butik kan se ut så berättade Swish vd, Urban Höglund om en ny funktion som är på gång att lanseras i appen.

En undersökning visar att konsumenter idag gärna använder självskanning eftersom man inte orkar prata med folk eller för att det bara ska gå fort. Dock så ligger problematiken i att det då krävs en mängd olika appar i mobiltelefonen för att kunna göra detta i olika butiker. Därför har Swish arbetat på en lösning som ska kunna integreras av butiker där konsumenten använder skanningsfunktionen i Swish-appen när de handlar.

I Swish monter gick det att testa denna lösning och det hela var mycket enkelt och gick snabbt och smidigt. Användaren öppnar sin Swish-app, skannar varans streckkod genom att välja skanningsfunktionen i appen.

Den skannade varan syns i appen och därefter väljer man att betala varpå BankID öppnas och köpet godkänns. Därefter fås ett kvitto i appen på att betalningen är genomförd.

Enligt Swish så har tester pågått under en längre tid och en publik lansering är nära förestående, dock angavs ingen datum för detta. De utvecklar sin integration så att butiker enkelt ska kunna implementera tjänsten i sina kassasystem.

Är du en självskannare och vad tycker du om denna nyhet?

Källa: Swish

Hoppas att det blir en vanlig företags eller handelstrans annars kommmer det att ta tid innan bankerna är med på tåget :man_shrugging:t2:

Jag vill ha Swish och BankID på min Apple Watch. När kommer det :frowning:

2 gillningar

och facetime, sen ja nöjd en stund till :smiling_face:

Det är ju de största bankerna som står bakom Swish, så det ska väl inte vara ett problem. Eller missförstår jag dig?

1 gillning

Bankerna äger Getswish men de tar rätt många initiativ som bankerna inte riktigt är med på. För att uttrycka det diplomatiskt!

Edit:
Återstår att se hur många banker som kommer att implementera återkommande.

Det måste väl till en snickarespärr också när det blir 2 enheter som man kan misslyckas med. :joy:

Jag älskar självscanning och fattar inte heller varför många står och köar. Däremot är jag galet allergisk mot det nya att folk är så förbannat rädda för att prata med folk i butiker eller telefon. Det handlar inte om att orka, de är inte vana. Jag är naturligtvis bara en gammal gubbe nu :joy: men jag hälsar alltid på och småpratar med personalen i checkout om de är med på det, jag tror att man mår bra av att prata med folk på rikigt ibland!

1 gillning

Nej, nu kommer gubben som snackar hela tiden... Du får stå kvar...
:sweat_smile:

Haha det kan nog vara så illa! Om något år är väl även de utbytta av "AI Personal" vem vet då kanske den här gubben ställer sig i kassakön igen.

+1 på den!

Kan ju vara trevligt men det betyder att man är låst till Swish för att betala. Det gör att det går bort för mig. Mycket förmånligare att betala med kreditkortet.

Från sajten:
image

Swish lanserar nu sin nya tjänst för självskanning av varor i landets butiker. Varor ska kunna skannas och betalas för på egen hand via Swish-appen.

Den populära betaltjänsten Swish lanserar nu sin nya tjänst för självskanning. Som vi skrev om för någon vecka sedan så har företaget arbetar en tid på en tjänst som ska underlätta för såväl handlare som konsumenter när det gäller att betala för sig. Nu blir det möjligt för handlare att ansluta sig till tjänsten som testats under en period.

När vi testade tjänsten så var den föredömligt enkel att använda, en QR-kod skannas och sedan betalas allt via appen. För kunder så kommer de att behöva skanna en kod vid entrén till butiken för att check in och därefter skannas varornas streckkoder. Hela köpet betalas sedan via appen där även kvittot dyker upp.

Enligt uppgift är den första återförsäljaren nu klar med sin integration och fler kommer att adderas. Läs mer om den nya tjänsten och hur man som handlare kommer igång här.

Källa: Pressmeddelande

 

Det med att man måste skanna en QR-kod för att kunna börja skanna varor är en miss. Det är något som jag stör mig med Willys lösning för butiken som jag testat det har QR-koden utanför ingången, vilket gör att man måste gå ut via kassorna för att kunna använda appen.

Undra vilka butiker som hoppar på? Både Willys och Coop har idag egna själv scanning system i sin app så det blir lite kaka på kaka för dom.

Även Ica har självscanning via app.

1 gillning

A,ha. Det är lite tröga där jag bor. :sweat_smile:

Tror inte den är så vanlig. Är anpassad för self-service affärerna som är öppna dygnet runt så det är nog inte så vanligt med den i vanliga butiker har en polare som har en Ica Nära som kör med den utan att ha öppet dygnet runt.

1 gillning