Swedish Match har utökat One-familjen med en ny sort som de lagom till hösten kallar för One Grå och den nya snussorten går att beställa hem redan idag.
Hösten är här och nu kommer vi ha många långa månader av grått och trist väder och för att toppa det så går det ju att matcha vädret med snusdosan. One Grå har precis som andra snus i One-serien lite större påsar och Grå har en ljus och kryddig tobakskaraktär och den har inslag av granskott, eneträ, citrus och toner av äpple. Styrkan ligger på en trea av fem och One Grå går att köpa redan idag på Swedish Match. Priset för en dosa ligger på 39 kronor och en stock kostar 299 kronor.
Med smak av granskott, eneträ, citrus samt toner av äpple, nja vettetusan. Problemet med One också, även fast de har stora påsar är att det är typ hälften så många påsar i varje dosa. Tar ju slut på en halv dag. Enda godtagbara generalsubstitutet just nu tycker jag är Knox Xtra Stark. 289 spänn för en stock på de flesta ställen.
Jag klickade hem en dosa för att testa. Älskar verkligen storleken på påsar och tycker smaken på One Blå och One Svart är helt fenomenal och allt till en vettig prislapp. Snusar enbart One sedan de lanserades faktiskt.
Jag tycker det är konstigt att man testar snus, eftersom det är väldigt beroendeframkallande och en glorifiering lockar en hel del yngre folk att testa, speciellt yngre, som troligtvis är ganska frekventa besökare av denna sida..
Sen finns det inga påvisade samband mellan diverse cancerformer och användandet av snus, men det finns inte heller så mycket som pekar på motsatsen.. Man vet helt enkelt inte säkert..
Ja, fast gör man det och lägger ut på er sida, där man sedan diskuterar smaken och annat, får man nog anse att det är teknikveckan.se som står bakom artikeln och köpet..
Det framgår ju inte heller riktigt att du köper den för egna pengar, vilket egentligen inte spelar någon roll.. Artikeln publiceras här och reklamen/recensionen är redan ett faktum i vilket fall..
Då snus inte har några påvisade samband(möjligen, möjligen en liten på bukspottkörtelcancer med det är så liten att det nästan är brus i statistiken) med allvarlig sjukdom tycker jag man kan vara ganska liberal och tillåta diskussioner om snus. Vi har ju en hel del trevliga trådar om alkohol också vilket har klarare samband med ohälsa vid ohälsosamt nyttjande.
Det finns en stor studie på byggnadsarbetare som nosar på den frågan. Man såg att om snusare fick hjärtinfarkt så fick de kraftigare infarkt jämfört med de som inte snusade. Det påverkade inte antalet(prevalensen) men allvarlighetsgraden.
Det var så länge sedan jag läste den så jag kommer inte ihåg detaljer och hur invändningarna såg ut. Men det var ett antal forskare som ansåg att antalet var för lågt för att bedöma om det var vetenskapligt fastlagt att det blev allvarligare följder. Antalet i studien var tillräckligt stor för att se om risken för olika sjukdomar ökade, men mer osäkert, som sagt, att bedöma allvarlighetsgraden på infarkterna.
Det är klart att det iallafall inte är nyttigt, det är ju trots allt ett gift man får i sig och nikotin är ju mer beroendeframkallande än heroin så det är ju helt klart inte bättre att snusa än att inte göra det, men så länge det inte finns bevis på att det rentav är farligt så finns det ingen anledning att sluta tycker jag. Värre är det med rökning, röker man tillräckligt länge kommer man garanterat åka på någon form av cancer eller åtminstone kol och dessutom en rad andra otrevliga följdsjukdomar.