Sverige går med i NATO

Är det helt kört med Nato nu?
Turkiet vill inte godkänna Sverige så länge vi tillåter koranbränningar och det kommer vi att göra en överskådlig framtid.

Polisen nekande tidigare bränningar av koranen (minister styre?) fast fick nyligen bakläxa av förvaltningsrätten så nu är det fritt fram att elda på.
Möjligt att eldningsförbudet kan göra nått fast det håller väl bara till regnet är tillbaka.

Vill är inte samma sak som att de inte kommer att göra det...

1 gillning

Ska man se detta som ett hot från Erdogan?

Ja, ett hot mot väst är det väl. Han brukar säga mycket saker..

Någon kanske bör upplysa ljushuvudena om att det är en av deras egna som har eldat upp koranen och inte Sverige som nation?

Och vi borde kräva att Turkiet får koll på sina vapen. För många av de vapen som används i våldsbrott är från Turkiet

1 gillning

... när som helst nu!

Stoltenberg får förlängt Nato mandat:

2 gillningar

– Sverige måste lära sig att böja sig. För ledare i länder som ser människor som boskap? Den här är farlig på riktigt.

4 gillningar

Han är verkligen farlig på riktigt. Får inte underskattas.

5 gillningar

Nyans är alltså en fara mot rikes säkerhet, och de bör behandlas därefter. Ifall muslimer i Sverige har så stora svårigheter med vår yttrandefrihet kan de med fördel migrera till den muslimska världen.

Förövrigt så börjar jag känna att det räcker nu. Inget mer krypande för Turkiet. Antingen släpper de in oss eller inte.

6 gillningar

GIF-6-I-do-not-bend

Vi behöver ju inte bli lika radikala som de vi tycker är för radikala.

3 gillningar

Är inte det här lite typiskt för diskussionen – rätten att bränna en bok skall försvaras till varje kostnad ur demokratisynpunkt.

Rätten att kritisera att någon bränner en bok skall med alla buds medel kvävas – ur demokratisynpunkt.

Det är som att demokratiprincipen inte är universal utan alltid handlar om vad man själv tycker är bra eller dåligt.

5 gillningar

Beror väl på hur våldsam denna kritik är. Så länge det sker på ett civiliserat sätt så tror jag få tycker det är ett problem.

1 gillning

Borde vi inte krydda soppan med att vi kräver att Turkiet som kommande allierad köper JAS 39 Gripen. Istället för några amerikanska F-16. Tror som vanligt Wallenbergarna löser det i det fördålda.

//Daniel

2 gillningar

Jag får nog erkänna att jag inte följt besöket i Vita huset som man borde. Men när jag satt och käkade lunch och scrollade nyheter i telefonen slog det mig att jag har inte sett någonting om säkerhetsförsäkringar eller dylikt. Har jag missat det eller sades det inget om det?

Det kan ju vara ett sätt att inte få Turkiet att känna att det spelar ju ingen roll för Sverige om de kommer med i NATO om USA så tydligt lovar att komma till deras försvar.

Men, min oro är att de försäkringar vi har fått är inte värda vatten om det blir skarpt läge. Inför besöket funderade jag på om det ändå skulle bli en knorr, att USA gav någon form av riktiga garantier. Med riktiga menar jag någon form av garantier(inte försäkringar) + soldater på marken. Och gärna en stor båt med luftvärn inne vid slussen..:sunglasses:

1 gillning

Kan det inte vara så att man förbrätt för detta om det inte blir leverans i Villnius? Men jag har för mig att är man inbjuden har man ganska låt gångna åtagande , att som inbjuden till NATO inte får deras beskydd skulle ta död på NATO trovärdighet, och det är no deras största kapital.

//Daniel

In god we trust, all other pay cash... Det är som du skriver, men i verkligheten tror jag det är bara är värt vatten. Det enda som finns på riktigt är §5 i NATO-stadgan.

Det som är mer värt än de försäkringar vi har nu är vårt strategiska läge. USA och NATO skulle få uppenbara problem om Gotland eller Blekinge föll i ryssarnas händer. Alltså kan de känna sig tvungna att agera av de skälen.

3 gillningar

Aha!
Vi blir det nya Turkiet :sweat_smile: