Sverige går med i NATO

Nato införde en flygförbudszon i Libyen med förevändningen att skydda civilbefolkningen från Khaddaffi. Men jag tyckte de snarare tog ställning för en stridande part. Så de fick övertaget och störtade honom.
Inte för att jag var en större fan av Khaddafi. Men man måste se vad som kom istället. Sekteristiska strider mellan olika stammar. Turkiet och Ryssland är ju i ett indirekt krig med varandra där:
USA: Turkiet har sänt tusentals man till Libyen | SVT Nyheter

Det har väl heller inte sagt att de kommer VETO en röstning av få med Sverige och Finland.

Nato får väl sparka ut Turkiet för att ge plats åt sverige och finland? :wink:

mjo men det där är den klassiska frågan: När det blir inbördeskrig (tänker på arabicspring) mot diktatorn. Ska man sitta på linjen och tittapå eller göra något?.

När det kommer till Nato måste alla medlemsländers parlament godkänna nya medlemmar.

precis. Men de har (enligt Washington post) inte sagt raktut att de kommer veto en sådan röstning.

Jag har aldrig varit en förespråkare av NATO, och jag är inte det nu heller. Men som situationen har utvecklat sig ser jag ingen annan lösning eftersom Putin tvingar vår hand.

Det som jag tycker är avgörande är att vi främst investerar i att få ett starkt invasionsförsvar, likt under kalla kriget, och inte fokuserar för mycket på insatsbiten.

1 gillning

Är nog så många resonerar.

Det jag inte förstår är tänket att vi inte vill vara med men hoppas att andra länder hjälper oss när ryssen kommer. De som absolut inte vill in i NATO, hur är tänket att det ska fungera om ryssen faktiskt kommer? Förutsätter man då att vi ändå får hjälp eller att vi då kan knyta en allians?

Utmaningen med starkt invasionsförsvar är i ordet själv.
Om Ryssland bestämmer sig för att skicka 50st kryssnings missiler mot Sverige varje dag över en månads tid. Då finns det absolut ingenting Sverige kan göra åt saken, bara sitta och ta emot.

Då rullar man ut röda mattan.

Hörde på P1 i morse att Turkiet gjort samma sak tidigare mota andra blivande Natoländer. Just nu är det ett maktspel inför kommande val i Turkiet. Turkarna har inte tillräckligt att sätta emot, även inom Nato.

Erdogan höjer insatsen.

Man ska komma ihåg att även detta är en, om inte helt så i alla fall, halvt galen ledare som är pressad in i hörnet.

1 gillning

Utlämning av PKK-medlemmar, gäller både Sverige och Finland.

Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.

Skärmavbild 2022-05-16 kl. 22.14.23

Hans krav är att vi skall utvisa PKK-medlemmar samt börja exportera vapen till Turkiet.

En kan ju undra vad dessa människor säger om Magdalena Andersson, i sin iver att fatta »bättre beslut«, skulle gå detta till mötes. (Naturligtvis en hypotetisk fråga, Magdalena Andersson fattar inte sådana beslut själv och Sverige fattar inte sådana beslut överhuvudtaget för vi har vissa lagar, regler och god jävla sed att följa)

2 gillningar

Är det nu några kosta månaden vi fortfarande har chansen att ta tillbaka Finland? :grinning:

Vet inte hur många brottslingar som gömmer sig i turkiet efter att ha begått grova brott i Sverige och Europa. En person som uppvisar samma symtom och beter sig i mycket, som en som nu krigar och våldförsig på ett grannland, tycker inte jag skall ha rätten att komma med några krav alls.

Förstår inte ur folk kan åka och semestra i ett sådant skitland som turkiet.

3 gillningar

Många är tyvärr moraliskt flexibla vid book av charterresor. Så länge de har ett fint hotell med allt inkluderat till ett bra pris så bryr de sig inte direkt hur landets befolkning har det bortanför hotellkomplexet.

För några år sedan blev NATO lamslaget i ett års tid med arbetet med sin strategi för Baltländerna för att Turkiet satte sig på tvären. Lyssnad på radio så jag kan inte backa upp med länk.

Det är ett mer prekärt och pressat läge vi befinner oss i nu. Det gör det väldigt oförutsägbart. Det är det som oroar mig mest.

Hörde det i går också, på radion, och hur Turkiet bromsat i Nato för att få fördelar (pengar/vapen/makt).