Svenskar med elbil laddar helst hemma

Från sajten:
image

Sverige laddar är det fyndiga namnet på CTEKs undersökning över svenskars laddningsvanor och hur de vill ladda i framtiden.

550 svenska bilägare varav drygt 300 redan äger elbil har deltagit i testet CTEK genomfört. CTEK ett marknadsledande bolag inom billaddare och service av bilbatterier och laddstationer. Undersökningen pekar tydligt på att svenskar föredrar att ladda hemma och att Naturvårdsverket bidrag för installation av laddboxar spelar en stor roll.

Hela 95 procent föredrar att ladda hemma men har också en positiv inställning till installation av laddstationer vid offentliga platser (90 procent), parkeringshus (91 procent) och gemensamma bostadsparkeringar (90 procent), Medans installationer på klassiska bensinstationer inte ses lika positivt men 76 procent av deltagarna vill se laddstrukturen även uppdateras där.

“Att ladda sin bil i hemmet underlättar för privatpersoner som då inte behöver planera utifrån när och var de ska tanka eller ladda sin bil. Med det sagt så används laddare på bensinstationer vid längre resor, men för de flesta är laddning i hemmet och på jobbet viktigast” säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för Energy & Facility på CTEK.

Stödet på 10 000 kronor som Naturvårdsverket ger för installation av laddstation hemma visar sig också spela stor roll. 85 procent av deltagarna kände till bidraget och 50 procent anger att bidraget är avgörande för att installera laddstation hemma.

VIa: CTEK Pressmeddelande.

Jag tycker den viktigaste frågan här är var man föredrar att äta sina Chipsfrisch Currywurst Style - hemma eller i bilen.

Hemma, men med elbil kanske jag skulle föredra att sitta i den. Aldrig provat… Heller inte öppnat chipsen än. :roll_eyes:

Vi slaktade påsen i helgen! 3/5 currykryddor i betyg!

1 gillning

Ändå helt ok må jag säga, en härlig CurryLaddning mao!

Verkligen! Som att få en kallsup av Tyskland! På ett bra sätt!

För att hålla mig till ämnet:
Varför skulle man INTE vilja ladda hemma?

3 gillningar

Exakt! Det är väl klart att man helst laddar hemma.
Om man inte har möjlighet att ladda på jobbet som förmån…

mm…men jag tror ändå man vill ladda hemma?. Helger, Semester å sådant.
Ladda på jobbet kommer på andra plats.

1 gillning

Helt med dig. :+1:t3:

Jag kommer att behöva ladda på jobbet när jag får min förmånsbil. Vi har gemensam parkering i bostadsområdet och får inte köra in mellan bostäderna. (får köra in för att lasta i och ur, men inte parkera bilarna, inte ens på egen tomt)

Laddstolpar på den gemensamma parkeringen?

Ointresse bland övriga boende i samfälligheten. Dom gillar stora avgasbilar.

Jag förutspår att bostäder utan laddmöjligheter kommer bli mindre attraktiva om inte många år alls, med tillhörande sämre prisutveckling.

2 gillningar

Hur ser det ut med laddning vid arbetsplatsen för er som den möjligheten? Är det en gratis förmån eller får man betala på något sätt? Vi står inför installation av laddstolpar på jobbet och frågan har kommit upp hur det ska hanteras. Är det någon som har erfarenhet?

Lura föreningen att renovera parkeringen. Då är dom tvungna enligt lag att fixa laddplatser.

Min fru laddar delvis på jobbet. Men om vill utnyttja det måste man betala förmånsskatt. Hon betalar alltså inget för elen men det förmånsbeskattas. Vet dock ej hur mycket hon betalar.

Både jag och frugan har så vi kan ladda på jobbet. Jag behöver inte men frugan måste eftersom hon har 20mil ToR.

Hon får det gratis.

Jag har två val antingen ladda från solceller och få laddning på ca 1.4kW(och 0kW på natten :slight_smile: ) eller så piper jag mitt jobb ID på en 22kW och betalar…tror det är ca 10kr.

När ni laddar ”publikt”, hur många olika appar/taggar behöver man om man inte kör Tesla?
Sett att Gbg stad har samarbete med vattenfall (InCharge)

Du kan köra nästan allt med Plugsurfing.