Svenska Telldus stänger ner sin Basic-version

Från sajten:
image

Svenska företaget Telldus meddelar nu sina användare att en förändring är på gång. Det är de som använder deras Basic-tjänst som nu fått ett meddelande.

Telldus är företaget som under många år varit verksamma inom det smarta hemmet, främst med sina produkter för 433 MHz. De har erbjudit sina användare två olika typer av tjänster; Basic och Premium men nu tvingas användarna av Basic att välja Premium om de vill fortsätta använda automationer och API-åtkomst. Enligt meddelandet som skickats ut är det inte längre ekonomiskt hållbart att tillhandahålla en helt kostnadsfri tjänst, se utskicket i sin helhet nedan:

Som Basic-användare kommer det fortfarande att vara möjligt att använda och lägga till nya enheter och kontrollera dessa lokalt och på distans. Men, det är inte möjligt att använda sig av automationer vilket begränsar möjligheterna i det smarta hemmet. Dessutom begränsas antalet kundärenden till tre per år.

Premium-prenumerationen kostar 3 euro i månaden men det kan bli billigare om man tecknar sig för en längre period. För 6 månader blir det 2,5 euro och för 12 månader 2,1 euro, alla priser inklusive moms.

Källa: Telldus

Borta inom ett år nu när 95% av användarna lär försvinna.

3 gillningar

Driftskostnaderna är ju bara ett svepskäl. De kommer även att blockera det lokala APIt på hårdvaran. Det är nästan värt en rättslig tvist, efterssom hårdvaran är såld som en produkt, och inte en tjänst.

Tycker att detta är att jämföra med Ransomeware.

2 gillningar

Lycka till :slight_smile:

Jaha! Då är det dags att gå vidare och hitta någon annan lösning till mina lampor m.m. Tråkigt då det har fungerat i över 10+ år för mig.

Känns inte som jag kommer sakna dom, har bara varit strul sista 2-3 åren med deras system.
Har i princip redan lämnat och bytt till annat system. För min del kan dom gärna lägga ner, och det är nog där det kommer sluta. Läs på Twitter vad deras användare tycker, 3-4 dagar för att få igång systemen varje gång deras system strular, dålig kommunikation från deras sida. Synd, kunde ha fungerat om dom skött det bättre.

1 gillning

Visste inte om detta föränn när jag skulle ändra i schemat. Fick meddelande om att man behövde "premium" men schemat gick att återaktivera men senare såg jag att schemat åter var avaktiverat. Nu var behovet så stort att jag var tvungen att betala.
Konstigt att man "bara" får 3 möjligheter till support för basic-versionen. Normalt borde det väl räcka med 1 gång eller? Ok, denna vår har det inte stått så bra till då den gått offline flera gånger. Dom har väl hållt på och förberett nedstängningen och inte brytt sig att det stört användarna.
Det är ju tokigt att man måste ha kontakt med deras system för att det skall fungera. Schemat och allt borde ju kunna ligga i telldus-enheten och då behöver ju dom inte ha sådant bekymmer med att det kostar så mycket att underhålla.
En PI-dator med 433mhz kommunikation skulle ju kunna ersätta Telldusenheten.
Jag har redan en PI-dator men är tvungen att kommunicera med telldus då jag inte har någon 433mhz-lösning till PI.
Är det någon som vet om en sådan lösning? Uppskattar tips om detta.
mvh //LG

Håller med!

De skickar ett mail med information om att de ska börja ta betalt och i mailet finns en länk där man kan svara dem… Mailet studsar.
De kan stoppa upp sin skitdåliga ”automatisering” där solen inte skiner.
Har beställt en Homey Pro.
Hoppas Telldus går i konkurs, för så hanterar man inte sina kunder.

Är detta ens lagligt? Att ändra en produkt efter inköp.. det borde ju gå att kräva pengarna tillbaka. Utan schema är den ju sämre än en vanlig timer?
Kanske borde kolla detta med Konsumentverket...

1 gillning

Jag kör mina Telldus grejor via Google Home istället då kan jag skapa styrningen där utan abonnemang