Svenska priserna presenterade för nya Peugeot e-208

Från sajten:
image

Nya Peugeot e-208 är här med ny teknik, längre räckvidd, en ny design och priserna startar från 489 900 kronor.

Båda utrustningsnivåer av Peugeot e-208 får en motor på 115 kW (156 hk), ett batteri på 51 kWh med en WLTP-räckvidd på upp till 400 kilometer. Peugeot e-208 Allure startar från 489 900 kronor medans den mer utrustade GT-varianten startar från 509 900 kronor.

Infotainmentsystemet Peugeot i-Connect Advanced med 10-tums skärm kommer med röstigenkänning, 3D-navigation och trådlösa OTA-uppdateringar. Bagageutrymmet har plats för 342 liter eller 1 118 liter med baksätet nedfällt.

Via: Allt om elbil

Om någon sagt att folk skulle köpa en Peugeot, speciellt en 200-serien för över 500 kkr för 2-, 5-, 10-, 20 år sedan, hade jag nog dött :smiley:

Känns dock lika orimligt nu också...

En MY går väl på 570 kkr i grundutförande?

1 gillning

Man kanske inte vill ha en MY. :man_shrugging:

Den här är mer intressant då. :slight_smile:

5 gillningar

Ja, helt galet med en halv mille för en budgetbil ändå. 300k borde varit max.

1 gillning

Nej så kan det väl vara, men ändå, en Cupra Born känns ju roligare då :slight_smile:

Enyaqen föll bort för oss pga för litet bagage för hundbur och barnvagn, annars gillade jag den :slight_smile:

1 gillning

Enyaq var den elbil jag tyckte kändes närmast att slå till på om den inte skulle blivit en Tesla. Fördjupade mig dock inte i den bilen då leveranstiderna var hiskeliga. 12-14 månader och säljaren viskade att det var lika bra att räkna med 16 månader. Minst.

1 gillning

Trodde Enyaqen hade större bagage än Y, iaf rakare/fyrkantigare för hundbur mm. men sen har man ju "hålet/lådan" under också på Y

Tyvärr är det fortfarande så att det är batteriet man får betala för. Bensinvarianten ligger på 240k i grundutförande

Det är en bra bit bort till att elbilar är folkbilar. Det gäller även de mer blygsamma modellerna.

Såvida man inte vill köpa en Dacia Sprint för 250 000 kr.

De som köper en elbil är främst de med rätt bra lön ( som inte förstår varför ingen annan har råd ) och företag.

1 gillning

De som pendlar mycket köper nog elbil också. När elbilsbonusen fanns så var det många Kia e-niro som såldes till Jämtland.

Enayaq har bredare men grundare, barnvagnen behöver längden om man har hundbur.

Enyaq:

Model Y:
IMG_3324

Så skulle säga att Kodiaq och MY är jämförbara i bagaget, Kodiaqen var kanske någon cm bredare men inte många.

2 gillningar