Svajjiga smarta saker

Jag kör Philips Hue, Ikea Trådfri och Samsung Smartthings. Har lampor med timers på alla tre systemen och ett par gånger i veckan så är det något som inte sätts på eller stängs av.
Upplever ni också att man inte kan lita på “smarta-hem-sakerna”

1 gillning

De gånger som något inte har triggats eller triggas felaktigt så har det varit skit bakom styret. Det vill säga att jag har gjort något fel när jag satt upp automationerna. Hade t.ex. en bugg att när vi båda gick hem så gick ena rullgardinen i vardagsrummet ner. Berodde på att jag råkat lägga in den i “Leave home” i Homekit när jag la in rullgardinerna där.

Kör Hue, Trådfri, Koogeek, Aqara & Eufy i HomeKit och har aldrig strul med rutiner eller scenarion.
Så har inget att klaga på. :+1:t3:

Hmm, man blir lite irriterad när en timer (som borde vara den enklaste funktionen) inte funkar vid vissa tillfällen.

Jag upplever det exakt som du. Ofta någon lampa(minst) som strular. Den slås inte på, den har fel färg eller fel styrka. Har bara Hue.

Hög igenkänning!

Har 5-6 lampor som är kopplade till en Hue dimmer-switch, det funkar alltid, problemet är alltid i samband med rutiner/timers eller vad det nu heter på just det systemet.

Kom även på att jag har en Aqarahub med några rörelsesensorer. Även när jag har dörren stängd till mitt lilla kontor/pojkrum så plingar det ibland till i fickan och telefonen meddelar att någon är inne i rummet.

Har haft åroblem en gång när inga automatiseringar fungerade. Startade om AppleTVn sen funkade det och har gjort sen dess. Kör du alla automatiseringar i Hemappen?

Jag har ingen AppleTV, kör Android
Kör automationerna i de de olika systemens appar, och alla tre strular ibland, igår till exempel var det IKEA som strulade.
De lampor som sitter närmast routern och huben är ca 1,5 meter bort så är inte att det är dålig kontakt med med wifi.
Jag tror bara det är ganska dåliga prylar över lag.

ytterst sällan har jag problem. belysning kör jag 100% hue och styrs via home assistent

Både IKEA och Hue fungerar nästan helt hundra här hemma, men så är det ett litet hem så det är nog inga problem med meshningen.

När jag körde Ikea Trådfri kunde det strula lite ibland som beskrivs ovan. Nu kör jag Home Assistant och det är otroligt stabilt, strular aldrig.

Fascinerande!