Streama idrottsevent

Kort:
Bra prisvärd utrustning för att livestreama gymnastikevent till YouTube.

Bakgrund:
Vi har en mindre gymnastikförening som anordnar gymnastiktävlingar och vill kunna livestreama dessa till YouTube. Idag gör en frivillig person detta med en laptop och webbkamera. Men bild och ljud är inte den bästa. Vi vill köpa in utrustning till föreningen för att kunna livestreama och spela in tävlingar och uppvisningar till YouTube.

Förutsättningar:
Relativt stor gymnastiksal med bra belysning. Olika delar av salen används för olika moment (tumbling, trampett m.m.)

Behov:
Vi har idag bärbar dator som vi kan använda för att koppla in och styra sändningen/utrustningen. Men behöver kamera och ljudutrustning. Jag skulle vilja kunna visa upp 2-3 olika förslag på utrustning/prisklass.
Det finns lite mer avancerade webbkameror som kan styras från datorn som denna: https://www.insta360.com/product/insta360-link2-pro
jag misstänker dock att den kan bli svår att använda då det är långa avstånd och olika långa avstånd till de olika momenten. Zoom verkar bara vara digital så den verkar passa bäst i mindre rum.
Nästa alternativ skulle kunna vara en kamera som denna:
Sony ZV-E10 + PZ 16-50mm f/3,5-5,6 OSS II | Scandinavian Photo
Problemet där är att dels är jag okunnig på vilket objektiv som skulle passa för ändamålet och sen är jag osäker på hur jag skulle koppla in den i en dator som troligtvis är i andra sidan av salen. En tredje sak är att den kommer att vara ”stel” och bara filma i en vy. Så att styra den skulle kräva manuell hantering vilket skulle skapa ett stort merjobb.
Sista alternativet som är mest avancerat och potentiellt svindyrt i förhållande till budget, skulle vara en PTZ (Pan Tilt Zoom) kamera som denna:
PTZOptics Link 4K 12X Grey | Scandinavian Photo
Det är dock väldigt mycket pengar för en liten förening och jag förstår det som att man också behöver en videoväxel som denna:
Blackmagic Design ATEM Mini Pro | Scandinavian Photo
Eller är det valbart och man istället kan använda mjukvara som https://obsproject.com/
för att styra olika panoreringar/vyer?

Tankar:
Insta360 kameran verkar väldigt smidig men avsaknad av zoom gör att den känns osäker till behovet. Den fasta Sony kameran osmidig då den saknar motorstyrning. Och PTZ kameran aldeles för dyr.
Vågar man gå på någon billig PTZ kamera som denna: Amazon.se den är ju mer tänkt som konferenskamera men verkar som att den skulle kunna funka med 12x zoom, ljudpuckar och en fjärr för 10 förinställda positioner. Dock är jag lite osäker på kabellängder och hur bra det blir med denna kamera. Jag fattar inte riktigt heller hur den kopplas och det finns flera olika modeller med olika inkopplingsmöjligheter.
En annan modell hade denna bild:

vilket verkade lovande men den modellen hade inga mikrofoner..
Jag vill inte rekommendera en kamera som inte funkar, så då frågar jag bubblan om ni har några tips. Det blev ett lång inlägg och ni som orkat läsa hela tackar jag för visat intresse och ni som svarar med tips uppskattar jag verkligen extra mycket :smiley: