Storbritannien överväger sanktioner mot billiga kinesiska elbilar

Från sajten:
image

För att skydda den brittiska bilmarknaden kan regeringen införa tullar på kinesiska elbilar.

Storbritanniens transportminister Mark Harper uttalade sig vid en konferens i London om risken för en översvämning av billiga elbilar från Kina. Han betonade att regeringen kan använda handelssanktioner för att upprätthålla en rättvis konkurrens. Harper vill ha många biltillverkare på marknaden men understryker vikten av en rättvis konkurrens.

Det är positivt för konsumenterna att ha fler valmöjligheter och lägre priser för att köpa en elbil. Men det vore ju inte lika kul om det leder till ekonomiska svårigheter för inhemska biltillverkare som tvingas säga upp personal. I Sverige har vi sett en betydande ökning av kinesiska elbilar, med ett tiotal nya bilmärken som introducerats under de senaste åren.

Via: AM Online

Läs mer:

1 gillning

Oavsett vad man tycker om Kina så är det ju fullt rimligt att det är samma tull på bilar från Kina som importeras till Europa som Kina har på bilar som importeras från Europa kan jag tycka.

Tur att de har sina egna märken som tex MG att välja istället :grin:

Storbritannien har väl inte mycket till bilindustri kvar längre. MG/Rover såldes till BMW, sen sålde de i sin tur till Kina..Var väl de sista volymärkena.
Det som finns kvar är nisch märken typ Lotus och McLaren.

Edit:
Lotus är även de nu Kina ägt av Geely.

McLaren ägs av Bahrain.

Bra! EU borde ta efter.

Jag har för mig att jag sett att det förekommer diskussioner om samma sak inom EU.

1 gillning

Mercedes vill sänka tullarna istället.

Kinesiska elbilar används för spionage och kartläggning av Europa och USA?

Det kan man spekulera om, företag som säljer sina produkter i EU måste följa EUs regler kring GDPR etc.

Vad jag vet så har inget sådant upptäckts, det skulle nog upptäckas relativt snabbt.