Stora polemiktråden (2019–2020)

Inte helt säker på vad du menar nu @anon1870651.

Sexuellt våld är knappast ok oavsett epitet på regeringen. I övrigt är ju problemet med sexuellt våld att 9 av 10 anmälningar inte leder någon vart. Det finns också en heariarki med sexuellt våld som lyder.

Etnisk svensk man våldför sig på kvinna med utländsk härkomst - anmäls inte ens.
Etniskt svensk man anklagas av etniskt svensk kvinna leder ofta till att kvinnan skuldbeläggs.
Person med utländsk härkomst anklagas av kvinna - personen med utländsk härkomst döms på förhand.
Person med utländsk härkomst som är mörk anklagas av kvinna - personen blir mer eller mindre lynchad.

Ja, visst, självklart. Det ”normala” är att en kvinna har en relation till den man som förgriper sig på henne. Fullt förståeligt att kvinnor då blir rädda och oroliga för alla män. Vem vet vem som döljer sig bakom fasaden? Men statistiskt sett är det få män, oavsett ursprung, som begår sådana övergrepp. Kruxet är att luska ut vad det beror på.

Man kan vända på det. Ofta får man höra, särskilt av feminister, att det är alla mäns ansvar att ta tag i detta. Då undrar jag vad jag ska göra. Jag begår inga övergrepp och jag fostrar mina barn till ansvarskännande medborgare. Men vad kan jag göra åt de män som begår övergrepp? De går helt under min radar. Då inser jag hur poänglöst det är att prata om män som ”män”. Det blir en (oavsiktlig) stereotyp.

1 gillning

Men då har du ju tagit tag i det :slight_smile:

Tills dess är det vettigt att minska antalet våldtäkter så mycket det går. Det första steget i en sådan aktion är att minimera mängden av män som tillhör grupperna som oftast är representerade i dessa sammanhang.

Ergo, stäng gränserna så mycket det går.

1 gillning

Ergo, spärra in alla män så slipper vi risken att några begår brott.

Ja, om det är det som avses så har jag gjort det. Men det gör väl nästan alla? Vilket ju är ett problem, att inte alla gör det. Eller vad det nu beror på att vissa män går under radarn.

Det är långt i från alla, jag har hört mycket skit runt matborden hemma i Blekinge som kan sammanfattas som att män skall vara män.

Vi stänger gränserna så mycket det går. Regeringen beslutade igår att förlänga de inre gränskontrollerna.

Problemet är väl att det är ungefär 20 procent av befolkningen som har bristande empati och ser andra människor som deras att använda enligt bästa sätt. Är du då heterosexuell man med sexualdrift så…

Vilket väl beräknas kosta i alla fall Södra sverige enorma mängder pengar. Fast bättre nu när det inte är dubbla kontroller och förseningar.

20 procent? Var får du den siffran ifrån? Om den siffran vore sann skulle vi ha långt fler brott än vi har idag.

@Esse Det låter ju som ett klokt resonemang. Not.

Det har ju precis skrivits vilka som oftast är gärningsmännen i dessa sammanhang. Det är inte de svenska männen som står för de flesta utan det är utlandsfödda.

1 gillning

Esse slänger ju sig med massa saker som han bara gissar kring…

1 gillning

Det där är svårt att beräkna. Det bygger på förutsättningen att allt skulle lunka på som vanligt om kontrollerna inte fanns. De infördes just för att det inte lunkade på som vanligt.

Sorry, jag gjorde en fruedansk feltanke och blandade ihop procenten med de som har svårt att förstå komplexa samhällen: Skånska Dagbladet | Höger eller populism

Det är färre som saknar empati så klart annars hade det varit ett jobbigt samhälle. Men grundproblemet kvarstår. Klart det är en empatistörning om man klarar skada andra människor systematiskt.

Och empatistörning är inte socialt, det är biologiskt och verkar inte göra skillnad mellan etnicitet.

Tack för din input.

Nej det är inte utlandsfödda som står för de flesta brotten, däremot är man överrepresenterade inom sin grupp. Men det är ju Sverigedemokrater och övriga rasister också.

Nu blir det problematiskt. En utlandsfödd person är alltså inte en svensk man? Det är rätt och slätt främlingsfientligt. Och orättvist då man inte på något sätt kan dra utlandsfödda över samma kam. Ta exempelvis de som har adopterats.