Stora elbilstråden (2020–2022)

Ladda på natten och ladda endast med 16 Amp :slight_smile:

Ladda på så låg effekt som möjligt så du har klar laddning när du behöver bilen menar du?

Så om man jobbar natt eller behöver ladda dagtid så är det billigare att köra med fossilt bränsle då?

För att det blev en diskussion. Hade du fått vara glad ifred så hade inlägget fått vara kvar.

Rör sig om någon hundring extra i månaden, tveksamt om det är billigare med fossilt drivmedel på grund av det.

Billigaste sättet att äga bil är en bättre begagnad Volkswagen Golf Diesel oavsett :slight_smile:

Fast en sådan här skulle du må bra i va? :slight_smile: https://rivian.com/

2 gillningar

alltså… om Rivian kommer till Dubai så måste jag köpa🤷‍♂️
Amerikanen i mig älskar pickups

1 gillning

Va fan är det en fransman på svamp som designat denna skapelse? :joy::joy:

Det kommer nog intressanta saker efterhand men jag har redan blivit utskrattad för mitt bilval tidigare. :joy:

När jag skulle ut på första daten men frugan 1990 kunde det blivit ett kort möte då jag kom i en sådan här:

Men jag övertygade med min charm och vi hänger ihop sedan dess. Men hon har berättat att hon var på väg att vända när hon såg bilen. :joy::joy::joy:

5 gillningar

Vad såg du i den bilen :flushed:

1990 var den både cool och ovanlig, skåpet var tillverkat av glasfiber. Så det var en kul firmabil som syntes. :joy::joy:

1 gillning

Firmabil :ok_hand:

1 gillning

Japp, jag behöll min “lågskattade” pick up. :joy::joy:

Men alltså. Ge mig. När kommer den?

Verkar som 2022:

2 gillningar

Skulle tippa 23 … tyvär … o så tror ja dom sa att den. startar på 400’ istället för 250’ man hörde när denna tråden starta , men ja e så pepp , skiter i vad den får för spec ska ha den iaf !!

1 gillning

Från pressmeddelande

" Tesla inviger Supercharger-station nr. 50 i Sverige

Idag inviger Tesla sin femtionde Supercharger-station i Sverige. Milstolpen nås vid öppningen av en ny Supercharger i Dorotea i Västerbotten. De fyra nya laddarna med tredje generationens teknologi, så kallad V3 Supercharging, är strategiskt belägna vid E45. Nu är det därmed möjligt att köra hela vägen från Ystad till Kiruna och enbart ladda vid Teslas Superchargers. Det innebär en pålitlig semester- eller tjänsteresa för alla Tesla-ägare, som laddar enkelt och snabbt vid någon av de 582 Supercharger-laddarna runtom i Sverige.

För att fler och fler ska välja en elbil som nästa bil anser Tesla att laddningen måste gå snabbare. Teslas nya V3 Superchargers kan nå en toppeffekt på upp till 250 kilowatt, vilket innebär ännu kortare laddningstopp när man gör en elektrisk långresa i en Tesla. Model 3 Long Range och nya suven Model Y kan ladda upp till 120 kilometers räckvidd på fem minuter på en V3 Supercharger, och en genomsnittligt laddningssekvens förväntas vara i ungefär 15 minuter.

Teslas 582 Superchargers är fördelade på 50 stationer i det svenska nätverket och en fortsatt kraftfull expansion finns i planen för de kommande 12 månaderna. Enbart i Sverige planerar vi att öppna över 20 nya V3 Supercharger-stationer. Det innebär en utvidgning med närmare 50 procent, både när det gäller stationer och antal Superchargers och inte minst ökad laddhastighet. Här finns Teslas interaktiva Supercharger-karta.

Fram till idag har Tesla installerat fler än 150 V3-laddare på olika stationer runt om i Sverige. V3 Supercharging representerar ett stort tekniskt framsteg, och de europeiska och svenska V3-stationerna har enbart CCS. Alla Model 3 och Model Y är utrustade med CCS-kontakt och Model S och Model X-ägare kan fortsätta att använda de nya laddarna med en CCS-adapter, som är standardutrustning i bilarna sedan maj 2019. Ägare till äldre Model S och Model X kan kontakta Service och beställa en adapter och få utfört en enkel uppgradering av laddaren i bilen till CCS och därmed ladda på alla V3 Superchargers och på de allra flesta snabbladdningsstationerna från tredje part.

Över 200 miljoner Supercharger-kilometer har levererats hittills till svenska kunder, vilket visar att långresor med elbil har blivit det nya normala. Supercharger-nätverket möjliggör en pålitlig och bekväm långresa från Kiruna i norr till Ystad i söder och vidare över gränserna till 28 länder i Europa. Nyligen nådde Tesla den europeiska milstolpen 650 Supercharger-stationer med fler än 6500 Superchargers.

Besök www.tesla.com/supercharger för mer information om Supercharger-nätverket."

5 gillningar

Är riktigt sugen på nya XC60 recharge. 79km på el är inte alls tokigt och hade täckt den övervägande delen av mina resor. Schysst förmånsvärde. Bara så jäkla synd att de satt en 180km/h spärr…

1 gillning

Hehe ja det är ju ofta man kör över 180km/h :wink:

2 gillningar

Om spärren är en dealbreaker så går den säkert att programmera bort. Men med de hastigheterna brukar man väl kanske inte välja en elbil. :joy::joy:

Hehe, nä det är inte ofta man behöver köra snabbare än så, men rent principiellt tycker jag det är kasst! Om man drar ner till Tyskland och ligger på Autobahn är 180 helt plötsligt högerfilsfart.

2 gillningar

Snart kommer du få böter om du kör så fort.