Stora elbilstråden (2020–2022)

Om spärren är en dealbreaker så går den säkert att programmera bort. Men med de hastigheterna brukar man väl kanske inte välja en elbil. :joy::joy:

Hehe, nä det är inte ofta man behöver köra snabbare än så, men rent principiellt tycker jag det är kasst! Om man drar ner till Tyskland och ligger på Autobahn är 180 helt plötsligt högerfilsfart.

2 gillningar

Snart kommer du få böter om du kör så fort.

Ja de har väl minskat successivt med Autobahn. Tidigare visste man ju inte riktigt vad som gällde, det stod 100 på skylten när både polisen & medtrafikanterna körde om i 130. Så Tyskland är alltid en utmaning att köra i. Fartkameror har börjat bli poppis också, fråga mig jag vet. Bilder och böter hittar även till svenska brevlådor. :joy::joy:

“så kul ska vi inte ha det”-andan… Får hoppas att det inte bifaller.

Surprising as it may sound, the proposal to limit speed on autobahn is not due to safety concerns. It is actually to make the environment cleaner

En märklig sak är att de accepterar fri fart, men sätter upp kameror nästan direkt efter en hastighetsskylt. Blir väldigt tunga inbromsningar. Om man ser dem.

Vad är ”nästan direkt”? Hur långt efter hastighetsskylten borde kameran sättas då? :thinking:

Tills man har anpassat hastigheten. :joy::joy:

1 gillning

Ja för jag vill minnas att man inte ens har varningsskyltar för kameran, men jag kan ha fel.

Jag har inte mätt på metern…:wink:. Men de sitter ibland väldigt nära skylten med sänkt hastighet. Exakt avstånd som är lämpligt har jag inte heller någon bestämd uppfattning om. Min mer övergripande poäng var kanske att ett land som är så liberalt i trafikfrågor att de har fri fart på ganska många kilometer kanske skulle ha lite större avstängd mellan gräns för sänkt hastighet och kamera.

Var inte den i Dorotea med i den upphandling som trafikverket gjorde?. Där laddstationerna skulle vara publika?.. Vilket man (ännu) inte kan säga Teslas laddare är.

1 gillning

Någon som har siffror på vad en genomsnittlig elbil (typ Tesla model 3, Polestar, Kia eNiro) kostar i elkostnad per bil under ett år, dels vid laddning hemma och dels vid laddning vid laddstationer? Vet att det är väldigt diffus frågeställning men någon indikation vore intressant.

Nästan helt omöjlig att svara på.
Laddar du 80% hemma och och kört 1500mil/år så ca 3000kr för hemma laddning.

Säg du snitter 3.5kr/kwh för den resterande så 2100kr för den laddningen

5100kr för 1500mil så 3.4kr/milen

(räknar på 2kwh/milen vilket är aningen högt räknat)

1 gillning

Kan bara svara vad jag betalar i min Brf och det är 1200kr/år för laddning hemma.

1 gillning

Vi har en i3:a, innan dess en Volvo V70 D5. Sänkt månadskostnaden med över 2000kr med 8 mils pendling måndag till fredag.

2 gillningar

är det i inkluderat någon avbetalning på laddboxen?. För lät väldigt dyrt.

1200kr/år är det dyrt?

ah läste fel, läste det som månad. my bad