Stora elbilstråden (2020–2022)

Synd bara att EV6 ser ut som ett rymdskepp.
Är dags för byte om först ett år.
Har ev6 så man kan flytta baksätet i längsled? Hyundaien har väl det?

Tycker att EV6 är snyggare i verkligheten än på bild. Med Ioniq 5 är det motsatt. Blir för mig lite fel med de formerna på en SUV, ser man den på bild kan man tro att det är en bil i Golf-klassen. Typ en modern Lancia Delta. Men smaken är ju väldigt subjektiv. :slightly_smiling_face:

Hade siktet inställt på en Ioniq 5 förra hösten, men leveranstiderna gjorde att det blev en EV6 och det är jag nu väldigt nöjd med.

EV6 har inte skjutbart baksäte. Däremot går ryggstödet i baksätet att reglera vinkeln på.

Men är bagageutrymmet av vikt är det nog bra att prova en demobil. Liter och mått är inte alltid helt lätt att jämföra och dra slutsatser kring. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ioniq 5 ska få batterivärmningen,också via en uppdatering och alla 23:or ska få det vid leverans. Smaken är som baken. Tycker att Ioniq 5 ser bättre ut än ev6 och snyggare i verkligheten än på bild.
Det som är synd med koreanerna är att de inte är gjorda för långa personer. Ioniqen är det precis att jag får plats i som 195 cm.

Ioniq 5 har fått uppdatering för att förvärma batteriet, kräver dock verkstadsbesök. Bara att boka in om man har bilen fråga.

Vill man ha en ny elbil snabbt är inte Ioniq 5 ett alternativ, långa leveranstider på fabriksbeställningar idag, inte säker på att de ens öppnat upp för nya beställningar än. Däremot kan man ringa runt bilfrimorna, finns flertalet som lyckats få tag i bilar som avbeställts den vägen. Själv väntar jag på en Ioniq 5 som beställdes första dagarna i november 2021, får se när den behagar dyka upp...

Gött. :slightly_smiling_face: Är antagligen exakt samma fix på EV6 och Ioniq 5 när det gäller förvärmningen. Har bestämt för mig att jag läst/hört att det inte skulle dyka upp, men det kan ha varit uppgifter som inte gällde den svenska marknaden.

1 gillning

Sprang på den här i området där jag bor. Aldrig hört talas om märket. BYD (build your dreams)
Kina?



3 gillningar

Kinas största elbils tillverkare. Säljer >300k bilar om året i bara Kina.
Sätter du dig i en (el)Taxi i Bejing så är det ganska säkert det är en BYD

1 gillning

Kollegan fick sin i tisdags, trevlig bil.

Spännande, har aldrig hört talas om märket heller innan. Har förvisso inget djupt bilintresse men brukar snappa upp en hel del.

1 gillning

Syrran har beställt en sådan, BYD Atto 3. Var hyfsat bra leveranstid på den. Några månader istället för mer än ett år.

Är t.o.m. världens största tillverkare av laddbara bilar.

1 gillning

Tesla har sjukt bra priser nu.
Bara 10.40kr mellan 16.00-20.00

Seriöst?

Aouch, trodde de efter senaste sänkningen för några veckor sedan skulle bli lite aggressivare. Elrpiset är ju nästan gratis nu så deras dynamiska modell fungerar ju uselt.

1 gillning

Tesla skulle verkligen behöva skylta bättre vid sina stationer vad det kostar just nu eftersom dom ändrar jämt och ständigt och har olika priser på olika stationer.

1 gillning

Har de ingen app det finns info i?

Jo jag vill minnas jag läst det. Men stämmer det?. Googla lite och Tesla säljer ju 1mille bilar om året.. Säljer BYD det?

Jo, det finns mobilapp för Tesla men när jag kör sitter jag inte med mobil i handen. Jag tycker för övrigt listpris på snabbladdning bör vara tydligt vilken laddare det än handlar om.

4 gillningar

Borde ju finnas på teslas infotainmentsystem?

BYD sålde 640k bilar första halvåret, det lär inte vara färre under andra halvåret tror jag.

1 gillning

Jag kör inte Tesla så har inte tillgång till deras system.