Stora elbilstråden (2020–2022)

ACn är alltid på 21°C. Plus värme i både stol och ratt när det är under 10°. Högerfoten är oftast tung.

1 gillning

Nu blir det ett rant här från mig så finns säkert mycket jag inte tänker på, det här är min första elbil och jag har bara 2-300 mil körda i kallare väder. Tråkigt att dom här ~10% av alla mil jag åkt med min bil får mig att irritera mig så mycket på strulet… men man glömmer ju lätt saker som går lätt.

Nu när det har varit lite kallare -10 - -5 så har förbrukningen gått upp minst 40%, har kunnat åka till jobbet på 16kW/100km mot nu 27-30+kW/100km (kan ha fel på % , min matte är dålig i frustration :sweat_smile:)

Körde Örebro-Göteborg imorse , var mellan -10 - 0 grader och typ halvvägs fick jag kämpa mot en motvind på typ ~10 ms
Hade 19-20 grader inställd i bilen med vinterjacka och halsduk, var inte bekväm temperatur men höll ut för att hålla nere förbrukningen.
Hastighetsgränsen (+moms som teslabjorn säger :stuck_out_tongue:) så hade en medelhastighet på 100km/h , snittade 27.1 kW/100km i min i4 m50.

När jag närmade mig Alingsås insåg jag att jag inte skulle klara mig till Göteborg. Kollade då i BMW appen efter laddare och den visade en 368kW laddare vid Max.
Åkte dit och pluggade i, klick sa det och min laddning stoppade både min bil och polestar’n som stod bredvid.
Efter mycket fifflande åkte polestar iväg till McDonalds då han bara vill prova ladda sin nya bil.
Jag plugga i min igen och fick bara 80kW, antog att bilen kanske var lite kall så gick till McDonalds och köpte kaffe.
Kom tillbaka , fortfarande 80kW.
Avbröt och prova med andra kabeln, funkade inte trotts 3 försök.
Provade med kabeln som funkade innan , funkade inte heller.
Hade då fått i tillräckligt för att ta mig till min destination med lagom marginal för att klara mig ute på öarna.
Nu kollade jag Chargefinder appen och ser att laddaren vid Max där jag stannade är en 80kW laddare…
Hela stoppet tog mig 35-40 minuter och jag fick i 21 kW.
Hade jag inte varit lite snål (4.99kr/kW mot 7.99) och inte nyfiken på att prova en ny laddare som bilen föreslog, hade jag åkt till circle K i Floda och åkt iväg med säkert 60kW påladdat och då i veckan kunnat åka in till Göteborg på ärenden och slippa ladda förens jag åker hem.

Vet inte vad jag vill få ut av det här rantet… hade jag kunnat ladda hemma hade jag nog försökt få tag i en hybrid med 8-10 mils räckvidd istället för ren elbil. En hybrid på vintern hade säkert bara kommit ut från parkeringen på batteriet men man hade då bara kunnat pumpa i bensin snabbt och åka.

Men tror det jag lärt mig nu under den här korta kyligare period vi haft i Mellansverige är att skita i att lita på bilens förslag av laddare och bara gå på try&proved laddare för när vädret inte är behagligt är det fan värdelöst att stå ute och fiffla med telefon, kort och sladdar

Rant over, jag gillar min bil väldigt mycket ändå :blush:

Edit: en till sak bara. Att BMW bara säger att ”laddningen kan begränsas vid frekventa snabbladdningar” och inte säger mer är jag fortfarande arg över…
Teslabjorn fick exakt de problemen jag hade i somras , min bil begränsade laddningen i flera dagar trots det att bilen stod still rätt mycket och AC laddades

:stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 gillningar

:slight_smile: Jag förstår din frustrationer. Och ibland blir det bara fel och galet.

Strulet med laddarna är återkommande... nästan så man vill sluta åka till andra laddare än Teslas för de fungerar 99% av gångerna.

2 gillningar

Äntligen! I natt ska det laddas :laughing:

4 gillningar

utan att tittat på klippet. Är begränsningen mjukvarulåst eller för att batteriet inte blir i rätt temp?

Mjukvarulåst, det står i instruktionsboken att laddningen kan begränsas vid frekventa snabbladdningar

1 gillning

Jag når ner på 90 öre samt 70 öre till Eon så blir laddfest ikväll.

Härligt! Mina siffror är inkl allt så riktigt bra priser igen.

1 gillning

När vi röstade igenom det i vår BRF togs två p-platser av elbilar (av 104), någon enstaka plugin-hybrid.
1 år efter att vi installerat laddboxar hade vi 5 elbilar och 6 pluginhybrider.

1 gillning

Tesla har släppt årets viktigaste uppdateringar. Jag kan nu t.ex. titta live på kameran i kupén och från appen spela upp pruttljud i högtalaren utanför bilen. Och få regnbågsanimerad väg på bildskärmen när jag aktiverar AutoSteer.

7 gillningar

Tesla vet vad som är viktigt för ägarna.

Vilken elbil ska man ha om har två barn, behöver kunna få med enkelvagn?
Räcker bagaget på en Polestar för en veckas semester med två barn?

Har idag en Kia ceed phev och den sväljer mycket.

Kanske takbox vid längre resor?
Så tänker jag inför nästa köp. Lite mindre bil+takbox vid resor, så slipper man släpa runt på massa luft på vardagar :heart_eyes::sweat_smile:

4 gillningar

Tak box blir det till fjällen ändå :sweat_smile:.
Nä men du har rätt.

1 gillning

Osäker på barnvagnen. Testa en hos närmaste ÅF. Har du ingen nära så är folk generösa i Polestar-gruppen på Facebook.

Kolla på Skoda Enyaq, den ser riktigt fin ut.

1 gillning

Ja, enyaq och id4 är heta kandidater

1 gillning

Nissan Ariya kan kanske vara något att kolla på?
Vi bilägare har haft Hyunday Ioniq 5 som långtestbil. Vann totalt och även semestertestet. Fick i det sistnämnda plus för generösa utrymmen men minus på bagageutformningen. Så frågan är om barnvagnen får plats.

1 gillning

Får börja undersöka lite. Pratade med en Model 3-ägare förra året, han fick in dubbelvagn och packning i sin :sweat_smile:

1 gillning

Det är bra jobbat med tanke på lastluckan. :rofl:

Ioniq 5 och EV6 har samma teknik i grunden, den senare har i mina ögon lite mer personbilskänsla. Ioniq 5 har lite busskänsla när man kör den. Båda har bland marknadens bästa laddprestanda, skönt att komma sist och åka först vid snabbladdarna. :slightly_smiling_face: Ioniq 5 MY22 verkar dock inte ha fått uppdateringen för att kunna förvärma batteriet. Oklart om den kommer att få det. På EV6 var det en gratis mjukvaruuppdatering.

Är förbi barnvagnsåren, men är med i några EV6-grupper på Facebook där frågan kommer upp lite då och då. Det funkar enligt kommentarerna med dubbelvagn. Golvytan är ganska stor, men lasthöjden är låg jämfört med en kombi.

1 gillning